Hoppa till innehåll

Socialt arbete i skolanPoäng (5 sp)

Kod: SO20SAI3

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande
- kan identifiera risker och resurser i elevers och studerandes vardag
- har kunskaper i elev- och studerandevårdens juridik och servicesystem
- har kännedom om skolkuratorns arbetsbild
- kan tillämpa resursförstärkande metoder på individ och gruppnivå samt omfattar ett elev- och studerandecentrerat arbetssätt
- kan arbeta interprofessionellt inom elev- och studerandehälsan

Studieperiodens (kursens) innehåll

- Skolkuratorns yrkesbild
- Skolans yrkesgrupper, aktörer och samarbetsparter
- Elev- och studerandevårdslagstiftning
- Hälsofrämjande arbete i skolan
- Förebyggande arbete i skolan
- Samarbete med vårdnadshavare
- Risker och resurser i skolbarns och tonåringars vardag
- Förebyggande av och ingripande i mobbning
- Samtalsmetodik
- Elevcentrerade arbetsmetoder

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

01.12.2022 - 10.02.2023

Tajmning

11.02.2023 - 21.05.2023

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

2 op

Prestationssätt

60 % Kontaktundervisning, 40 % Virtuell undervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Åbo – timlärare Socionom
  • Carolina Silin
Grupper
  • USO21F-Å
    Socionom (YH), h21, flerform, Åbo

Lärandemål

Studerande
- kan identifiera risker och resurser i elevers och studerandes vardag
- har kunskaper i elev- och studerandevårdens juridik och servicesystem
- har kännedom om skolkuratorns arbetsbild
- kan tillämpa resursförstärkande metoder på individ och gruppnivå samt omfattar ett elev- och studerandecentrerat arbetssätt
- kan arbeta interprofessionellt inom elev- och studerandehälsan

Innehåll

- Skolkuratorns yrkesbild
- Skolans yrkesgrupper, aktörer och samarbetsparter
- Elev- och studerandevårdslagstiftning
- Hälsofrämjande arbete i skolan
- Förebyggande arbete i skolan
- Samarbete med vårdnadshavare
- Risker och resurser i skolbarns och tonåringars vardag
- Förebyggande av och ingripande i mobbning
- Samtalsmetodik
- Elevcentrerade arbetsmetoder

Tid och plats

Gripen eller Henriksgatan
11.2-21.5.2023

Lördag 11.2
Fredag 17.3
Torsdag 20.4
Fredag 21.4

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Obligatorisk litteratur till den reflekterande uppsatsen

Främja barns och elever hälsa
https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/framja-barns-och-elevers-halsa

Hietala-Peltonen, M. et al. 2018. Välbefinnande genom generellt inriktat arbete – elevhälsogruppen inom den grundläggande utbildningen http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137137/URN_ISBN_978-952-343-206-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Levnadsvillkor bland unga https://forte.se/publikation/ungdomars-och-unga-vuxnas-levnadsvillkor/

Socialstyrelsen. 2018. Att samtala med barn. Socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2018-11-14.pdf



Litteraturtips för den reflekterande uppsatsen

Backlund, Å., Spånberger Weitz, S. & Högdin, Y (red.) 2017. Skolsocialt arbete : skolan som plats för och del i det sociala arbetet. Gleerups Utbildning.

Hietala-Peltonen, M. et al. 2019. Kohtaaminen keskiössä – Lapsi- ja nuorilähtöisyys opiskeluhuollon palveluissa
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137983/URN_ISBN_978-952-343-307-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Isaksson C., Blom B. och Nygren L. (red.) 2020. Socialt arbete i skolan : villkor, innehåll och utmaningar. Lund: Studentlitteratur.

Kiusaamisen vastaisen työn lähtökohdat perusopetuksessa, toisella asteella ja varhaiskasvatuksessa. 2017. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79773/okm12.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Kurki, L., Nivala, E. & Sipilä-Lähdekorpi, P. 2006. Sosiaalipedagoginen sosiaalityö koulussa. Helsinki: FINN LECTURA.

Laaksonen, P. & Hytönen, E. (toim.) 2000. Osallistava oppilashuolto: systeemisen ajattelumallin soveltaminen oppilashuoltoryhmässä, kouluyhteisössä ja nuorten ympäröivissä verkostoissa. Helsinki: Eteleä-Suomen lääninhallistus.

Pippuri, T. 2014. Koulun sosiaalityön asiakkuudet ja asiakasprosessit. Tampereen yliopisto http://www.sosnet.fi/loader.aspx?id=f649c044-5af8-4736-85eb-f1e21e211f40

Sipilä-Lähdekorpi, P. 2004. Hirveesti tekijänsä näköistä - Koulukuraattorin työ peruskoulun yläluokilla. Helsinki: FINN LECTURA.

Wallin, A. 2011. Sosiaalityö koulussa : Avaimia hyvinvointiin. Helsinki: Tietosanoma.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Workshops
Interprofessionellt grupparbete
Litteraturstudier
Lagstiftningsquiz
Reflekterande uppsats

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Lagstiftningsquiz 1 sp
- Studerande förbereder sig till examinationen genom att flera gånger läsa igenom Lag om elev- och studerandevård 1287/2013 och genom att delta i närstudietillfället den 17.3.2023
- Studerande kan själv välja när hen gör quizen på Moodle under perioden 20-26.3.2023
- Studerande har endast 30 min till sitt förfogande då hen besvarar frågorna
- 70 % av svaren skall vara rätt för att quizen ska bli godkänd
- Studerande ha rätt till två omtentamenstillfällen
- Om studerande blir underkänd, kan hen göra quizen på nytt tidigast två veckor senare. Tanken är att studerande ska hinna sätta sig ordentligt in i lagstiftningen innan hen gör ett nytt försök
- Bedömning GK/UK


Närstudie och gruppresentationer, 2 sp
- Aktivt deltagande på närstudierna
- Frånvaro ska kompenseras
- Kompensationsuppgifter publiceras på Moodle efter varje närstudiedag
- Den 20.4.2023 håller studerande gruppresentationer om en relevant problematik (t.ex. sömnproblem, ätstörningar, ångest, depression, spelberoende). Under persentationen ska de beskriva problmatiken och ett förbyggande koncept som en skolkurator kunde förverkliga i samarbete med en skolhälsovårdare inom grundskolans högre klasser. Presentationerna ska vara 12-14 min långa och den får gäran innehålla en interaktiv del.
- Gruppresentationen ska vara baserad på minst 6 relevanta och aktuella källor
- Mera ingående anvisningar publiceras på Moodle
- Muntlig feedback i samband med presentationerna
- Bedömning GK/UK


Reflekterande uppsats 2 sp
- Studerande skriver individuellt en reflekterande uppsats om skolkuratorns arbetsbild
- Studerande skriver den reflekterande uppsatsen utgående från givet material (se litteraturlistan), relevanta och tillförlitliga källor som studerande har valt och utgående från en skolkurators muntliga redogörelse av sitt arbete (Petra Henriksson kommer att presentera sitt arbete den 11.2 och dessutom finns det en intervju med Therese Hahn på Moodle)
- Tanken är att studerande jämför relevant teori med skolkuratorns beskrivnings av sitt arbete
- Mer detaljerade anvisningar publiceras på Moodle
- I uppsatsen ligger fokus på att berätta om egna insikter och om reflektion mellan teori och praktik
- Studerande gör genomgående källhänvisningar i den löpande texten
- Minst 6 källor
- Omfattning: 6-7 sidor löpande text (titelblad, innehållsförteckning och källförteckning räknas inte med i sidantalet)
- Deadline 21.5.2023 (Man får gärna lämna in tidigare)
- Bedömning med skalan 0-5

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Quizen

- 70 % av svaren ska vara rätt
- Bedöms som GK/UK
______________________________________

Den reflekterande uppsats

Vid bedömningen beaktas följande:
- I vilken mån studerande har följt anvisningarna
- Att innehållet är täckande i förhållande till de namgivna ämnesområdena
- Innehållets relevans. Att det finns ett fokus på skolkuratorns arbetsbild
- I vilken mån uppsatsen innehåller reflektion och insikter
- Tydlighet

Bedöms med skalan 0-5

__________________________
Närstudier och gruppresentationen

- Vid bedömingen beaktas om studerande har deltagit aktivt i alla närsrudietillfällen och kompenserat för eventuell frånvaro
- För att gruppresentationen ska bli godkänd så behöver källorna vara tillräckligt många, relevanta, aktuella och fördjupade. Presentationen behöver vara tydlig. Innehållet behöver vara relevant och tillräckligt fördjupat. Konceptet behöver vara åldersadekvat, relevant med tanke på problematiken och den empiri som finns samt genomförbart.
- Bedömning GK/UK

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

01.12.2022 - 01.01.2023

Tajmning

02.01.2023 - 05.03.2023

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

1 op

FUI-andel

1 op

Prestationssätt

80 % Kontaktundervisning, 20 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Åbo – timlärare Socionom
  • Christine Alm
  • Carolina Silin
Lärare

Carolina Silin

Grupper
  • USO21D-Å
    Socionom (YH), h21, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande
- kan identifiera risker och resurser i elevers och studerandes vardag
- har kunskaper i elev- och studerandevårdens juridik och servicesystem
- har kännedom om skolkuratorns arbetsbild
- kan tillämpa resursförstärkande metoder på individ och gruppnivå samt omfattar ett elev- och studerandecentrerat arbetssätt
- kan arbeta interprofessionellt inom elev- och studerandehälsan

Innehåll

- Skolkuratorns yrkesbild
- Skolans yrkesgrupper, aktörer och samarbetsparter
- Elev- och studerandevårdslagstiftning
- Hälsofrämjande arbete i skolan
- Förebyggande arbete i skolan
- Samarbete med vårdnadshavare
- Risker och resurser i skolbarns och tonåringars vardag
- Förebyggande av och ingripande i mobbning
- Samtalsmetodik
- Elevcentrerade arbetsmetoder

Tid och plats

Henriksgatan och Gripen, 2.1-5.3.2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Obligatorisk litteratur till den reflekterande uppsatsen

Främja barns och elever hälsa
https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/framja-barns-och-elevers-halsa

Hietala-Peltonen, M. et al. 2018. Välbefinnande genom generellt inriktat arbete – elevhälsogruppen inom den grundläggande utbildningen http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137137/URN_ISBN_978-952-343-206-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Levnadsvillkor bland unga https://forte.se/publikation/ungdomars-och-unga-vuxnas-levnadsvillkor/

Socialstyrelsen. 2018. Att samtala med barn. Socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2018-11-14.pdf



Litteraturtips för den reflekterande uppsatsen

Backlund, Å., Spånberger Weitz, S. & Högdin, Y (red.) 2017. Skolsocialt arbete : skolan som plats för och del i det sociala arbetet. Gleerups Utbildning.

Eriksson, Arnkil & Rautava. 2010. Framtidsdialoger – Handbok för samtalsledare som arbetar med nätverk. Institutet för hälsa och välfärd. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/79924/84a245f3-acde-49d3-9409-970889c36ffc.pdf?sequence=1

Hietala-Peltonen, M. et al. 2019. Kohtaaminen keskiössä – Lapsi- ja nuorilähtöisyys opiskeluhuollon palveluissa
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137983/URN_ISBN_978-952-343-307-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Isaksson C., Blom B. och Nygren L. (red.) 2020. Socialt arbete i skolan : villkor, innehåll och utmaningar. Lund: Studentlitteratur.

Kiusaamisen vastaisen työn lähtökohdat perusopetuksessa, toisella asteella ja varhaiskasvatuksessa. 2017. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79773/okm12.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Kurki, L., Nivala, E. & Sipilä-Lähdekorpi, P. 2006. Sosiaalipedagoginen sosiaalityö koulussa. Helsinki: FINN LECTURA.

Laaksonen, P. & Hytönen, E. (toim.) 2000. Osallistava oppilashuolto: systeemisen ajattelumallin soveltaminen oppilashuoltoryhmässä, kouluyhteisössä ja nuorten ympäröivissä verkostoissa. Helsinki: Eteleä-Suomen lääninhallistus.

Pippuri, T. 2014. Koulun sosiaalityön asiakkuudet ja asiakasprosessit. Tampereen yliopisto http://www.sosnet.fi/loader.aspx?id=f649c044-5af8-4736-85eb-f1e21e211f40

Sipilä-Lähdekorpi, P. 2004. Hirveesti tekijänsä näköistä - Koulukuraattorin työ peruskoulun yläluokilla. Helsinki: FINN LECTURA.

Wallin, A. 2011. Sosiaalityö koulussa : Avaimia hyvinvointiin. Helsinki: Tietosanoma.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Workshops
Interprofessionellt grupparbete
Litteraturstudier
Lagstiftningsquiz
Reflekterande uppsats

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Lagstiftningsquiz 1 sp
- Studerande förbereder sig till examinationen genom att delta i närstudietillfället den 9.1 och genom att flera gånger läsa igenom Lag om elev- och studerandevård 1287/2013
- Studerande kan själv välja när hen gör quizen på Moodle under perioden 10–15.1.2023
- Studerande har endast 30 min till sitt förfogande då hen besvarar frågorna
- 70 % av svaren skall vara rätt för att quizen ska bli godkänd
- Studerande ha rätt till två omtentamenstillfällen
- Om studerande blir underkänd, kan hen göra quizen på nytt tidigast två veckor senare. Tanken är att studerande ska hinna sätta sig ordentligt in i lagstiftningen innan hen gör ett nytt försök
- Bedömning GK/UK

Det interprofessionella grupparbetet 1 sp
- Pågår 16-19.1.2023, obligatorisk närvaro
- Grupparbetet förutsätter aktivt deltagande i alla faser av grupparbetet: informationssökning, skrivprocessen och presentationen
- Gruppuppgiften görs i blandade grupper med hälsovårdsstuderande
- Mer detaljerade anvisningar ges muntligt den 16.1
- Bedömning GK/UK
- Skriftlig feedback på texten inom tre veckor efter inlämning
- Muntlig feedback på presentationen

Reflekterande uppsats 3sp
- Studerande skriver individuellt en reflekterande uppsats om skolkuratorns arbetsbild
- Studerande skriver den reflekterande uppsatsen utgående från givet material (se litteraturlistan), relevanta och tillförlitliga källor som studerande har valt och utgående från en skolkurators muntliga redogörelse av sitt arbete. Studerande deltar i gästföreläsningen med en skolkurator eller intervjuar en person som arbetar som skolkurator. Intervjun behöver inte ske ansikte mot ansikte. Den kan ske i telfon eller via Teams.
- Tanken är att studerande jämför relevant teori med skolkuratorns beskrivnings av sitt arbete
- Mer detaljerade anvisningar publiceras på Moodle
- I uppsatsen ligger fokus på att berätta om egna insikter och om reflektion mellan teori och praktik
- Studerande gör genomgående källhänvisningar i den löpande texten
- Minst 6 källor
- Omfattning: 9-10 sidor löpande text (titelblad, innehållsförteckning och källförteckning räknas inte med i sidantalet)
- Bedömning med skalan 0-5
- Deadline 5.3.2023
- Skriftlig feedback inom tre veckor efter inlämning

Studerandes tidsanvändning och belastning

Lagstiftnings quizen förutsätter ungefär 27 h förberedelse. (Här ingår att läsa Lag om elev- och studeandevård inför och delta i närstudietillfället 9.1. Samt att repetera lagen efter tillfället.)

Det interprofessionella grupparbetet tar 27 timmar. En del av tiden jobbar studerande i grupp och en del av tiden kan studerande jobba enskilt med att söka och läsa information. Det är vikgit att studerande största delen av tiden jobbar med gruppen.

Att skriva den reflekterande uppsatsen tar uppskattningsvis 80 h.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Quizen

- 70 % av svaren ska vara rätt
- Bedöms som GK/UK
______________________________________


Grupparbete i elevhälsa – interprofessionellt samarbete

- Bedömningskriterierna presenteras 16.1 och 18.1


_____________________________________


Den reflekterande uppsats

Vid bedömningen beaktas följande:
- I vilken mån studerande har följt anvisningarna
- Att innehållet är täckande i förhållande till de namgivna ämnesområdena
- Innehållets relevans. Att det finns ett fokus på skolkuratorns arbetsbild
- I vilken mån uppsatsen innehåller reflektion och insikter
- Tydlighet

Bedöms med skalan 0-5

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav