Intern redovisning och budgeteringPoäng (5 sp)
Kod: FEK22FFO04
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- förstår interna redovisningens roll i ekonomiplaneringen
- kan uppgöra grundläggande lönsamhetskalkyler
- känner till principer för prissättningskalkyler
- förstår budgeteringens roll i verksamhetsplaneringen
- kan uppgöra och analysera resultat-, likviditets- och balansbudget
Studieperiodens (kursens) innehåll
- lönsamhetskalkyler
- täckningsbidragskalkyl
- resultatdiagram (nollpunktsanalys)
- lageromsättning
- prissättning
- resultat-, likviditets- och balansbudget samt kopplingen mellan dessa
Förkunskapskrav
inga
Anmälningstid
15.06.2024 - 10.03.2025
Tajmning
10.03.2025 - 30.04.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Jörgen Strid
Lärare
Anna-Lena Berglund
Grupper
-
FEK24D-VTradenom (YH), h24, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- förstår interna redovisningens roll i ekonomiplaneringen
- kan uppgöra grundläggande lönsamhetskalkyler
- känner till principer för prissättningskalkyler
- förstår budgeteringens roll i verksamhetsplaneringen
- kan uppgöra och analysera resultat-, likviditets- och balansbudget
Innehåll
- lönsamhetskalkyler
- täckningsbidragskalkyl
- resultatdiagram (nollpunktsanalys)
- lageromsättning
- prissättning
- resultat-, likviditets- och balansbudget samt kopplingen mellan dessa
Tid och plats
Vt2025 Vasa. För schema, se Peppi
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Ax, Johannson och Kullvén (/2021/2015). Den nya ekonomistyrningen. OBS! Även äldre upplagor från 2005 och framåt går att använda.
övrigt material hänvisad av kurslärare
Undervisningsmetoder
föreläsningar, övningar, självstudier
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsare
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
tentamen och deadline för inlämningar enligt planering i Moodle
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Tentamen samt inlämningsuppgifter
Studerandes tidsanvändning och belastning
27h per studiepoäng = 135 timmar
Periodisering av innehållet
lönsamhetskalkyler och kostnadskalkyler
Bidragskalkyl
resultatdiagram (nollpunktsanalys)
lageromsättning
prissättning
resultat-, likviditets- och balansbudget samt kopplingen mellan dessa
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
bedömning kommer att ske både via skriftliga tentamen samt inlämningsuppgifter
Underkänd (0)
når inte upp till bedömningskriterierna för steg 1 på vitsordskalan
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande innehar grundläggande kunskap om begrepp som används inom Internredovisning och budgetering
Studerande förstår betydelsen av intäkts- och kostnadsanalyser för företagets lönsamhet
Studerande har en helhetsbild av de metoder man kan använda inom företagets ekonomiska
planering
Studerande har en förståelse för budgeteringens roll och implementering
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har god kunskap om internredovining och budgetering samt kan utföra enklare beräkningar
Studerande kan bedöma företagets lönsamhet i relation andra företag och kan uppgöra enklare intäkts- och kostnadsanalyser
Studerande kan uppgöra olika typer av kalkyler och budgeter som underlag för beslutsfattande i företaget
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har fördjupad kunskap om internredovisning och budgetering samt kan utföra mera avancerade beräkningar
Studerande kan bedöma företagets lönsamhet i relation till andra företag och kan uppgöra och tolka intäkts- och kostnadsanalyser.
Studerande förstår faktorer som påverkar lönsamheten samt mekanismerna bakom prsissättning.
Studerande kan självständigt uppgöra, tillämpa och analysera olika kalkylmodeller för företagets beslutsfattande
Förkunskapskrav
inga
Anmälningstid
15.06.2024 - 15.09.2024
Tajmning
02.09.2024 - 27.10.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Rolf Gammals
Grupper
-
FEK24D-ÅTradenom (YH), h24, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- förstår interna redovisningens roll i ekonomiplaneringen
- kan uppgöra grundläggande lönsamhetskalkyler
- känner till principer för prissättningskalkyler
- förstår budgeteringens roll i verksamhetsplaneringen
- kan uppgöra och analysera resultat-, likviditets- och balansbudget
Innehåll
- lönsamhetskalkyler
- täckningsbidragskalkyl
- resultatdiagram (nollpunktsanalys)
- lageromsättning
- prissättning
- resultat-, likviditets- och balansbudget samt kopplingen mellan dessa
Tid och plats
Hösttermin 2024, v. 35-42, Åbo
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kalkyler som beslutsunderlag - Andersson G.
Den nya ekonomistyrningen - Ax, Johansson, Kullvén
Neilimo-Uusi-Rauva: Johdon laskentatoimi
Jyrkkiö-Riistama: Laskentatoimi päätöksenteon apuna
Alhola-Lauslahti:Laskentatoimi ja kannattavuuden hallinta
Björn Lundén: Prissättning : Praktisk handbok
Boken om ekonomistyrning - Almqvist, Graf, Jannesson
Budget och budgetering, Kullvén
I kursen kan såväl inhemsk som internationell litteratur användas som stöd.
Undervisningsmetoder
Träffar med teori och övningar i Excel
Övningsuppgifter som görs i samband med träffarna och som lämnas in på Moodle (måste vara inlämnade för godkänt vitsord i kursen).
Godkända kalkyleringsuppgifter som görs på egen hand och lämnas in på Moodle (måste vara inlämnade för godkänt vitsord i kursen).
I kursen ingår två Moodle-test.
Moodle-test 2 består av frågor och uträkningar som baserar sig på täckningsbidragskalkyl, lageromsättning och prissättning.
Moodle-test 1 består av frågor och uträkningar inom budgetering.
I Moodle-testen ingår verbala frågor och uträkningar som du gör i Excel, men svaren skrivs in i Moodle.
Om man inte klarar ett Moodle-test måste man skriva Kursrapport på den delen. Omtentamen i Moodle-test finns inte.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
HT 2024
Internationella kontakter
5 sp, c. 135 h arbete. Inkluderar när- och eventuella distanstillfällen samt arbete på egen hand med räkneuppgifter, Moodletest eller Kursrapport.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Krav för godkännande:
Moodletest eller Kursrapport och alla inlämnade uppgifter samt kalkyler godkända.
Var noga med att följa både de allmänna instruktionerna för KLN och de instruktioner som ges för denna kurs.
Vitsord: 0-5.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursinnehåll:
Teori och räkneuppgifter i lönsamhetsskalkylering
-täckningsbidragskalkyl
-resultatdiagram (nollpunktsanalys)
-nyckeltal
-lageromsättning
-prissättning
Budgetering
- kan uppgöra och analysera resultatbudget och likviditetsbudget
- förstår budgeteringens roll i verksamhetsplaneringen
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Vitsord baserar sig på framgång i Moodletest eller kurrapport samt inlämnade uppgifter. Om studerande blir underkänd i ett Moodletest skall hen ersätta prestationen med att skriva kursrapport för motsvarande kursavsnitt (intern eller budgetering).
De obligatoriska inlämningsuppgifterna skall vara godkända och inlämnade i tid inom deadline. Försenade inlämningar av uppgifter påverkar vitsordet negativt.
Vitsord ges enligt skalan 0-5.
Slutvitsordet består av ett viktat medeltal, där delarna väger enligt följande:
Uppgifter 30%
Moodletest Budgetering 30%
Moodletest Täckningsbidragskalkyl... 40%
Förkunskapskrav
inga
Anmälningstid
01.12.2023 - 10.03.2024
Tajmning
11.03.2024 - 30.04.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Jörgen Strid
Grupper
-
FEK23D-VTradenom (YH), h23, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- förstår interna redovisningens roll i ekonomiplaneringen
- kan uppgöra grundläggande lönsamhetskalkyler
- känner till principer för prissättningskalkyler
- förstår budgeteringens roll i verksamhetsplaneringen
- kan uppgöra och analysera resultat-, likviditets- och balansbudget
Innehåll
- lönsamhetskalkyler
- täckningsbidragskalkyl
- resultatdiagram (nollpunktsanalys)
- lageromsättning
- prissättning
- resultat-, likviditets- och balansbudget samt kopplingen mellan dessa
Tid och plats
Vt2024 Vasa. För schema, se Peppi
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Ax, Johannson och Kullvén (/2021/2015). Den nya ekonomistyrningen. OBS! Även äldre upplagor från 2005 och framåt går att använda.
övrigt material hänvisad av kurslärare
Undervisningsmetoder
föreläsningar, övningar, självstudier
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsare
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
tentamen och deadline för inlämningar enligt planering i Moodle
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Tentamen samt inlämningsuppgifter
Studerandes tidsanvändning och belastning
27h per studiepoäng = 135 timmar
Periodisering av innehållet
lönsamhetskalkyler och kostnadskalkyler
Bidragskalkyl
resultatdiagram (nollpunktsanalys)
lageromsättning
prissättning
resultat-, likviditets- och balansbudget samt kopplingen mellan dessa
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
bedömning kommer att ske både via skriftliga tentamen samt inlämningsuppgifter
Underkänd (0)
når inte upp till bedömningskriterierna för steg 1 på vitsordskalan
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande innehar grundläggande kunskap om begrepp som används inom Internredovisning och budgetering
Studerande förstår betydelsen av intäkts- och kostnadsanalyser för företagets lönsamhet
Studerande har en helhetsbild av de metoder man kan använda inom företagets ekonomiska
planering
Studerande har en förståelse för budgeteringens roll och implementering
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har god kunskap om internredovining och budgetering samt kan utföra enklare beräkningar
Studerande kan bedöma företagets lönsamhet i relation andra företag och kan uppgöra enklare intäkts- och kostnadsanalyser
Studerande kan uppgöra olika typer av kalkyler och budgeter som underlag för beslutsfattande i företaget
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har fördjupad kunskap om internredovisning och budgetering samt kan utföra mera avancerade beräkningar
Studerande kan bedöma företagets lönsamhet i relation till andra företag och kan uppgöra och tolka intäkts- och kostnadsanalyser.
Studerande förstår faktorer som påverkar lönsamheten samt mekanismerna bakom prsissättning.
Studerande kan självständigt uppgöra, tillämpa och analysera olika kalkylmodeller för företagets beslutsfattande
Förkunskapskrav
inga
Anmälningstid
01.12.2023 - 08.03.2024
Tajmning
11.03.2024 - 26.05.2024
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
5 op
Prestationssätt
Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Johan Back
Lärare
Anna-Lena Berglund
Grupper
-
ÖH23FEK-FLEXÖppna YH, Flexibelt till tradenom
Lärandemål
Studerande:
- förstår interna redovisningens roll i ekonomiplaneringen
- kan uppgöra grundläggande lönsamhetskalkyler
- känner till principer för prissättningskalkyler
- förstår budgeteringens roll i verksamhetsplaneringen
- kan uppgöra och analysera resultat-, likviditets- och balansbudget
Innehåll
- lönsamhetskalkyler
- täckningsbidragskalkyl
- resultatdiagram (nollpunktsanalys)
- lageromsättning
- prissättning
- resultat-, likviditets- och balansbudget samt kopplingen mellan dessa
Tid och plats
Vt2024 Flex online
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Ax, Johannson och Kullvén (/2021/2015). Den nya ekonomistyrningen. OBS! Även äldre upplagor från 2005 och framåt går att använda.
övrigt material hänvisad av kurslärare
Undervisningsmetoder
föreläsningar, övningar, självstudier
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsare
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
tentamen och deadline för inlämningar enligt planering i Moodle
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Tentamen samt inlämningsuppgifter
Studerandes tidsanvändning och belastning
27h per studiepoäng = 135 timmar
Periodisering av innehållet
lönsamhetskalkyler och kostnadskalkyler
Bidragskalkyl
resultatdiagram (nollpunktsanalys)
lageromsättning
prissättning
resultat-, likviditets- och balansbudget samt kopplingen mellan dessa
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
bedömning kommer att ske både via skriftliga tentamen samt inlämningsuppgifter
Underkänd (0)
når inte upp till bedömningskriterierna för steg 1 på vitsordskalan
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande innehar grundläggande kunskap om begrepp som används inom Internredovisning och budgetering
Studerande förstår betydelsen av intäkts- och kostnadsanalyser för företagets lönsamhet
Studerande har en helhetsbild av de metoder man kan använda inom företagets ekonomiska
planering
Studerande har en förståelse för budgeteringens roll och implementering
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har god kunskap om internredovining och budgetering samt kan utföra enklare beräkningar
Studerande kan bedöma företagets lönsamhet i relation andra företag och kan uppgöra enklare intäkts- och kostnadsanalyser
Studerande kan uppgöra olika typer av kalkyler och budgeter som underlag för beslutsfattande i företaget
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har fördjupad kunskap om internredovisning och budgetering samt kan utföra mera avancerade beräkningar
Studerande kan bedöma företagets lönsamhet i relation till andra företag och kan uppgöra och tolka intäkts- och kostnadsanalyser.
Studerande förstår faktorer som påverkar lönsamheten samt mekanismerna bakom prsissättning.
Studerande kan självständigt uppgöra, tillämpa och analysera olika kalkylmodeller för företagets beslutsfattande
Förkunskapskrav
inga
Anmälningstid
15.06.2023 - 18.09.2023
Tajmning
04.09.2023 - 22.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Suomi
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Timo Kerke
Grupper
-
FEK23D-ÅTradenom (YH), h23, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- förstår interna redovisningens roll i ekonomiplaneringen
- kan uppgöra grundläggande lönsamhetskalkyler
- känner till principer för prissättningskalkyler
- förstår budgeteringens roll i verksamhetsplaneringen
- kan uppgöra och analysera resultat-, likviditets- och balansbudget
Innehåll
- lönsamhetskalkyler
- täckningsbidragskalkyl
- resultatdiagram (nollpunktsanalys)
- lageromsättning
- prissättning
- resultat-, likviditets- och balansbudget samt kopplingen mellan dessa
Tid och plats
Hösttermin 2023, Campus Åbo.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Material på kursens Moodlesida.
Kalkyler som beslutsunderlag - Andersson G.
Den nya ekonomistyrningen - Ax, Johansson, Kullvén
Neilimo-Uusi-Rauva: Johdon laskentatoimi
Jyrkkiö-Riistama: Laskentatoimi päätöksenteon apuna
Alhola-Lauslahti:Laskentatoimi ja kannattavuuden hallinta
Björn Lundén: Prissättning : Praktisk handbok
Den nya ekonomistyrningen - Ax, Johansson, Kullvén
Boken om ekonomistyrning - Almqvist, Graf, Jannesson
Budget och budgetering, Kullvén
I kursen kan såväl inhemsk som internationell litteratur användas som stöd.
Undervisningsmetoder
Träffar med teori och övningar med Excel
Övningsuppgifter som görs i samband med träffarna och som lämnas in på Moodle (måste vara inlämnade för godkänt vitsord i kursen).
Godkända kalkyleringsuppgifter som görs på egen hand och lämnas in på Moodle (måste vara inlämnade för godkänt vitsord i kursen).
I kursen ingår två testdelar:
Del 1: Moodle-test (individuell) består av frågor och uträkningar inom budgetering
Del 2: Smedja (i grupp) (datum, tid) består av frågor och uträkningar som baserar sig på täckningsbidragskalkyl, lageromsättning och prissättning.
I Moodle-testen ingår verbala frågor och uträkningar som du gör i Excel, men svaren skrivs in i Moodle.
Om man inte klarar en testdel måste man skriva Key Learning Note på den delen. Omtentamen finns inte.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
HT 2023
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Krav för godkännande:
Moodletest och smedja (eller KLN) och alla inlämnade uppgifter samt kalkyler godkända.
Var noga med att följa både de allmänna instruktionerna för KLN och de instruktioner som ges för denna kurs.
Vitsord: 0-5.
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp, c. 135 h arbete. Inkluderar närtillfällen och arbete på egen hand med räkneuppgifter samt Moodletest och smedja (eller Key Learning Note).
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Vitsord baserar sig på framgång i Moodletest och smedja (eller KLN) samt inlämnade uppgifter. Om studerande blir underkänd i Moodletyesten eller smedjan skall hen ersätta prestationen med att skriva KLN för motsvarande kursavsnitt (intern eller budgetering).
De obligatoriska inlämningsuppgifterna skall vara godkända och inlämnade i tid inom deadline. Försenade inlämningar av uppgifter påverkar vitsordet negativt. Vitsord ges enligt skalan 0-5.
Förkunskapskrav
inga
Anmälningstid
01.12.2022 - 13.03.2023
Tajmning
13.03.2023 - 30.04.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Jörgen Strid
Lärare
Jörgen Strid
Grupper
-
ÖH22FEK-LED-VÖppna yh, företagsekonomi ledstudier, Vasa
-
FEK22D-VTradenom (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- förstår interna redovisningens roll i ekonomiplaneringen
- kan uppgöra grundläggande lönsamhetskalkyler
- känner till principer för prissättningskalkyler
- förstår budgeteringens roll i verksamhetsplaneringen
- kan uppgöra och analysera resultat-, likviditets- och balansbudget
Innehåll
- lönsamhetskalkyler
- täckningsbidragskalkyl
- resultatdiagram (nollpunktsanalys)
- lageromsättning
- prissättning
- resultat-, likviditets- och balansbudget samt kopplingen mellan dessa
Tid och plats
Vt2023 Vasa. För schema, se Peppi
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Ax, Johannson och Kullvén (/2021/2015). Den nya ekonomistyrningen. OBS! Även äldre upplagor från 2005 och framåt går att använda.
övrigt material hänvisad av kurslärare
Undervisningsmetoder
föreläsningar, övningar, självstudier
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsare
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
tentamen och deadline för inlämningar enligt planering i Moodle
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Tentamen samt inlämningsuppgifter
Studerandes tidsanvändning och belastning
27h per studiepoäng = 135 timmar
Periodisering av innehållet
lönsamhetskalkyler och kostnadskalkyler
Bidragskalkyl
resultatdiagram (nollpunktsanalys)
lageromsättning
prissättning
resultat-, likviditets- och balansbudget samt kopplingen mellan dessa
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
bedömning kommer att ske både via skriftliga tentamen samt inlämningsuppgifter
Underkänd (0)
når inte upp till bedömningskriterierna för steg 1 på vitsordskalan
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande innehar grundläggande kunskap om begrepp som används inom Internredovisning och budgetering
Studerande förstår betydelsen av intäkts- och kostnadsanalyser för företagets lönsamhet
Studerande har en helhetsbild av de metoder man kan använda inom företagets ekonomiska
planering
Studerande har en förståelse för budgeteringens roll och implementering
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har god kunskap om internredovining och budgetering samt kan utföra enklare beräkningar
Studerande kan bedöma företagets lönsamhet i relation andra företag och kan uppgöra enklare intäkts- och kostnadsanalyser
Studerande kan uppgöra olika typer av kalkyler och budgeter som underlag för beslutsfattande i företaget
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har fördjupad kunskap om internredovisning och budgetering samt kan utföra mera avancerade beräkningar
Studerande kan bedöma företagets lönsamhet i relation till andra företag och kan uppgöra och tolka intäkts- och kostnadsanalyser.
Studerande förstår faktorer som påverkar lönsamheten samt mekanismerna bakom prsissättning.
Studerande kan självständigt uppgöra, tillämpa och analysera olika kalkylmodeller för företagets beslutsfattande
Förkunskapskrav
inga
Anmälningstid
01.12.2022 - 08.01.2023
Tajmning
09.01.2023 - 30.04.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Maria Westerlund
Lärare
Maria Westerlund
Grupper
-
FEK22D-ÅTradenom (YH), h22, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- förstår interna redovisningens roll i ekonomiplaneringen
- kan uppgöra grundläggande lönsamhetskalkyler
- känner till principer för prissättningskalkyler
- förstår budgeteringens roll i verksamhetsplaneringen
- kan uppgöra och analysera resultat-, likviditets- och balansbudget
Innehåll
- lönsamhetskalkyler
- täckningsbidragskalkyl
- resultatdiagram (nollpunktsanalys)
- lageromsättning
- prissättning
- resultat-, likviditets- och balansbudget samt kopplingen mellan dessa
Tid och plats
Vårtermin 2023, Campus Åbo.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Material på kursens Moodlesida.
Kalkyler som beslutsunderlag - Andersson G.
Den nya ekonomistyrningen - Ax, Johansson, Kullvén
Neilimo-Uusi-Rauva: Johdon laskentatoimi
Jyrkkiö-Riistama: Laskentatoimi päätöksenteon apuna
Alhola-Lauslahti:Laskentatoimi ja kannattavuuden hallinta
Björn Lundén: Prissättning : Praktisk handbok
Den nya ekonomistyrningen - Ax, Johansson, Kullvén
Boken om ekonomistyrning - Almqvist, Graf, Jannesson
Budget och budgetering, Kullvén
I kursen kan såväl inhemsk som internationell litteratur användas som stöd.
Undervisningsmetoder
Träffar med teori och övningar med Excel
Övningsuppgifter som görs i samband med träffarna och som lämnas in på Moodle (måste vara inlämnade för godkänt vitsord i kursen).
Godkända kalkyleringsuppgifter som görs på egen hand och lämnas in på Moodle (måste vara inlämnade för godkänt vitsord i kursen).
I kursen ingår två testdelar:
Del 1: Moodle-test (individuell) består av frågor och uträkningar inom budgetering
Del 2: Smedja (i grupp) (datum, tid) består av frågor och uträkningar som baserar sig på täckningsbidragskalkyl, lageromsättning och prissättning.
I Moodle-testen ingår verbala frågor och uträkningar som du gör i Excel, men svaren skrivs in i Moodle.
Om man inte klarar en testdel måste man skriva Key Learning Note på den delen. Omtentamen finns inte.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
VT 2023
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Krav för godkännande:
Moodletest och smedja (eller KLN) och alla inlämnade uppgifter samt kalkyler godkända.
Var noga med att följa både de allmänna instruktionerna för KLN och de instruktioner som ges för denna kurs.
Vitsord: 0-5.
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp, c. 135 h arbete. Inkluderar närtillfällen och arbete på egen hand med räkneuppgifter samt Moodletest och smedja (eller Key Learning Note).
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Vitsord baserar sig på framgång i Moodletest och smedja (eller KLN) samt inlämnade uppgifter. Om studerande blir underkänd i Moodletyesten eller smedjan skall hen ersätta prestationen med att skriva KLN för motsvarande kursavsnitt (intern eller budgetering).
De obligatoriska inlämningsuppgifterna skall vara godkända och inlämnade i tid inom deadline. Försenade inlämningar av uppgifter påverkar vitsordet negativt. Vitsord ges enligt skalan 0-5.
Förkunskapskrav
inga