Yrkesetik och professionell interaktionPoäng (3 sp)
Kod: SO22SAP4
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet.
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team.
- omfattar det sociala områdets etiska värdegrund.
Studieperiodens (kursens) innehåll
- klientens/patientens ställning och rättigheter
- den professionella interaktionens dimensioner
- etiska rekommendationer
- professionellt bemötande
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
15.06.2024 - 16.09.2024
Tajmning
16.09.2024 - 22.11.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Sofia Saloranta
- Carolina Silin
Lärare
Carolina Silin
Grupper
-
USO24D-ÅSocionom (YH), h24, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet.
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team.
- omfattar det sociala områdets etiska värdegrund.
Innehåll
- klientens/patientens ställning och rättigheter
- den professionella interaktionens dimensioner
- etiska rekommendationer
- professionellt bemötande
Tid och plats
16.9-22.11.2024 i Åbo
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Etene 2011; Den etiska grunden för social- och hälsovården. ETENE-publikationer 33;
Talentia; Vardagen, värderingarna och etiken - Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom det sociala området; https://talentia.e-julkaisu.com/2018/etiska-riktlinjer/#page=3
Blennberg, E. 2013. Bemötandes etik. Lund: Studentlitteratur
Kalliola, Tiina, Kurki, Arja, Salmi, Marjaana, Tamminen-Vesterbacka, Tutta 2010. Matkalla ohjaajuuten
Røkenes, O. H. 2016. Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor. Malmö: Gleerups Utbildning AB
Laaksonen H, Laitinen, H & Hiilamo, H (toim.). Sosiaali- ja terveyshuollon järjestelmä. Sanomapro
Raatikainen, E, Rahikka, A, Saarnio, T & Vepsä P. 2020. Ammattina Sosionomi. Sanomapro.
Undervisningsmetoder
Självstudier
Föreläsningar och interaktiva övningar
Interprofessionellt grupparbete med seminarier
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Examination 1, Individuell inlämningsuppgift 1sp (bed. 0-5)
- Studerande läser Talentias publikation; Vardagen, värderingar och etiken samt materialet från närstudietillfällena
- Studerande intervjua muntligt en yrkesverksam person inom det sociala området
- Därefter skriver studerande en reflekterande text kring intervjusvaren utgående från materialet
- Uppgiften ska vara 4-6 A4 sidor text och skrivs enligt Novias skrivanvisningar.
- AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
- Anvisningarna för uppgiften finns på Moodle
- individuell skriftlig feedback publiceras på Moodle i samband med bedömning
Examination 2, Gruppexamination (bed GK/UK)
- Studerande gör flera gruppuppgifter i blandade grupper med studerande från Åbo yrkeshögskola. i grupperna kommer det att ingå både vård och socionomstuderande.
- Uppgift 1 och 2 öppnas 3.10 kl. 8 och inlämnas 13.10.2024 senast kl. 20
- Uppgift 3 och 4 öppnas 13.10 kl. 8 och inlämnas 3.11.2024 senast kl. 20
Formen och temat för gruppernas seminarieframförande publiceras 2.11.2024 och uppgiften ska vara klar att framföras den 7.11.2024
- Skriver ett individuellt reflektionsdokument som ska lämnas in på Moodle senast 16.11
- AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i uppgifterna, presentationen och reflektionsdokumentet. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
- De mer detaljerade anvisningarna publiceras på Moodle
Studerandes tidsanvändning och belastning
Närstudier 18 h
Grupparbete ca 18 h
Självstudier ca 45 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig, Carolina Silin, carolina.silin@novia.fi
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination 1, Individuell inlämningsuppgift (bed. 0-5)
- professionellt förhållningssätt
- förmåga att följa givna instruktioner
- förmåga att knyta an teori och praktik
- förmåga till reflektion
Studerande får kort skriftlig feedback i Moodle för den individuella examinationen som inlämnats inom utsatt tid.
Examination 2, Gruppexamination (bed GK/UK)
Bedömningskriterierna finns på Moodle
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Givna teman behandlas vagt och smalt
- Källan refereras, utan analys och motiveringar
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
- Givna teman behandlas
- Källorna tillämpas
- Texten är reflekterande
- Den tekniska utformningen är god
Bedömningskriterier, berömliga (5)
- Givna teman behandlas uttömmande och mångsidigt
- Källorna analyseras och tillämpas
- Reflektionen är analytisk
- Berömlig teknisk utformning
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
15.06.2023 - 11.09.2023
Tajmning
11.09.2023 - 19.11.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Daniela Sundell
Lärare
Daniela Sundell
Grupper
-
USO23D-ÅSocionom (YH), h23, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet.
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team.
- omfattar det sociala områdets etiska värdegrund.
Innehåll
- klientens/patientens ställning och rättigheter
- den professionella interaktionens dimensioner
- etiska rekommendationer
- professionellt bemötande
Tid och plats
11.9-19.11.2023 Åbo
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Etene 2011; Den etiska grunden för social- och hälsovården. ETENE-publikationer 33;
Talentia; Vardagen, värderingarna och etiken - Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom det sociala området; https://talentia.e-julkaisu.com/2018/etiska-riktlinjer/#page=3
Blennberg, E. (2013). Bemötandes etik. Lund: Studentlitteratur
Kalliola, Tiina, Kurki, Arja, Salmi, Marjaana, Tamminen-Vesterbacka, Tutta 2010. Matkalla ohjaajuuten
Røkenes, Odd Harald 2016. Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor. Malmö: Gleerups Utbildning AB
Laaksonen H, Laitinen, H & Hiilamo, H (toim.). Sosiaali- ja terveyshuollon järjestelmä. Sanomapro
Raatikainen, E, Rahikka, A, Saarnio, T & Vepsä P. Ammattina Sosionomi. Sanomapro.
Fler länkar och tips finns på Moodle
Undervisningsmetoder
Självstudier
Föreläsningar och interaktiva övningar
Interprofessionellt grupparbete med seminarier
Praktik- och arbetslivssamarbete
Soteplask samarbetet (smågruppsarbete, skriftlig rapport och framförande) utgör ett interprofessionellt arbete med socionom- och sjukskötarstuderande från YH Novia och studerande från olika utbildningar inom hälsa och välfärd från Turun ammattikorkeakoulu
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1 Individuell inlärningsportfolio 19.11.2023 (1 sp)
2 Gruppexaminationer i Soteplask inlämningar 13.10.2023 och 3.11.2023 framförande den 9.11.2023 samt individuellt reflektionsdokument (2 sp).
Studerandes tidsanvändning och belastning
Närstudier 18 h
Grupparbete ca 15 h
Självstudier ca 48 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1 Individuell inlärningsportfolio (bed. 0-5)
- professionellt förhållningssätt
- förmåga att följa givna instruktioner
- förmåga att knyta an teori och praktik
- förmåga till reflektion
Studerande får kort skriftlig feedback i Moodle för den individuella examinationen som inlämnats inom utsatt tid.
2 Gruppexamination (bed GK/UK)
bedömningskriterierna finns på Moodle
Underkänd (0)
Individuell inlärningsportfolio:
- uppgiften når inte kriterierna för vitsord 1
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Individuell inlärningsportfolio:
- Givna teman behandlas vagt och smalt
- Källan refereras, utan analys och motiveringar
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Individuell inlärningsportfolio:
- Givna teman behandlas
- Källorna tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Individuell inlärningsportfolio
- Givna teman behandlas uttömmande och mångsidigt
- Källorna analyseras och tillämpas
- Reflektionen är analytisk
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid
- Berömlig teknisk utformning
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
15.06.2023 - 01.09.2023
Tajmning
01.09.2023 - 08.12.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Daniela Sundell
Lärare
Daniela Sundell
Grupper
-
USO23F-ÅSocionom (YH), h23, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet.
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team.
- omfattar det sociala områdets etiska värdegrund.
Innehåll
- klientens/patientens ställning och rättigheter
- den professionella interaktionens dimensioner
- etiska rekommendationer
- professionellt bemötande
Tid och plats
Åbo och distans 1.9 - 8.12.2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Etene 2011; Den etiska grunden för social- och hälsovården. ETENE-publikationer 33;
Talentia; Vardagen, värderingarna och etiken - Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom det sociala området; https://talentia.e-julkaisu.com/2018/etiska-riktlinjer/#page=3
Blennberg, E. (2013). Bemötandes etik. Lund: Studentlitteratur
Kalliola, Tiina, Kurki, Arja, Salmi, Marjaana, Tamminen-Vesterbacka, Tutta 2010. Matkalla ohjaajuuten
Røkenes, Odd Harald 2016. Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor. Malmö: Gleerups Utbildning AB
Laaksonen H, Laitinen, H & Hiilamo, H (toim.). Sosiaali- ja terveyshuollon järjestelmä. Sanomapro
Raatikainen, E, Rahikka, A, Saarnio, T & Vepsä P. Ammattina Sosionomi. Sanomapro.
Undervisningsmetoder
Distansstudier och workshops
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell inlärningsportfolio, deadline 31.10.2023 och närstudierna 1.9.2023 och 8.12.2023
Bedömning och kort skriftlig feedback för den individuella inlärningsportfolion ges senast 3 veckor efter inlämning på kursens Moodlesida
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Inlärningsportfolio + närvaro (3 sp) med givna uppgifter/teman. Instruktioner och material hittas på kursens moodlesida
Studerandes tidsanvändning och belastning
Självstudier 75 h
Närstudier 6 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Närmare instruktioner om kursens uppgifter och material finns på kursens Moodlesida. Handledning fås via kursens handledningsforum av kursansvarig i regel på måndagar under tiden då kursen är öppen.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell inlärningsportfolio (bed. 0-5)
- professionellt och etiskt förhållningssätt
- förmåga att följa givna instruktioner
- förmåga att sammanfatta relevant teori och knyta an till praktik
- förmåga till kritisk reflektion och analys
Underkänd (0)
Individuell inlärningsportfolio:
- kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Individuell inlärningsportfolio:
- de givna ämnena behandlas vagt och smalt
- Källorna refereras, utan analys och motiveringar
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Individuell inlärningsportfolio:
- De givna ämnena behandlas
- Källorna tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Individuell inlärningsportfolio
- De givna ämnena behandlas uttömmande och mångsidigt
- Källorna analyseras och tillämpas
- Reflektionen är analytisk
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid
- berömlig teknisk utformning
Förkunskapskrav
Inga