Klientarbete och servicehandledningPoäng (5 sp)
Kod: SO22SOS2
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- har kännedom om klientgrupper i behov av social servicehandledning och social rehabilitering.
- kan arbeta med klientprocesser, kartläggning av stödåtgärder och serviceplanering.
- har kunskap i strukturerad dokumentering inom socialvården.
- kan på ett delaktighetsfrämjande sätt bemöta och handleda individer och grupper i behov av social servicehandledning och social rehabilitering.
Studieperiodens (kursens) innehåll
- begrepp och teoretiska referensramar
- central lagstiftning, servicesystem och sociala förmåner
- service- och klientplaner
- klientprocessen
- kartläggning av servicebehov (ICF)
- principer för strukturerad dokumentering
- klientrelaterad intressebevakning och förmyndarskap
- yrkesroll och personlig professionalitet
- kommunikation och samtalsteknik
- klientcentrerat, resursförstärkande och delaktighetsfrämjande arbetssätt
- relations- och handledningskompetens
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
15.06.2024 - 15.09.2024
Tajmning
02.09.2024 - 25.10.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Janina Dahla
Lärare
Janina Dahla
Grupper
-
USO23D-ÅSocionom (YH), h23, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kännedom om klientgrupper i behov av social servicehandledning och social rehabilitering.
- kan arbeta med klientprocesser, kartläggning av stödåtgärder och serviceplanering.
- har kunskap i strukturerad dokumentering inom socialvården.
- kan på ett delaktighetsfrämjande sätt bemöta och handleda individer och grupper i behov av social servicehandledning och social rehabilitering.
Innehåll
- begrepp och teoretiska referensramar
- central lagstiftning, servicesystem och sociala förmåner
- service- och klientplaner
- klientprocessen
- kartläggning av servicebehov (ICF)
- principer för strukturerad dokumentering
- klientrelaterad intressebevakning och förmyndarskap
- yrkesroll och personlig professionalitet
- kommunikation och samtalsteknik
- klientcentrerat, resursförstärkande och delaktighetsfrämjande arbetssätt
- relations- och handledningskompetens
Tid och plats
ÅBO 2.9-25.10.24
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Mera ingående information och material finns tillgängligt på studieplattformen Moodle
rekommenderad litteratur används delvis i kursen
Andersson, N. Elmtoft. Whitaker, A. 2023 Personlig professionell utveckling för socionomer. Stockholm: Liber
Carlander, J. Wedeen, A. (2021) Att förstå sin egen UTSATTHET - stöd för professionella i människovårdande yrken. Stockholm: Liber
Helminen, J. toim., 2016. Sosiaaliohjaus- lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki. Edita.
Helminen, J. (toim.) (2017) Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Helsinki: Edita.
Holmqvist,R. 2023. Samtal i socialt arbete. Vägar till förändring.Stockholm.Liber.
Laaksonen,H,Laitinen,H.Hiilamo,H. (toim)2020.Sosiaali-ja terveydenhuollon järjestelmä. Helsinki.Sanoma Pro
Näkki,P. Sayed,T.(toim)2015. Asiakastyö menetelmiä sosiaalialalla.Helsinki: Edita.
Dokumenatationsanvisningar, lagar och annat material med koppling till kursensinnehåll läggs in på kursens Moodle sida.
Undervisningsmetoder
Obligatorisk schemalagd undervisning och självstudier, förberedande uppgifter, övningar, simulering, studiebesök
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studiebesök, arbetslivsrepresentanter och alumner deltar i föreläsningar.
Under kursens gång förväntas studerande ta kontakt med en servicehandledare inom ramen för socialt arbete, för att bekanta sig med yrkesrollen, klientarbete och servicehandledning inom valfri serviceuppgift.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1.Kompensationsuppgifter för obligatorisk närvaro kompletteras senast en vecka efter närstudietillfället
2.Individuell uppgift 12.10.24
3.Gruppexamination; Resursförstärkande och delaktighetsfrämjandehandledning .
Självständigt grupparbete under hösten. 27h/ h reserverade i schemat.
Grupprapport och plan för workshop Inlämning 23.10.
Gruppen håller workshop för medstuderande under inplanerad närstudie. Mer ingående information finns på kursens studieplattform Moodle
4.Studerande deltar i social och hälsovårdkonferensen den 2.10
Internationella kontakter
Studerande deltar i interprofessionell konferens den 2.10.24 som ordnas i YH Novias regi i Åbo.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
1.Obligatorisk deltagande under närstudier
2.Individuell uppgift
3.Gruppexamination ingår självständigt grupparbete och workshop
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvd kompetens. i sådana fall används bedömningsskala Godkänd/Underkänd
Studerandes tidsanvändning och belastning
Närstudier och praktiska övningar 54h
Självstudier och examination 54h
Grupparbete och examination 27h
Tilläggsuppgifter för studerande
AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt. studerande anger i text i slutet på examinationen hur och var AI använts.
Handledning sker i första hand via kursens handledningsforum på kursens virtuella plattform Moodle.
Studerande får skriftlig feedvack i Moodle för den individuella uppgiften och gruppfeedback för gruppexamination då uppgifen är inlämnad inom utsatt tid. Försenad inlämning inverkar på slutvitsord.
Mer ingående information gällande kursen finns på kursens virtuella plattform Moodle.
kursansvarig lärare Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi)
I den individuella examination ingår kontakt med arbetslivet
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1 Obligatorisk närvaro (GK/UK) 2sp
Förmåga till ett professionellt och etiskt förhållningsätt
Aktivt deltagande
2. Indivuell uppgift. Klientarbete och servicehandledning,och grundläggande principer för god dokumentation 2 sp(0-5)
- Svarar på uppgiftens alla frågor, beskrivande och reflekterande text.
- Tillämpar teori och juridiska föreskrifter
- Beskriver och visualiserar klientprocessen och dess delar
- Strukturerad dokumentering beskrivs och tydliggörs utifrån principerna
- Tillämpar professionellt förhållningssätt
3. Gruppexamination .Resursförstärkande och delaktighetsfrämjande servicehandledning 1sp(0-5)
- Studerande har följt givna instruktioner
- Förmåga och att förtydliga betydelsen av resursförstärkande och delaktighetsfrämjande handledning och metoder.
- Yrkesroll och professionalitet framkommer.
- Studerande har tillämpat teori, juridiska föreskrifter och metoder
- Relevanta källor och källförteckning
- Tydligt och informativt muntligt framförande, innehållet förtydligas också visuellt .
Underkänd (0)
Når inte kriterierna för vitsord 1
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
1: Uppgiften är en sammanfattning som främst direkt återger materialet. Studerande svarar på uppgiftens alla delar, använder enbart egna reflektioner eller källor som grund för sina svar.
2: Svarar på uppgiftens alla delar. Uppgiften är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. Det kritiska tänkandet syns i begränsad utsträckning
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
3: Centrala aspekter i uppgiften förklaras . Temat behandlas tydligt och strukturerat. Studerande har på ett grundläggande sätt förmått reflektera kring temat och analyserat det med stöd av källor, men inte systematiskt.
4: Uppgiften är inlämnad inom utsatt tid, studerande svarar på examinationens alla delar. Texten är logiskt uppbyggd. Studerande har förmått analysera kunskapen. Använder källor och egna reflektioner som grund för sina svar. Det använda materialet analyseras och sammanställs. Temat behandlas tydligt och välstrukturerat. Uppgiften visar att studerande satt sig in i ämnet och fått nya insikter.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
5. Uppgiften är inlämnad inom utsatt tid. Texten är logiskt uppbygg. Uppgiften baserar sig på ett mångsidigt material. Studerande argumenterar för sammanhang, samt motiverar sina val och förtydligar ett professionellt förhållningssätt. Studerande svarar på djupgående nivå till alla examinationens delar och kan relatera de olika delarna av examinationen till varandra. Kritisk granskning och tillämpning framgår. Använder systematiskt källor samt egna reflektioner som grund för sina svar.
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.01.2024 - 24.05.2024
Tajmning
24.05.2024 - 08.11.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Janina Dahla
Lärare
Janina Dahla
Grupper
-
USO23F-ÅSocionom (YH), h23, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kännedom om klientgrupper i behov av social servicehandledning och social rehabilitering.
- kan arbeta med klientprocesser, kartläggning av stödåtgärder och serviceplanering.
- har kunskap i strukturerad dokumentering inom socialvården.
- kan på ett delaktighetsfrämjande sätt bemöta och handleda individer och grupper i behov av social servicehandledning och social rehabilitering.
Innehåll
- begrepp och teoretiska referensramar
- central lagstiftning, servicesystem och sociala förmåner
- service- och klientplaner
- klientprocessen
- kartläggning av servicebehov (ICF)
- principer för strukturerad dokumentering
- klientrelaterad intressebevakning och förmyndarskap
- yrkesroll och personlig professionalitet
- kommunikation och samtalsteknik
- klientcentrerat, resursförstärkande och delaktighetsfrämjande arbetssätt
- relations- och handledningskompetens
Tid och plats
Åbo
Kurstid 24.5 - 8.11.24
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Andersson, N. Elmtoft. Whitaker, A. 2023 Personlig professionell utveckling för socionomer. Stockholm: Liber
Carlander,J.Wedeen,A.(2021)Att förstå sin egen UTSATTHET - stöd för professionella i människovårdande yrken.Stockholm:Liber
Helminen, J. toim., 2016. Sosiaaliohjaus- lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki. Edita.
Helminen, J. (toim.) (2017) Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Helsinki: Edita.
Holmqvist,R. 2023. Samtal i socialt arbete. Vägar till förändring. Stockholm.Liber.
Laaksonen,H,Laitinen,H.Hiilamo,H. (toim)2020.Sosiaali-ja terveydenhuollon järjestelmä. Helsinki.Sanoma Pro
Näkki,P. Sayed,T.(toim)2015. Asiakastyö menetelmiä sosiaalialalla.Helsinki: Edita.
Dokumenatationsanvisningar, lagar och annat material med koppling till kursensinnehåll läggs in på kursens Moodle sida.
Undervisningsmetoder
Praktiska och teoretiska övningar och föreläsningar, självstudier , distansuppgifter.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Under kursens gång förväntas studerande ta kontakt med en servicehandledare inom ramen för socialt arbete, för att bekanta sig med yrkesrollen, klientarbete och servicehandledning inom valfri serviceuppgift.
Alumner från arbetslivet deltar som gästföreläsare.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Närstudierna inleds den 24.5.24
Obligatoriskt deltagande under närstudier, ett distanstillfälle 10.10.24 kl.17-19.30 via Teams.
Inlämningsuppgift. Klientarbete och servicehandledning,och grundläggande principer för god dokumentation 2 sp(0-5) Inlämning 23.9.24
Gruppuppgift. Resursförstärkande och delaktighetsfrämjandehandledning 2 sp(0-5)
Självständigt arbete i Grupp under hösten. Gruppen planerar självständigt in tid för gruppträffar.
Handledningstillfällen bokas in med handledande lärare 7.10 och 28.10 mellan kl.17-19.30 Mera ingående information finns på Moodle.
Grupprapport och plan för workshop inlämning 7.11.24
Gruppen håller workshop för medstuderande under närstudiedagen 8.11.24
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens.
I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Studerandes tidsanvändning och belastning
Närstudier enligt schema samt självstudier inkluderar examinationsuppgifter 5sp =135h
Ett obligatoriskt närstudietillfälle ordnas via teams den. 10.10 kl.17-19.30. Då övar vi handledning på distans
Gruppexaminationen kräver självständigt arbete i Grupp under hösten. Gruppen planerar självständigt in tid för gruppträffar.
Mera ingående information, planeras och kommer att finnas insatt på studieplattformen Moodle.
Handledning som stöd för gruppexamination inplanerade och kan bokas 7.10 och 28.10 mellan kl.17-19.30 Mera ingående information finns på Moodle.
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursens moodlesida uppdateras fram till kursstart.
Mer noggrann information och material läggs in på kursens virtuella plattform Moodle under kursen.
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens.
I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd
AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt. Studerande anger i text i slutet på examinationen hur och var AI använts.
Handledning sker i första hand digitalt via kursens handledningsforum
Kursansvarig lärare: Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi)
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Schemalagda studier (Aktivt deltagande, utförda uppgifter GK/UK) 1sp
Inlämningsuppgift. Klientarbete och servicehandledning,och grundläggande principer för god dokumentation 2 sp(0-5)
- Svarar på uppgiftens alla frågor, beskrivande och reflekterande text
- Tillämpar juridiska föreskrifter .
- Beskriver och visualiserar klientprocessen och dess delar
- Strukturerad dokumentering beskrivs och tydliggörs utifrån principer för god dokumentering.
- Professionellt förhållningssätt
Gruppexamination 2sp (0-5) Socialhandledning Resursförstärkande och delaktighetsfrämjandehandledning
- Professionellt förhållningssätt
- Rapporten följer givna instruktioner
- Förmåga att sammanfatta och strukturera material ur ett handledarperspektiv
- Innehållsmässig sakkunskap
- Förmåga att presentera innehållet
- Tillämpar teori, juridiska föreskrifter och metoder
- Källhänvisningar och källförteckning enligt Novias skrivanvisningar
- Konstruktivt opponentskap - tar ställning och kan ställa frågor
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
1: Uppgiften är en sammanfattning som främst direkt återger materialet. Centrala begrepp problematiseras inte och uppgiften består i stor utsträckning av individuella erfarenheter.
2: Uppgiften är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. Det kritiska tänkandet syns i begränsad utsträckning.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
3: Centrala aspekter i uppgiften förklaras med egna ord. Temat behandlas tydligt och strukturerat. Studerande reflekterar kring temat och analyserar det med stöd av litteratur.
4: Det använda materialet analyseras och sammanställs. Temat behandlas tydligt och välstrukturerat. Uppgiften visar att studerande satt sig in i ämnet, kan tillämpa kunskapen och reflekterar över insikter.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
5: Uppgiften baserar sig på ett mångsidigt material, studerande tillämpar kunskapen mångsidigt och djupt. Studerande visar förståelse för både detaljer och sammanhang. Studerande visar att hen har bildat sig en klar uppfattning om temat. Studerande visar att hen kan tillämpa kunskapen i situation och kontext samt värdera och motivera sina val.
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
15.06.2023 - 30.08.2023
Tajmning
30.08.2023 - 06.10.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Janina Dahla
Grupper
-
USO22D-ÅSocionom (YH), h22, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kännedom om klientgrupper i behov av social servicehandledning och social rehabilitering.
- kan arbeta med klientprocesser, kartläggning av stödåtgärder och serviceplanering.
- har kunskap i strukturerad dokumentering inom socialvården.
- kan på ett delaktighetsfrämjande sätt bemöta och handleda individer och grupper i behov av social servicehandledning och social rehabilitering.
Innehåll
- begrepp och teoretiska referensramar
- central lagstiftning, servicesystem och sociala förmåner
- service- och klientplaner
- klientprocessen
- kartläggning av servicebehov (ICF)
- principer för strukturerad dokumentering
- klientrelaterad intressebevakning och förmyndarskap
- yrkesroll och personlig professionalitet
- kommunikation och samtalsteknik
- klientcentrerat, resursförstärkande och delaktighetsfrämjande arbetssätt
- relations- och handledningskompetens
Tid och plats
31.8- 6.10. 2023 , Åbo
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Litteraturtips
Barth, T., Børtweit, T. & Prescott, P. (2015). MI - att samtala om förändring. Malmö. Gleerups Utbildning AB
Bergman,S.Blomqvist,C.(2019).Uppskattande samtalskonst - Om att skapa möjligheter i samtalets värld.Lund:Studentlitteraturr.
Näkki,P.Sayed,T. (toim) (2015).Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla
Helminen, J. (toim.)(2016). Sosiaaliohjaus- lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki. Edita.
Helminen, J. (toim.) (2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Helsinki: Edita. (sivut 78–258)
Holm Ivarsson, B.( 2013). MI - motiverande samtal : praktisk handbok för socialt arbete : med exempel från socialtjänst, beroendevård, ungdomsvård, behandlingshem, arbetsförmedling, kriminalvård. Stockholm. Gothia
Lagar
Förvaltningslagen 434/2003
Hälsovårdslagen 1326/2010
Lagen om patientens rättigheter och ställning 785/1992
Socialvårdslagen 1301/2014
Lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 2000/812
Mer information gällande källor finns i sambamd med kursens Moodlesida
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, förhandsuppgifter, smågruppsdiskussioner, smågruppsarbete, praktiska övningar och självstudier
Praktik- och arbetslivssamarbete
Föreläsare från arbetslivet, studiebesök
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1 Kompensationsuppgifter för obligatorisk närvaro kompletteras senast en vecka efter närstudietillfället.
2 Individuell uppgift 2sp (Inlämning 6.10)
3 Gruppuppgift 1sp Inlämning skriftligrapport 29.9.23 workshop V 40
4. Interprofessionell social och hälsovårdskonferens 4.10 (deltar)
Internationella kontakter
Utbytesstuderande deltar i utvalda lektioner
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Obligatorisk närvaro vid närstudietillfällen. Instruktioner gällande kompensationsuppgift vid frånvaro finns i Moodle. Kompensationsuppgifter för obligatorisk närvaro kompletteras senast en vecka efter närstudietillfället.
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens. I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd
1 Obligatorisk närvaro (grupparbete, föreläsningar och studiebesök, finns klargjort i Moodle) 2 sp
2 Individuell uppgift 2 sp
3.Gruppexamination, och workshop 1 sp
Studerandes tidsanvändning och belastning
5sp
Närstudier 54 h
Självstudier 54 h
Grupparbete 27 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Handledning sker i första hand via kursens handledningsforum på kursens virtuella plattform Moodle.
Studerande får skriftlig feedback i Moodle för den individuella uppgiften och gruppfeedback för gruppexaminationen då uppgiften är inlämnad under utsatt tid .
Mer information och material gällande kursen finns på kursens virtuella plattform Moodle .
Kursansvarig lärare Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi)
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1.Schemalagda närstudier och förberedelse inför närstudier 2sp (bedömning GK/UK)
Bedömningskriterier:
-aktivt deltagande
-deltagit i studiebesök, konferens, grupparbete och studiebesök
2.Individuell uppgift (2sp) Social servicehandledning och dokumentering (bedömning 0-5)
Bedömningskriterier:
- Rapporten följer givna instruktioner
- Kan definiera centrala begrepp
- Kan reflektera över etiska principer gällande dokumentering
- Kan stärka klientens delaktighet med hjälp av dokumentering
- Har förmåga att på ett åskådligt sätt beskriva klientprocessen och dess delar
- Tillämpar professionellt förhållningssätt vid kartläggning av stödåtgärder och serviceplanering.
3.Delaktighetsfrämjande handledningsmetoder
Grupprapport, gruppen handleder en workshop 1sp (bedömning 0-5)
Bedömningskriterier:
- Rapporten följer givna instruktioner
- Förtrogenhet med ämnet: innehållsmässig sakkunskap utgående från källor
- Tillämpar professionellt förhållningssätt och metoder
- Förmåga att handleda, stöda kommunikation och delaktighet
- Förmåga att tillämpa teori
- Individuell kritisk självreflektion över egen inlärning i förhållande till bedömningskriterierna
Underkänd (0)
Når inte kriterierna för vitsord 1
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Individuell examination
Uppgiften är inlämnad inom utsatt tid. Studerande svarar på alla examinationens delar. Har på ett grundläggande sätt förmått reflektera och kunskapen och kunnat göra egna tillämpade reflektioner. Använder enbart egna reflektioner eller kurslitteratur som grund för sina svar.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Individuell examination
Uppgiften är inlämnad inom utsatt tid. Studerande svarar på examinationens alla del .Har förmått analysera kunskapen och utöver detta visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten är logiskt uppbyggd och studerande kan göra relevanta reflekterande kopplingar till sina teoretiska kunskaper. Använder kurslitteratur och egna reflektioner som grund för sina svar, men inte systematiskt
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Individuell examinatione
Uppgiften är inlämnad inom utsatt tid. Studerande svarar på djupgående nivå till alla examinationens delar och kan relatera de olika delarna av examinationen till varandrea. Kritisk granskning och tillämpning framgår. Texten är logiskt uppbyggd. Kan reflektera på ett djupgående sätt och koppla sina teoretiska kunskaper till svaret. Använder systematiskt källor samt egna reflektioner som grund för sina svar.
Förkunskapskrav
Inga