Grunder i socialpedagogikPoäng (3 sp)
Kod: SO22SOP1
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- förstår de mest centrala teorierna och verksamhetsprinciperna inom socialpedagogiken.
- kan reflektera kring hur värdegrunden, valet av mål och arbetssätt påverkar arbetets karaktär och resultat.
Studieperiodens (kursens) innehåll
- socialpedagogikens utvecklingslinjer och uppgifter
- socialpedagogikens centrala begrepp och verksamhetsprinciper
- den socialpedagogiska verksamhetens tre inriktningar
- socialpedagogikens verksamhetsområden
- socialpedagogikens värdegrund
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2024 - 07.01.2025
Tajmning
07.01.2025 - 10.02.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Sofia Saloranta
- Carolina Silin
Lärare
Carolina Silin
Grupper
- Pienryhmä A (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)
- Pienryhmä B (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)
- Pienryhmä C (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)
- Pienryhmä D (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)
- Pienryhmä E (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)
- Pienryhmä F (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
USO24D-ÅSocionom (YH), h24, dagstudier, Åbo
Smågrupper
- Smågrupp A
- Smågrupp B
- Smågrupp C
- Smågrupp D
- Smågrupp E
- Smågrupp F
Lärandemål
Studerande:
- förstår de mest centrala teorierna och verksamhetsprinciperna inom socialpedagogiken.
- kan reflektera kring hur värdegrunden, valet av mål och arbetssätt påverkar arbetets karaktär och resultat.
Innehåll
- socialpedagogikens utvecklingslinjer och uppgifter
- socialpedagogikens centrala begrepp och verksamhetsprinciper
- den socialpedagogiska verksamhetens tre inriktningar
- socialpedagogikens verksamhetsområden
- socialpedagogikens värdegrund
Tid och plats
7/1 - 10/2 2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Berglund, S-A. 2000. Socialpedagogik - I goda möten skapas goda skäl. Lund: Studentlitteratur.
Broström M. & Helsing B. (red.) 2024. Relationell praktik i socialpedagogik och socialt arbete. Trollhättan:Högskolan Väst
Carlander, C.2017. Socialpedagogik. Stockholm: Sanoma utbildning.
Cederlund. C. & Berglund. S-A. 2014. Pedagogiskt socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
Cedersund, E. & al. 2019. Renässans för socialpedagogik? En bok om socialpedagogisk bildning. Lund: Studentlitteratur.
Eriksson, l & Markström, A-M. 2000 eller nyare upplaga. Den svårfångade pedagogiken. Lund: Studentlitteratur.
Eriksson, L., Nilsson, G. & Svensson, L red. 2013. Gemenskaper. Socialpedagogiska perspektiv. Göteborg: DAIDALOS. (Hämäläienens artikel innehåller fel p.g.a. brister i översättningen)
Hämäläinen, J. & Kurki, L. 1997. Sosiaalipedagogiikka. Porvoo: WSOY.
Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Muutoksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
Madsen, B. 2000.. Socialpedagogik. Lund: Studentlitteratur.
Madsen, B. 2006. Socialpedagogik : integration och inklusion i det moderna samhället. Lund: Studentlitteratur.
Molin, M & Bolin, A. (2018). Socialpedagogisk handling i teori och praktik. https://docplayer.se/104969792-Socialpedagogisk-handling.html
Nivala, E. & Ryynänen, S. 2019. Sosiaalipedagogiikka : Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Helsinki: Gaudeamus
Nivala, E. & Ryynänen, S. 2024. Sosiaalipedagogiikka: Kohti inhimillistä yhteiskuntaa ja kestävää elämää.. Helsinki: Gaudeamus
Artiklar
International Journal of Social Pedagogy https://www.uclpress.co.uk/pages/international-journal-of-social-pedagogy
Papers of Social Pedagogy https://pedagogikaspoleczna.uw.edu.pl/resources/html/cms/MAINPAGE
Sosiaalipedagogiikan aikakausikirja https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka/issue/archive
Undervisningsmetoder
Smågruppsträffar
Föreläsningar och workshoppar
Litteraturstudier
Paruppsats
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Smågruppsarbete 1 sp
- Syftet med smågruppsarbetet är att gruppmedlemmarna fördjupar sig inom socialpedagogisk teori och reflekterar kring teorin
- Smågruppsarbete går ut på att läsa förhandsmaterial, reflektera över det som man har lärt sig, formulera frågor och diskutera i smågruppen utgående från texterna.
- Deltagandet i smågruppsträffarna är obligatoriskt. Om du inte kan delta ska du kompensera genom att lämna in en skriftlig reflekterande sammanfattning av de insikter som du har fått genom att läsa förhandsmaterialet. Du kopplar teorin till egna tankar, erfarenheter och observationer. Kompensationen skall vara minst 2 sidor bearbetad text, som du lämnar in till smågruppshandledaren per e-post.
- Det är väldigt viktigt att komma väl förberedd till en smågruppsträff. Dålig förberedelse kan också föranleda kompensering.
- Studerande och handledaren ger feedback till varandra i samband med smågruppsträffarna
_____________________________________________________________________
Komparativ paruppsats 2 sp
- Studerande skriver parvis en komparativ uppsats utgående från frågan ”Vad är socialpedagogik?”
- Syftet med den komparativa uppsatsen är att studerande lär sig vad som är centralt inom socialpedagogik och att studerande förstår att olika teoretiker uppfattar socialpedagogiken på olika sätt
- Skribenterna för debatt/jämför genom att de skriver vart annat stycke i uppsatsen och styckena innehåller olika perspektiv på samma teman. Ofta hänvisar skribenterna till olika källor för att visa på hur olika samma tema kan uppfattas.
- Uppsatsen ska bilda en fungerande helhet.
- I texten ska det framgå vem som har skrivit vilket stycke. Inledningen och avslutningen skrivs gemensamt. Det finns möjlighet till individuell bedömning
- Omfattning 7-10 sidor
- Minst 6 relevanta socialpedagogiska källor sammanlagt, varav två av källorna ska vara vetenskapliga artiklar. Minst 3 olika källor per studerande.
- Studerande ska tillämpa YH Novias skrivanvisningar
- Mer ingående anvisningar för den komparativa uppsatsen publiceras på Moodle
- Bedöms med skalan 0-5
- Inlämning på Moodle senast 10/2 2025 kl. 18.00
- Kort feedback på Moodle.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Smågruppsarbete 1 sp
- motsvarar en arbetsmängd på cirka 27 h/person
-här ingår även frivilligt deltagande i lektioner och verkstäder
____________________________________________
Komparativ uppsats 2 sp
- motsvarar en arbetsmängd som omfattar 54 h/person
- observera att paret sammanlagt förväntas använda ca 108h på uppsatsen
-här ingår även deltagande i obligatorisk uppsatshandledning 1 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Vid validering av tidigare förvärvad kunskap används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Frågor angående kursen ställs på kursens handledningsforum på Moodle. Kursansvarig lärare besvarar frågor och handleder i handledningsforumet i regel varje måndag i januari 2025.
Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i smågruppsarbetet och den komparativa uppsatsen. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Smågruppsarbete
Bedömningskriterier:
- Tillräcklig förberedelse inför smågruppsträffarna
- Aktivt deltagande under smågruppsträffarna
- Bedöms som UK/GK
Komparativ uppsats
Bedömningskriterier:
- Att skribenterna har följt anvisningarna
- Att innehållet är täckande i relation till de teman som nämns i ansvisningarna
- Att skribenterna argumenterar i texten genom att hänvisa till relevanta källor
- Att uppsatsens innehåll utgör en fördjupning
- Tydlighet
- Bedöms med skalan 0-5
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
01.12.2023 - 11.01.2024
Tajmning
11.01.2024 - 18.02.2024
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
2 op
Prestationssätt
34 % Kontaktundervisning, 66 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Carolina Silin
Lärare
Carolina Silin
Grupper
-
USO23F-ÅSocionom (YH), h23, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- förstår de mest centrala teorierna och verksamhetsprinciperna inom socialpedagogiken.
- kan reflektera kring hur värdegrunden, valet av mål och arbetssätt påverkar arbetets karaktär och resultat.
Innehåll
- socialpedagogikens utvecklingslinjer och uppgifter
- socialpedagogikens centrala begrepp och verksamhetsprinciper
- den socialpedagogiska verksamhetens tre inriktningar
- socialpedagogikens verksamhetsområden
- socialpedagogikens värdegrund
Tid och plats
11.1-18.2.2024
Gripen, Tavastgatan 13
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rekommenderad litteratur
Berglund, S-A. 2000. Socialpedagogik - I goda möten skapas goda skäl. Lund: Studentlitteratur.
Carlander, C.2017. Socialpedagogik. Stockholm: Sanoma utbildning.
Cederlund. C. & Berglund. S-A. 2014. Pedagogiskt socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
Cedersund, E. & al. 2019. Renässans för socialpedagogik? En bok om socialpedagogisk bildning. Lund: Studentlitteratur.
Eriksson, l & Markström, A-M. 2000 eller nyare upplaga. Den svårfångade pedagogiken. Lund: Studentlitteratur.
Eriksson, L., Nilsson, G. & Svensson, L red. 2013. Gemenskaper. Socialpedagogiska perspektiv. Göteborg: DAIDALOS. (Hämäläienens artikel innehåller fel p.g.a. brister i översättningen)
Hämäläinen, J. & Kurki, L. 1997. Sosiaalipedagogiikka. Porvoo: WSOY.
Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Muutoksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
Madsen, B. 2000.. Socialpedagogik. Lund: Studentlitteratur.
Madsen, B. 2006. Socialpedagogik : integration och inklusion i det moderna samhället. Lund: Studentlitteratur.
Molin, M & Bolin, A. (2018). Socialpedagogisk handling i teori och praktik. https://docplayer.se/104969792-Socialpedagogisk-handling.html
Nivala, E. & Ryynänen, S.2019. Sosiaalipedagogiikka : Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Helsinki: Gaudeamus
Artiklar ur föjande tidskrifter
International Journal of Social Pedagogy https://www.uclpress.co.uk/pages/international-journal-of-social-pedagogy
Papers of Social Pedagogy https://pedagogikaspoleczna.uw.edu.pl/resources/html/cms/MAINPAGE
Sosiaalipedagogiikan aikakausikirja https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka/issue/archive
Undervisningsmetoder
Föreläsningar och workshoppar
Litteraturstudier
Paruppsats
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Närstudier 0,5 sp
- Studerande avlägger examinationen genom aktivt deltagande på närstudietillfällena
- Vid frånvaro behöver studerande lämna in kompensationsuppgift för att bli godkänd
_____________________________________________________________________
Jämförande paruppsats 2,5 sp
- Studerande skriver parvis en jämförande uppsats utgående från frågan ”Vad är socialpedagogik?”
- Syftet med uppsatsen är att studerande lär sig vad som är centralt inom socialpedagogik och att studerande förstår att olika teoretiker uppfattar socialpedagogiken på olika sätt
- Skribenterna skriver vart annat stycke i uppsatsen och styckena innehåller olika perspektiv på samma teman. Ofta hänvisar skribenterna till olika källor för att visa på hur olika samma tema kan uppfattas. Pröva på att skriva debattstil.
- Uppsatsenen ska bilda en fungerande helhet.
- I texten ska det framgå vem som har skrivit vilket stycke. Inledningen och avslutningen skrivs gemensamt. Det finns möjlighet till individuell bedömning
- Omfattning 9-10 sidor
- Minst 6 relevanta socialpedagogiska källor sammanlagt, varav två av källorna ska vara vetenskapliga artiklar. Minst 3 olika källor per studerande.
- Studerande ska tillämpa YH Novias skrivanvisningar och genomgående hänvisa till källorna
- Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i uppsatsen. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
- Mer ingående anvisningar för uppsatsen publiceras på Moodle
- Bedöms med skalan 0-5
- Inlämning på Moodle senast 18.2
- Kort feedback på Moodle
Studerandes tidsanvändning och belastning
Närstudier 0,5
- motsvarar 14 h
____________________________________________
Jämförande paruppsats 2,5 sp
- motsvarar en arbetsmängd som omfattar 68 h/person
- observera att paret sammanlagt förväntas använda ca 136 h på debattuppsatsen
Tilläggsuppgifter för studerande
Vid validering av tidigare förvärvad kunskap används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Närstudier
Bedömningskriterier:
- Aktivt deltagande
- Bedöms som UK/GK
Jämförande paruppsats
Bedömningskriterier:
- Att skribenterna har följt anvisningarna
- Att innehållet är täckande i relation till de teman som nämns i ansvisningarna
- Att skribenterna argumenterar i texten genom att hänvisa till relevanta källor
- Att uppsatsens innehåll utgör en fördjupning
- Att texten är tydlig och bearbetad
- Bedöms med skalan 0-5
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
01.12.2023 - 02.01.2024
Tajmning
02.01.2024 - 30.01.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Peter Edelsköld
- Carolina Silin
Lärare
Peter Edelsköld
Grupper
- Smågrupp A (Storlek: 12. Öppet universitet: 0.)
- Smågrupp B (Storlek: 12. Öppet universitet: 0.)
- Smågrupp C (Storlek: 12. Öppet universitet: 0.)
- Smågrupp D (Storlek: 12. Öppet universitet: 0.)
- Smågrupp E (Storlek: 12. Öppet universitet: 0.)
- Smågrupp F (Storlek: 12. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
USO23D-ÅSocionom (YH), h23, dagstudier, Åbo
Smågrupper
- Smågrupp A
- Smågrupp B
- Smågrupp C
- Smågrupp D
- Smågrupp E
- Smågrupp F
Lärandemål
Studerande:
- förstår de mest centrala teorierna och verksamhetsprinciperna inom socialpedagogiken.
- kan reflektera kring hur värdegrunden, valet av mål och arbetssätt påverkar arbetets karaktär och resultat.
Innehåll
- socialpedagogikens utvecklingslinjer och uppgifter
- socialpedagogikens centrala begrepp och verksamhetsprinciper
- den socialpedagogiska verksamhetens tre inriktningar
- socialpedagogikens verksamhetsområden
- socialpedagogikens värdegrund
Tid och plats
2/1-1/2 2024
Campus Åbo
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Berglund, S-A. 2000. Socialpedagogik - I goda möten skapas goda skäl. Lund: Studentlitteratur.
Carlander, C.2017. Socialpedagogik. Stockholm: Sanoma utbildning.
Cederlund. C. & Berglund. S-A. 2014. Pedagogiskt socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
Cedersund, E. & al. 2019. Renässans för socialpedagogik? En bok om socialpedagogisk bildning. Lund: Studentlitteratur.
Eriksson, l & Markström, A-M. 2000 eller nyare upplaga. Den svårfångade pedagogiken. Lund: Studentlitteratur.
Eriksson, L., Nilsson, G. & Svensson, L red. 2013. Gemenskaper. Socialpedagogiska perspektiv. Göteborg: DAIDALOS. (Hämäläienens artikel innehåller fel p.g.a. brister i översättningen)
Hämäläinen, J. & Kurki, L. 1997. Sosiaalipedagogiikka. Porvoo: WSOY.
Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Muutoksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
Madsen, B. 2000.. Socialpedagogik. Lund: Studentlitteratur.
Madsen, B. 2006. Socialpedagogik : integration och inklusion i det moderna samhället. Lund: Studentlitteratur.
Molin, M & Bolin, A. (2018). Socialpedagogisk handling i teori och praktik. https://docplayer.se/104969792-Socialpedagogisk-handling.html
Nivala, E. & Ryynänen, S.2019. Sosiaalipedagogiikka : Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Helsinki: Gaudeamus
Artiklar
International Journal of Social Pedagogy https://www.uclpress.co.uk/pages/international-journal-of-social-pedagogy
Papers of Social Pedagogy https://pedagogikaspoleczna.uw.edu.pl/resources/html/cms/MAINPAGE
Sosiaalipedagogiikan aikakausikirja https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka/issue/archive
På engelska
Undervisningsmetoder
Smågruppsträffar
Föreläsningar och workshoppar
Litteraturstudier
Paruppsats
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Smågruppsarbete 1 sp
- Syftet med smågruppsarbetet är att gruppmedlemmarna fördjupar sig inom socialpedagogisk teori och reflekterar kring teorin
- Smågruppsarbete går ut på att läsa förhandsmaterial, reflektera över det som man har lärt sig, formulera frågor och diskutera i smågruppen utgående från texterna.
- Deltagandet i smågruppsträffarna är obligatoriskt. Om du inte kan delta ska du kompensera genom att lämna in en skriftlig reflekterande sammanfattning av de insikter som du har fått genom att läsa förhandsmaterialet. Du kopplar teorin till egna tankar, erfarenheter och observationer. Kompensationen skall vara minst 2 sidor bearbetad text, som du lämnar in till smågruppshandledaren per e-post.
- Det är väldigt viktigt att komma väl förberedd till en smågruppsträff. Dålig förberedelse kan också föranleda kompensering.
- Studerande och handledaren ger feedback till varandra i samband med smågruppsträffarna
_____________________________________________________________________
Komparativ uppsats 2 sp
- Studerande skriver parvis en komparativ uppsats utgående från frågan ”Vad är socialpedagogik?”
- Syftet med den komparativa uppsatsen är att studerande lär sig vad som är centralt inom socialpedagogik och att studerande förstår att olika teoretiker uppfattar socialpedagogiken på olika sätt
- Skribenterna för debatt/jämför genom att de skriver vart annat stycke i uppsatsen och styckena innehåller olika perspektiv på samma teman. Ofta hänvisar skribenterna till olika källor för att visa på hur olika samma tema kan uppfattas.
- Uppsatsen ska bilda en fungerande helhet.
- I texten ska det framgå vem som har skrivit vilket stycke. Inledningen och avslutningen skrivs gemensamt. Det finns möjlighet till individuell bedömning
- Omfattning 7-10 sidor
- Minst 6 relevanta socialpedagogiska källor sammanlagt, varav två av källorna ska vara vetenskapliga artiklar. Minst 3 olika källor per studerande.
- Studerande ska tillämpa YH Novias skrivanvisningar
- Mer ingående anvisningar för den komparativa uppsatsen publiceras på Moodle
- Bedöms med skalan 0-5
- Inlämning på Moodle senast fredag 9/2 2024
- Kort feedback på Moodle
Studerandes tidsanvändning och belastning
Smågruppsarbete 1 sp
- motsvarar en arbetsmängd som omfattar 27 h
- förberedelse 4,5 h/gång + smågruppsträff 2 h/gång
____________________________________________
Komparativ uppsats 2 sp
- motsvarar en arbetsmängd som omfattar 54 h/person
- observera att paret sammanlagt förväntas använda ca 108h på uppsatsen
Tilläggsuppgifter för studerande
Vid validering av tidigare förvärvad kunskap används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Frågor angående kursen ställs på kursens handledningsforum på Moodle. Kursansvarig lärare besvarar frågor och handleder i handledningsforumet i regel varje måndag.
Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i smågruppsarbetet och den komparativa uppsatsen. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Smågruppsarbete
Bedömningskriterier:
- Tillräcklig förberedelse inför smågruppsträffarna
- Aktivt deltagande under smågruppsträffarna
- Bedöms som UK/GK
Komparativ uppsats
Bedömningskriterier:
- Att skribenterna har följt anvisningarna
- Att innehållet är täckande i relation till de teman som nämns i ansvisningarna
- Att skribenterna argumenterar i texten genom att hänvisa till relevanta källor
- Att uppsatsens innehåll utgör en fördjupning
- Tydlighet
- Bedöms med skalan 0-5
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
01.12.2022 - 01.01.2023
Tajmning
02.01.2023 - 31.01.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Peter Edelsköld
- Carolina Silin
Lärare
Peter Edelsköld
Grupper
- Smågrupp A (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)
- Smågrupp B (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)
- Smågrupp C (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)
- Smågrupp D (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)
- Smågrupp E (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)
- Smågrupp F (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
USO22D-ÅSocionom (YH), h22, dagstudier, Åbo
Smågrupper
- Smågrupp A
- Smågrupp B
- Smågrupp C
- Smågrupp D
- Smågrupp E
- Smågrupp F
Lärandemål
Studerande:
- förstår de mest centrala teorierna och verksamhetsprinciperna inom socialpedagogiken.
- kan reflektera kring hur värdegrunden, valet av mål och arbetssätt påverkar arbetets karaktär och resultat.
Innehåll
- socialpedagogikens utvecklingslinjer och uppgifter
- socialpedagogikens centrala begrepp och verksamhetsprinciper
- den socialpedagogiska verksamhetens tre inriktningar
- socialpedagogikens verksamhetsområden
- socialpedagogikens värdegrund
Tid och plats
2-31/1 2023
Campus Åbo
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Berglund, S-A. 2000. Socialpedagogik - I goda möten skapas goda skäl. Lund: Studentlitteratur.
Carlander, C.2017. Socialpedagogik. Stockholm: Sanoma utbildning.
Cederlund. C. & Berglund. S-A. 2014. Pedagogiskt socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
Cedersund, E. & al. 2019. Renässans för socialpedagogik? En bok om socialpedagogisk bildning. Lund: Studentlitteratur.
Eriksson, l & Markström, A-M. 2000 eller nyare upplaga. Den svårfångade pedagogiken. Lund: Studentlitteratur.
Eriksson, L., Nilsson, G. & Svensson, L red. 2013. Gemenskaper. Socialpedagogiska perspektiv. Göteborg: DAIDALOS. (Hämäläienens artikel innehåller fel p.g.a. brister i översättningen)
Hämäläinen, J. & Kurki, L. 1997. Sosiaalipedagogiikka. Porvoo: WSOY.
Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Muutoksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
Madsen, B. 2000.. Socialpedagogik. Lund: Studentlitteratur.
Madsen, B. 2006. Socialpedagogik : integration och inklusion i det moderna samhället. Lund: Studentlitteratur.
Molin, M & Bolin, A. (2018). Socialpedagogisk handling i teori och praktik. https://docplayer.se/104969792-Socialpedagogisk-handling.html
Nivala, E. & Ryynänen, S.2019. Sosiaalipedagogiikka : Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Helsinki: Gaudeamus
Artiklar
International Journal of Social Pedagogy https://www.uclpress.co.uk/pages/international-journal-of-social-pedagogy
Papers of Social Pedagogy https://pedagogikaspoleczna.uw.edu.pl/resources/html/cms/MAINPAGE
Sosiaalipedagogiikan aikakausikirja https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka/issue/archive
Undervisningsmetoder
Smågruppsträffar
Föreläsningar och workshoppar
Litteraturstudier
Paruppsats
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Smågruppsarbete 1 sp
- Syftet med smågruppsarbetet är att gruppmedlemmarna fördjupar sig inom socialpedagogisk teori och reflekterar kring teorin
- Smågruppsarbete går ut på att läsa förhandsmaterial, reflektera över det som man har lärt sig, formulera frågor och diskutera i smågruppen utgående från texterna.
- Deltagandet i smågruppsträffarna är obligatoriskt. Om du inte kan delta ska du kompensera genom att lämna in en skriftlig reflekterande sammanfattning av de insikter som du har fått genom att läsa förhandsmaterialet. Du kopplar teorin till egna tankar, erfarenheter och observationer. Kompensationen skall vara minst 2 sidor bearbetad text, som du lämnar in till smågruppshandledaren per e-post.
- Det är väldigt viktigt att komma väl förberedd till en smågruppsträff. Dålig förberedelse kan också föranleda kompensering.
- Studerande och handledaren ger feedback till varandra i samband med smågruppsträffarna
_____________________________________________________________________
Debattuppsats 2 sp
- Studerande skriver parvis en debattuppsats utgående från frågan ”Vad är socialpedagogik?”
- Syftet med debattuppsatsen är att studerande lär sig vad som är centralt inom socialpedagogik och att studerande förstår att olika teoretiker uppfattar socialpedagogiken på olika sätt
- Skribenterna för debatt genom att de skriver vart annat stycke i uppsatsen och styckena innehåller olika perspektiv på samma teman. Ofta hänvisar skribenterna till olika källor för att visa på hur olika samma tema kan uppfattas.
- Uppsatsenen ska bilda en fungerande helhet.
- I texten ska det framgå vem som har skrivit vilket stycke. Inledningen och avslutningen skrivs gemensamt. Det finns möjlighet till individuell bedömning
- Omfattning 7-10 sidor
- Minst 6 relevanta socialpedagogiska källor sammanlagt, varav två av källorna ska vara vetenskapliga artiklar. Minst 3 olika källor per studerande.
- Studerande ska tillämpa YH Novias skrivanvisningar
- Mer ingående anvisningar för debattuppsatsen publiceras på Moodle
- Bedöms med skalan 0-5
- Inlämning på Moodle senast fredag 10/2 2023
- Kort feedback på Moodle
Studerandes tidsanvändning och belastning
Smågruppsarbete 1 sp
- motsvarar en arbetsmängd som omfattar 27 h
- förberedelse 4,5 h/gång + smågruppsträff 2 h/gång
____________________________________________
Debattuppsats 2 sp
- motsvarar en arbetsmängd som omfattar 54 h/person
- observera att paret sammanlagt förväntas använda ca 108h på debattuppsatsen
Tilläggsuppgifter för studerande
Vid validering av tidigare förvärvad kunskap används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Frågor angående kursen ställs på kursens handledningsforum på Moodle. Kursansvarig lärare besvarar frågor och handleder i handledningsforumet i regel varje måndag
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Smågruppsarbete
Bedömningskriterier:
- Tillräcklig förberedelse inför smågruppsträffarna
- Aktivt deltagande under smågruppsträffarna
- Bedöms som UK/GK
Debattuppsats
Bedömningskriterier:
- Att skribenterna har följt anvisningarna
- Att innehållet är täckande i relation till de teman som nämns i ansvisningarna
- Att skribenterna argumenterar i texten genom att hänvisa till relevanta källor
- Att debattuppsatsens innehåll utgör en fördjupning
- Tydlighet
- Bedöms med skalan 0-5
Förkunskapskrav
Inga