Hoppa till innehåll

Forsknings- och utvecklingsmetoderPoäng (5 sp)

Kod: FEK22TB04

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- förstår och kan tillämpa forskningsprocessens olika steg
- kan använda lämplig forsknings- och utvecklingsmetod
- kan skriva vetenskaplig text
- kan kritiskt välja ut källor och lär sig hur man skriver vetenskaplig text
- kan sammanställa en forskningsplan

Studieperiodens (kursens) innehåll

- forskningsprocessen
- kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder
- alternativa forskningsmetoder
- utvecklingsmetoder
- informationssökning
- vetenskapligt skrivande

Förkunskapskrav

Svenska för affärslivet 3 sp

Anmälningstid

27.10.2023 - 31.05.2026

Tajmning

26.10.2023 - 31.07.2026

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

5 op

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

0 - 30

Utbildning
  • Utbildning i företagsekonomi
Lärare
  • Annemari Andrésen
Grupper
  • ÖH23FEK-FLEX
    Öppna YH, Flexibelt till tradenom
  • ÖH22FEK-FLEX
    Öppna YH, Flexibelt till tradenom

Lärandemål

Studerande:
- förstår och kan tillämpa forskningsprocessens olika steg
- kan använda lämplig forsknings- och utvecklingsmetod
- kan skriva vetenskaplig text
- kan kritiskt välja ut källor och lär sig hur man skriver vetenskaplig text
- kan sammanställa en forskningsplan

Innehåll

- forskningsprocessen
- kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder
- alternativa forskningsmetoder
- utvecklingsmetoder
- informationssökning
- vetenskapligt skrivande

Tid och plats

Via Moodle och Teams vid behov

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Rekommenderad litteratur:
Bell E. & A. Bryman. Företagsekonomiska forskningsmetoder (flera årgångar)
Kananen, J: Opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas m.fl
Malhotra, N. & Co. Marketing Research An applied approach (flera årgångar)

Undervisningsmetoder

Inbandade föreläsningar
Inlämningsuppgifter

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Fortlöpande. Deadlines på Moodle platformen.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Digitala föreläsningar och deltagande i examensarbetsseminarier 1 sp
Självständigt arbete inklusive forskningsplan 4 sp

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kvalitet på analys av två examensarbeten
Kvalitet på forskningsplanen och opponens
Kvalitet på reflektioner från slutseminarier (4 st.)

Underkänd (0)

Inte slutförd forskningsplan eller opponens.
Oinlämnade uppgifter.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Svaga insatser, knapp kvalitet.
Inlämnad forskningsplan innehåller enbart basinformation.
Opponensen ger svagt mervärde åt skribenten .

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Uppgifter samt presentationer väl utförda.
Forskningsplanen innehåller element för att stöda examensarbetsprocessen.
Opponensen ger mervärde åt skribenten.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Utmärkta insatser samt kvalitet på arbeten.
Forskningsplanen innehåller element för att stöda examensarbetsprocessen.
Planen är välmotiverad, konkret och genomförbar.
Opponensen ger ett klart mervärde genom nya synvinklar åt skribenten.

Förkunskapskrav

Svenska för affärslivet 3 sp

Anmälningstid

15.06.2024 - 07.01.2025

Tajmning

07.01.2025 - 16.03.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Henrik Virtanen
  • Emilia Vikfors-Lintala
Grupper
  • FEK22D-V
    Tradenom (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- förstår och kan tillämpa forskningsprocessens olika steg
- kan använda lämplig forsknings- och utvecklingsmetod
- kan skriva vetenskaplig text
- kan kritiskt välja ut källor och lär sig hur man skriver vetenskaplig text
- kan sammanställa en forskningsplan

Innehåll

- forskningsprocessen
- kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder
- alternativa forskningsmetoder
- utvecklingsmetoder
- informationssökning
- vetenskapligt skrivande

Tid och plats

Vårterminen 2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Bryman, A. & Bell, E. (2014): Företagsekonomiska forskningsmetoder. Liber, samt annat av examinator anvisat material

Undervisningsmetoder

Föreläsningar och övningar, samt litteraturstudier

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Skriftlig tentamen samt skriftligt inlämningsuppgifter

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h per studiepoäng, 135 h totalt:
- 40 h föreläsningar, övningar i klass, samt seminarier
- 95 h eget arbete

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

I tentamen samt i skriftligt övningsarbete bedöms studerandes kunskap om forskningsprocessens olika delar samt olika vetenskapliga metoder och vetenskapligt skrivande

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Den studerande har grundläggande men begränsade kunskaper om forskningsprocessens olika delar och vetenskapliga metoder

Den studerande klarar av att planera en längre skrivuppgift och känner till principerna för vetenskapligt skrivande i stora drag

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Den studerande har goda kunskaper om forskningsprocessens olika delar och vetenskapliga metoder.

Den studerande har god förmåga att planera en längre skrivuppgift och behärskar den språkliga stil som är lämplig på examensarbetesnivå

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Den studerande har exceptionellt goda kunskaper om forskningsprocessens olika delar och vetenskapliga metoder

Den studerande har utmärkt förmåga att planera en längre skrivuppgift och behärskar väl den språkliga stil som är lämplig på examensarbetesnivå

Förkunskapskrav

Svenska för affärslivet 3 sp