Funktionella metoderPoäng (3 sp)
Kod: SO22SOP3
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- förstår hur funktionella metoder kan tillämpas i interaktionen med olika målgrupper.
- kan främja delaktighet, engagemang och reflektion hos målgruppen med hjälp av funktionella metoder.
Studieperiodens (kursens) innehåll
- processhandledning och gruppdynamik
- resursförstärkande arbetssätt
- skapande metoder
- rörelsebaserade metoder
- kommunikation, delaktighet och reflektion
- handledning genom funktionella metoder
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2024 - 16.01.2025
Tajmning
16.01.2025 - 27.02.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Åbo – timlärare Socionom
- Janina Dahla
- Susanne Davidsson
Lärare
Janina Dahla
Grupper
-
USO24D-ÅSocionom (YH), h24, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- förstår hur funktionella metoder kan tillämpas i interaktionen med olika målgrupper.
- kan främja delaktighet, engagemang och reflektion hos målgruppen med hjälp av funktionella metoder.
Innehåll
- processhandledning och gruppdynamik
- resursförstärkande arbetssätt
- skapande metoder
- rörelsebaserade metoder
- kommunikation, delaktighet och reflektion
- handledning genom funktionella metoder
Tid och plats
Åbo 16.1.24-27.2.24
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rekommenderad litteratur
Andersson, C., Fagerström, U. (2020). Rörelseglädje för hållbara barn. Fysisk aktivitet och välbefinnande i förskolan. Stockholm: Gothia Fortbildning.
Freire, P. 1993. Pedagogy of the oppressed. New York: Continum.
Huhtinen-Hildén L., Lamppu M. (Eds.)., (2018). Odottamattomia aarteita: Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä.Metropolia Ammattikorkeakoulu.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152798/2018_huhtinen_hilden_lamppu_odottamattomia_aa
Hytti, T., Kähkönen, P. (2019) Pelillisyys ja leikillisyys aikuissosiaalityössä. Socca.
https://www.socca.fi/files/8590/Pelillisyys_ja_leikillisyys_aikuissosiaalityossa_-opas.pdf
Karjalainen, A-L. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus. Otavan kirjapaino.
Karlsson, L. 2000. Sadutus – Avain osallistavaan toimintakulttuuriin. Jyväskylä: PS-kustannus. Karlsson, L. Barnen berättarprojektet
https://www.edu.helsinki.fi/lapsetkertovat/svenska/Publikationer/KullerbyttaLiisa.htm
Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Tampere: Vastapaino.
Lahdelma, H. (2021). Uppmärksamhet genom innogympa. Valteri. Förverkligande.
Mihaly Csikszentmihalyi. 2008. Flow: The Psychology of Optimal Experience / Flow: Den optimala upplevelsens psykologi.
Räty, K. 2011. Elämyspedagoginen ohjaaminen. Lahti: Outward Bound Finland ry.
Sjøvold, E. 2023 (2uppl. ). Teamet - Utveckling, effektivitet och förändring i grupper. Stockholm: Liber.
Wikander, S. 2008. Massagesagor – Beröring som ökar ditt barns lugn, empati, kreativitet och självkänsla. Ica bokförlag.
Öhman, M. 2011. Det viktigaste är att få leka. Stockholm: Liber.
Undervisningsmetoder
Närundervisning, praktiska övningar, metodverkstäder och självständigt arbete
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Närstudier inleds och förhandsuppgiften lämnas in 16.1.24
Gruppexamination 1sp (26 eller 27.2 workshop mer ingående information vid kursstart) Planen för workshop lämnas in 21.2 på Moodle plattformen
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Vid frånvaro ansvarar studerande för att , utgående från undervisningsmaterial och tillhörande litteratur, reflektera över den teori som har presenteras i materialet och för att göra de övningar som hör till det missade tillfället. Studerande ska också berätta vilka tankar och känslor som väcktes av övningarna , samt hur övningarna kunde tillämpas med olika målgrupper. Alternativ kan studerande själv komma med förslag hur hen kunde komplettera undervisningstillfället. Krav på kompensationsuppgiftens längd 2 sidor, lämnas in på kursens Moodkle sida, under inlämning: "komplettering vid frånvaro"
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 sp ( 3X27h =81 h)
- Schemalagda studier,och förhandsuppgift obligatorisk närvaro (2 sp)
- Projektarbete + examination, obligatorisk närvaro (1 sp = 27 h/studerande)
Projektarbetet kräver samarbete och deltagande av varje gruppmedlem, både då det gäller den skriftliga och praktiska delen.
Reserverade timmar för grupparbete insatt i schema som stöd i processen,självstudier 18-19.2.24 (16H+ examination 4h 26 el.27.2, Återstående timmar används för självstudier och samarbete.
Mer information och material kommer att finnas på kursens virtuella plattform Moodle.
Kort feedback via studieplattformen Moodle då kursen är avlagd under utsatt tid
Tilläggsuppgifter för studerande
1. Förhandsuppgift
Observera att kursen innehåller en förhandsuppgift . Inlämning 16.1.24 på Moodle .
förhandsuppgiften är viktig vid inledningen av kursen, ger en förståelse för grupprocesser och hur gruppdynamik påverkar både individen och gruppen som helhet. Du ska välja en teoretisk modell för grupputveckling och använda den för att reflektera över och analysera gruppens utveckling och din roll som gruppmedlem och handledare.
Uppgift och instruktioner: Sammanfatta dina svar redogör för modellen, analysera gruppdynamikens olika faser utifrån den valda modellen och refelektera över medlemmarnas roll i gruppen
1. Fritt val av en teoretisk modell för grupputveckling, beskriv modellen - ge en kort beskrivning av de olika faserna.
2. Reflektera över gruppdynamik. Beskriv de faktorer som kan påverka gruppens dynamik, både individernas roller och relationer.
3. Reflektera över din roll som gruppmedlem och handledare. tex.fundera på hur du som individ påverkar gruppens utveckling. Vilka styrkor och utmaningar har du som gruppmedlem? Hur kan du som handledare stötta gruppen genom de olika faserna och hantera eventuella konflikter?
.
- Validering enligt instruktionerna för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens i sådana fall används bedömningsskalan godkänd/ underkänd.
.
- kursansvarig lärare Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi) och Susanne Davidsson (susanne.davidsson@novia.fi)
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Schemalagda studier aktivt deltqagande 1sp (GK /UK)
2. Förhandsuppgift En teoretisk och praktisk analys. Refelktion över gruppdynamik och gruppprocesser. 1sp (GK/UK) Inlämning 16.1.24
Förmåga att reflektera kring rollerna gällande gruppmedelmmar och handledare och hur de påverkar varandra
Förmåga att analysera faktorer som påverkar gruppdynamiken och reflektera hur de påverkar gruppdynamiken
Förmåga att koppla teori och reflektera över hur teorin kan tillämpas i praktiken för att förbättra handledning och grupparbete
2. Gruppexamination - workshop och grupprapport 1sp:Tillämpning av funktionella metoder (bedömning 0-5)
Workshop och grupprapport
- övningarnas relevans för workshopens syfte
-pedagogiskt upplägg
- i vilken mån deltagarna får vara aktiva under workshopen
- workshopsledarnas engagemang
.
Grupprapporten innehåller
-motiverande val och tillämpning av metoden med stöd av källor
-plan för utförande , förtydligar ett pedagogiskt upplägg
Individuell reflektion. lämnas in efter Workshopen
- förmåga att reflektera kring tillämpningen av funktionella metoder
- förmåga att reflektera kring tillämpningen av professionellt förhållningssätt
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
01.12.2023 - 15.01.2024
Tajmning
15.01.2024 - 11.04.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Peter Edelsköld
- Janina Dahla
- Carolina Silin
Lärare
Janina Dahla
Grupper
-
USO23D-ÅSocionom (YH), h23, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- förstår hur funktionella metoder kan tillämpas i interaktionen med olika målgrupper.
- kan främja delaktighet, engagemang och reflektion hos målgruppen med hjälp av funktionella metoder.
Innehåll
- processhandledning och gruppdynamik
- resursförstärkande arbetssätt
- skapande metoder
- rörelsebaserade metoder
- kommunikation, delaktighet och reflektion
- handledning genom funktionella metoder
Tid och plats
Åbo 15.1-11.4.24
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rekommenderad litteratur
Andersson, C., Fagerström, U. (2020). Rörelseglädje för hållbara barn. Fysisk aktivitet och välbefinnande i förskolan. Stockholm: Gothia Fortbildning.
Freire, P. 1993. Pedagogy of the oppressed. New York: Continum.
Huhtinen-Hildén L., Lamppu M. (Eds.)., (2018). Odottamattomia aarteita: Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152798/2018_huhtinen_hilden_lamppu_odottamattomia_aa
Hytti, T., Kähkönen, P. (2019) Pelillisyys ja leikillisyys aikuissosiaalityössä. Socca.
https://www.socca.fi/files/8590/Pelillisyys_ja_leikillisyys_aikuissosiaalityossa_-opas.pdf
Karjalainen, A-L. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus. Otavan kirjapaino.
Karlsson, L. 2000. Sadutus – Avain osallistavaan toimintakulttuuriin. Jyväskylä: PS-kustannus
Karlsson, L. Barnen berättarprojektet
https://www.edu.helsinki.fi/lapsetkertovat/svenska/Publikationer/KullerbyttaLiisa.htm
Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Tampere: Vastapaino.
Lahdelma, H. (2021). Uppmärksamhet genom innogympa. Valteri. Förverkligande.
Mihaly Csikszentmihalyi. 2008. Flow: The Psychology of Optimal Experience / Flow: Den optimala upplevelsens psykologi.
Räty, K. 2011. Elämyspedagoginen ohjaaminen. Lahti: Outward Bound Finland ry.
Sjøvold, E. 2008. TEAMET - Utveckling, effektivitet och förändring i grupper. Malmö: Liber.
Wikander, S. 2008. Massagesagor – Beröring som ökar ditt barns lugn, empati, kreativitet och
självkänsla. Ica bokförlag.
Öhman, M. 2011. Det viktigaste är att få leka. Stockholm: Liber.
Undervisningsmetoder
Närundervisning, praktiska övningar, metodverkstäder och självständigt arbete
Praktik- och arbetslivssamarbete
Kursen Funktionella och kreativa metoder sker i samarbete med Turun AMK.
Kursen är en del av projektet Hallå 2 . Fördjupat samarbete Novia-Turku AMK
Under närstudietillfällena möts och samarbetar finskspråkiga och svenskspråkiga studerande.
I kursen kan de praktiska övningarna genomföras på det egna modersmålet, föreläsningsspråket kan vara finska eller svenska. Målet är att våga närma sig de andra inhemska språket och hjälpa varandra att förstå.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Obligatorisk närvaro under närstudierna.Närstudier och självstudier (2 sp) närstudierna insatt schema. Frånvaro kompenseras med kompensationsuppgift enligt instruktioner på kursens Moodle-sida.
Examination reflektionsdagbok och posterpresentation (1sp)
Närstudier och självständigt arbete mellan närstudiedagarna. Under kursens gång skapar studerande en reflektionsdagbok/ inlärningsdagbok relaterad till närstudierna
Inlämning 5.4.23
Närstudiedagar finns reserverad tid för posterpresentation den 8 och 11.4.23
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Vid frånvaro ansvarar studerande för att, utgående från undervisningsmaterialet och tillhörande litteratur, reflektera över den teori som har presenterats i materialet och för att göra de övningar som hör till det missade tillfället.
Studerande ska också berätta vilka tankar och känslor som väcktes av övningarna, samt hur övningarna kunde tillämpas med olika målgrupper.
Alternativt kan studerande själv komma med förslag hur hen kunde komplettera undervisningstillfället.
Krav på kompensationsuppgiftens längd 2 sidor, lämnas in på kursens Moodle sida, under inlämning:
komplettering vid frånvaro”. Deadline för kompensationsuppgifterna och inlämning 5.4.23
Studerandes tidsanvändning och belastning
Schemalagda studier obligatorisk närvaro och självstudier. (2sp)
Examination och posterpresentation (1sp)
Närstudierna är gemensamma för alla studerande och sker på måndagar utsatta datum kl. 15.15-18.00
Examinationen sker på eget modersmål
15.1. Introduktion och kursstart. Lärare: Janina Dahla, Peter Edelsköld, Carolina Silin och Kaija Penttala. Plats YH Novia Henriksgatan (Rum101)
Tema: Skapande verksamhet ur psykologisk synvinkel/ Luovuuden psykologia (KP)
22.1. Visuell facilitering/ Visuaalinen fasilitointi (CS) Välmående i naturen /Hyvinvointia luonnossa (JD) YH Novia (rum103 OCH 104)
29.1. Välmående i naturen/Hyvinvointia luonnossa (JD) Visuell facilitering/ Visuaalinen fasilitointi (CS) YH Novia (RUM 103 OCH 104)
5.2. Utopiverkstad / Utopiatyöpaja (CS) Symboler och kort /Symbolit ja kortit / (PE) YH Novia (101 o. 104)
12.2. Symboler och kort/ Symbolit ja kortit (PE) Utopiverkstad /Utopiatyöpaja (CS) YH Novia (rum 101 o 104)
26.2. Musik och välmående/ Musiikki ja hyvinvointi/ (KP) Sinnesstimulering /Aistien stimulaatio (JD) Turun AMK
4.3. Sinnesstimulering /Aistien stimulaatio (JD) Musik och välmående/ Musiikki ja hyvinvointi / (KP) Turun AMK
11.3. Karriärvägledning/ Uraohjausta (PE) Positiivisen psykologian menetelmiä / Praktiska övningar i positiv psykologi (KP) YH Novia (rum 101 o 104 och 315–316)
18.3. Praktiska övningar i positiv psykologi/ Positiivisen psykologian menetelmiä (KP) / Karriärvägledning/ Uraohjausta (PE) YH Novia (rum 101,104 och 315–316)
25.3. Kroppsliga övningar och narrativa arbetsmetoder/ Kehollisia harjoituksia ja tarinallisia työtapoja / (KP) Turun AMK (JD)
Examination för YH Novia studerande USO23D innehåller en Reflektionsdagbok och Posterpresentation på eget modersmål
8.4 kl.8.15-12 Posterpresentation YH Novia HG101 (JD)
11.4 kl. 13-17.00 Posterpresentation YH Novia HG101kl (JD)
Tilläggsuppgifter för studerande
Lärare: Janina Dahla (kursanvarig ,epost janina.dahla@novia.fi ) Peter Edelsköld, Carolina Silin, Kaija Penttala från Turun AMK
Mer information och material läggs in på kursens virtuella plattform Moodle.
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens.
I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1.Deltagande i närstudier och övningsuppgifter 2sp (GK/UK)
Godkänd: Studerande har aktivt deltagit i alla obligatosiska närsstudietillfällen. Godkända övningsuppgifter.
Underkänd: Studerande har inte deltagit i alla obligatiosriska närstudietillfällen. Underkända övningsuppgifter.
2. Reflektionsdagbok och posterpresentation 1sp (0-5)
- Reflektionsdagbokensstruktur, kreativa utformning och läsbarhet
- Temat för varje närstudietillfälle behandlas tydligt och strukturerat.
- Innehållsmässig sakkunskap
- Förmåga att reflektera kring tillämpning av funktionella metoder och professionellt förhållningssätt
- Förmåga till kritiskt granskning och sjävutvärdering
- Posterpresentation: innehåll och kreativ presentation
Bedömning enligt skala 0-5. Sammanfattad feedback sätts in på moodle då kursen är utförd under utsatt tid.
Vid validering bedöms kursen Godkänd/Underkänd
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
01.12.2023 - 12.01.2024
Tajmning
12.01.2024 - 10.02.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Peter Edelsköld
- Janina Dahla
Lärare
Janina Dahla
Grupper
-
USO23F-ÅSocionom (YH), h23, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- förstår hur funktionella metoder kan tillämpas i interaktionen med olika målgrupper.
- kan främja delaktighet, engagemang och reflektion hos målgruppen med hjälp av funktionella metoder.
Innehåll
- processhandledning och gruppdynamik
- resursförstärkande arbetssätt
- skapande metoder
- rörelsebaserade metoder
- kommunikation, delaktighet och reflektion
- handledning genom funktionella metoder
Tid och plats
Åbo 12.1-10.2.24
Närstudier 12.1, 9.2 och 10.2.24
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rekommenderad litteratur
Andersson, C., Fagerström, U. (2020). Rörelseglädje för hållbara barn. Fysisk aktivitet och välbefinnande i förskolan. Stockholm: Gothia Fortbildning.
Freire, P. 1993. Pedagogy of the oppressed. New York: Continum.
Huhtinen-Hildén L., Lamppu M. (Eds.)., (2018). Odottamattomia aarteita: Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152798/2018_huhtinen_hilden_lamppu_odottamattomia_aa
Hytti, T., Kähkönen, P. (2019) Pelillisyys ja leikillisyys aikuissosiaalityössä. Socca.
https://www.socca.fi/files/8590/Pelillisyys_ja_leikillisyys_aikuissosiaalityossa_-opas.pdf
Karjalainen, A-L. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus. Otavan kirjapaino.
Karlsson, L. 2000. Sadutus – Avain osallistavaan toimintakulttuuriin. Jyväskylä: PS-kustannus
Karlsson, L. Barnen berättarprojektet
https://www.edu.helsinki.fi/lapsetkertovat/svenska/Publikationer/KullerbyttaLiisa.htm
Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Tampere: Vastapaino.
Lahdelma, H. (2021). Uppmärksamhet genom innogympa. Valteri. Förverkligande.
Mihaly Csikszentmihalyi. 2008. Flow: The Psychology of Optimal Experience / Flow: Den optimala upplevelsens psykologi.
Räty, K. 2011. Elämyspedagoginen ohjaaminen. Lahti: Outward Bound Finland ry.
Sjøvold, E. 2008. TEAMET - Utveckling, effektivitet och förändring i grupper. Malmö: Liber.
Wikander, S. 2008. Massagesagor – Beröring som ökar ditt barns lugn, empati, kreativitet och
självkänsla. Ica bokförlag.
Öhman, M. 2011. Det viktigaste är att få leka. Stockholm: Liber.
Undervisningsmetoder
Närstudier och självständigt arbete mellan närstudiedagarna.
Självstudier både praktiska och teoretiska distansuppgifter,föreläsningar, litteraturstudier, metodverkstäder, grupparbeten och praktiska övningar
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studerande kontaktar en verksamhet inom socialt arbete. Planerar en Workshop i samarbete med verksamheten. Studerande planerar och utför workshop och handleder en grupp deltagare.
Utförligare instruktioner finns på kursens studieplattform Moodle
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inlämning av examinations uppgifter senast 10.2.24 :
Individuell Posterpresentation reserverad tid under närstudierna10.2
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Deltagande i närstudier och de två distansuppgifterna skall vara utförda/ inlämnade . Kort individuell feedback ges på moodle när kursens samtliga uppgifter är inlämnade inom utsatt tid och den avslutande delen utförd.( Posterpresentaion där studerande har reflekterat kring tillämpning av funktionella metoder och professionellt förhållningssätt i relation till bedömningskriterierna)
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens.
I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Kursansvarig lärare Janina Dahla. janina.dahla@novia.fi
Studerandes tidsanvändning och belastning
tidsanvändning
2sp 54h. För självstudier gällande uppgiften processhandledning,gruppdynamik och Sociokulturell inspiration och närstudier enligt schema, med inberäknad tid för posterpresentation
1sp- 27h. Självstudier och för utförande, planera workshop och handleda grupp samt uppgörande av poster
Tilläggsuppgifter för studerande
Obligatorisk närvaro vid närstudier. Frånvaro kompenseras med kompensationsuppgift enligt instruktioner på kursens Moodle-sida.
Mer information och material finns på kursens virtuella plattform Moodle.
Lärare: kursansvarig Janina Dahla och Peter Edelsköld
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inlämnings uppgift :Processhandledning ,gruppdynamik och Sociokulturell inspiration (1,5sp)
Studerande bedöms enligt förmåga
-till innovation
-till reflektion
-att knyta an till teori och hänvisa till källor
-följa anvisningarna för uppgiften
Inlämningsuppgift 1,5sp: planerad workshop och grupp handledning, samt posterpresentation studerandes reflektion kring tillämpning av funktionella metoder och professionellt förhållningssätt
- Workshoppens relevans, syfte och målsättning är tydligt uttalat och motiverat
- Plan för utförandet, förtydligar ett pedagogiskt upplägg
- Utvärderat och reflekterat över deltagarnas möjlighet till deltagande och upplevelse
- Reflekterat över handledning, metodval och engagemang
-Självreflektion posterpresentation: -Förmåga att konstruktivt lyfta upp insikter och synliggör reflektionen kring tillämpning av funktionella metoder och professionellt förhållningssätt.
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
01.12.2022 - 04.01.2023
Tajmning
05.01.2023 - 10.02.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Daniela Sundell
- Peter Edelsköld
- Janina Dahla
Lärare
Janina Dahla
Grupper
-
USO22D-ÅSocionom (YH), h22, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- förstår hur funktionella metoder kan tillämpas i interaktionen med olika målgrupper.
- kan främja delaktighet, engagemang och reflektion hos målgruppen med hjälp av funktionella metoder.
Innehåll
- processhandledning och gruppdynamik
- resursförstärkande arbetssätt
- skapande metoder
- rörelsebaserade metoder
- kommunikation, delaktighet och reflektion
- handledning genom funktionella metoder
Tid och plats
Åbo . 5.1.23-10.2.23
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Andersson, C., Fagerström, U. (2020). Rörelseglädje för hållbara barn. Fysisk aktivitet och välbefinnande i förskolan. Stockholm: Gothia Fortbildning.
Huhtinen-Hildén L., Lamppu M. (Eds.)., (2018). Odottamattomia aarteita : Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152798/2018_huhtinen_hilden_lamppu_odottamattomia_aarteita_ERILLISJULKAISU.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Hytti, T., Kähkönen, P. (2019) Pelillisyys ja leikillisyys aikuissosiaalityössä. Socca. https://www.socca.fi/files/8590/Pelillisyys_ja_leikillisyys_aikuissosiaalityossa_-opas.pdf
Karlsson, L. 2000. Sadutus – Avain osallistavaan toimintakulttuuriin. Jyväskylä: PS-kustannus.
Karlsson, L. Barnen berättar -projektet https://www.edu.helsinki.fi/lapsetkertovat/svenska/Publikationer/KullerbyttaLiisa.htm
Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Tampere: Vastapaino.
Lahdelma, H. (2021). Uppmärksamhet genom innogympa. Valteri .
Räty, K. 2011.Elämyspedagoginen ohjaaminen – Ajatuksia kokemuksellisesta oppimisesta. Lahti: Outward Bound Finland ry.
Sjøvold, E. 2008. TEAMET - Utveckling, effektivitet och förändring i grupper. Malmö: Liber.
Wikander, S. 2008. Massagesagor – Beröring som ökar ditt barns lugn, empati, kreativitet och självkänsla. Ica bokförlag.
Öhman, M. 2011. Det viktigaste är att få leka. Stockholm: Liber.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, litteraturstudier, instuderingsuppgifter kan tillkomma, metodverkstäder, grupparbeten, projektarbete och praktiska övningar
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kompletteringsuppgifter och kompensationsuppgifter inlämnade senast 10.2.23 på studieplattformen Moodle
Gruppexamination 2sp
1sp inlämning av grupprapport 8.2.23. och 10.2 workshop ,distans. kl. 9.15-15
1sp Individuell reflektion inlämning 10.2.23
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Vid frånvaro ansvarar studerande för att, utgående från undervisningsmaterialet och tillhörande litteratur, reflektera över den teori som har presenterats i materialet och för att göra de övningar som hör till det missade tillfället. Studerande ska också berätta vilka tankar och känslor som väcktes av övningarna, samt hur övningarna kunde tillämpas med olika målgrupper. Alternativt kan studerande själv komma med förslag hur hen kunde komplettera undervisningstillfället. Krav på kompensationsuppgiftens längd 2 sidor, lämnas in på kursens Moodle sida, under inlämning: komplettering vid frånvaro”.
Mer information i Moodle
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 sp ( 3X27h =81 h)
Schemalagda studier, obligatorisk närvaro, praktiska övningar , korta instuderingsuppgifter kan förekomma (1 sp)
Projektarbete + examination, obligatorisk närvaro (2 sp)54 h/per studerande
Projektarbetet kräver samarbete och deltagande av varje gruppmedlem, både då det gäller den skriftliga och praktiska delen. Reserverade timmar för grupparbete insatt i schema som stöd för processen , (distans tid reserverat, gruppen avgör själv hur de samarbetar) Återstående timmar används för självstudier och samarbete inom smågruppen.
Tilläggsuppgifter för studerande
Mer information och material finns på kursens virtuella plattform Moodle.
Lärare: Janina Dahla(epost janina.dahla@novia.fi ) (kursansvarig) , Peter Edelsköld (epost peter.edelsköld@novia.fi) och Daniela Sundell (daniela.sundell@novia.fi)
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens.
I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Kort individuell feedback via studieplattformen Moodle då kursen är avlagd under utsatt tid
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1sp Schemalagda studier (Aktivt deltagande, GK/UK)
2sp. Projekt (Bedömning 0-5)
Workshop och grupprapport 1sp:
- Övningarnas relevans för workshopens syfte
- Pedagogiskt upplägg
- I vilken mån deltagarna får vara aktiva under workshopen
- Workshopledarnas engagemang
Grupprapport innehåller
- Motiverar val och tillämpning av metod med stöd av källor
- Plan för utförande, förtydligar ett pedagogiskt upplägg
Individuell reflektion:1sp
-Förmåga att reflektera kring tillämpning av funktionella metoder
-Förmåga att reflektera kring tillämpning av professionellt förhållningssätt
Förkunskapskrav
Inga