Hoppa till innehåll

Systematiskt kvalitetsarbetePoäng (5 sp)

Kod: HCS24EB03

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- kan definiera struktur-, tjänste- och resultatkvalitet samt betydelsen av kvalitetssäkring ur olika perspektiv.
- kan identifiera och tillämpa de rådande kvalitetsbedömningsmetoderna och kvalitetsstandarderna inom social- och hälsovården
- kan beskriva de mest centrala kvalitetsstyrningssystemen inom social- och hälsovården
- kan integrera kvalitetssäkring och kvalitetsförbättring i sina yrkesuppgifter.
- kan planera och genomföra utvärderingar av sitt arbetsområde, sin verksamhet eller sin verksamhet.

Studieperiodens (kursens) innehåll

Perspektiv på kvalitetsledning, kvalitetspolitik, kvalitetssystem
Kvalitetsstandarder inom social- och hälsovårdsorganisationen
Kvalitetssäkring, kvalitetsförbättring och kvalitetskontroll samt metoder för ständig kvalitetsförbättring.
Centrala kvalitetsledningssystem i Finland inom social- och hälsovården

Förkunskapskrav

Inga förhandskunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Läromaterial

Enligt föreläsarens anvisninga

Anmälningstid

02.08.2024 - 06.09.2024

Tajmning

01.08.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Marica Hinders
  • Camilla Strandell-Laine
Lärare

Marica Hinders

Grupper
  • SHV24H-Å
    Social- och hälsovård, h24, högre yh, Åbo
  • SHV24H-V
    Social- och hälsovård, h24, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- kan definiera struktur-, tjänste- och resultatkvalitet samt betydelsen av kvalitetssäkring ur olika perspektiv.
- kan identifiera och tillämpa de rådande kvalitetsbedömningsmetoderna och kvalitetsstandarderna inom social- och hälsovården
- kan beskriva de mest centrala kvalitetsstyrningssystemen inom social- och hälsovården
- kan integrera kvalitetssäkring och kvalitetsförbättring i sina yrkesuppgifter.
- kan planera och genomföra utvärderingar av sitt arbetsområde, sin verksamhet eller sin verksamhet.

Innehåll

Perspektiv på kvalitetsledning, kvalitetspolitik, kvalitetssystem
Kvalitetsstandarder inom social- och hälsovårdsorganisationen
Kvalitetssäkring, kvalitetsförbättring och kvalitetskontroll samt metoder för ständig kvalitetsförbättring.
Centrala kvalitetsledningssystem i Finland inom social- och hälsovården

Tid och plats

6.9 kl 8.15-11.30 Introduktion och föreläsning på Campus
26.9 12.30-15.45 Online
31.10 kl 12.30-15.45 Online

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Rekommenderad litteratur finns i kursens Moodle

Undervisningsmetoder

Lektioner, individuella studier och grupparbete.
Introduktion till kursen på Campus
Online

Studerandes tidsanvändning och belastning

1sp = 27h
5sp = 135h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Feedback på uppgifterna fås genom bedömnings kriterier, utförligare motivering fås vid kontakt med kursens lärare.

Underkänd (0)

Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Frågorna besvaras vagt och smalt.
Litteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Refererar begrepp och grundläggande princip
Studerande har försvarliga kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete samt hur dessa bör tillämpas, samt en bristfällig förståelse av grundläggande relevanta begrepp.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna baserar sig på litteratur. Studerande har goda kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser
Använder sig mångsidigt av litteratur
Studerande har utmärkta kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas, samt en god förståelse av grundläggande relevanta begrepp och kan använda dessa självständigt och kritiskt

Förkunskapskrav

Inga förhandskunskapskrav