Anatomi och patofysiologiPoäng (5 sp)
Kod: SHV22AK02
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan använda sina kunskaper i anatomi och patofysiologi, och kan koppla kunskapen till klinisk kontext
Studieperiodens (kursens) innehåll
Anatomi
Patofysiologi
Förkunskapskrav
Studerande:
Har kunskap om de olika vävnadstyperna och rörelseapparatens uppbyggnad samt de olika organsystemens anatomi och fysiologi
Har kunskap om och förstår hur blodet, huden, cirkulationen, lymfcirkulation, respirationen, matspjälkningen och urinutsöndringen fungerar
Har kunskap om och förstår hur det endokrina systemet reglerar ämnesomsättningen och organfunktioner
Har kunskap om och förstår fortplantningen
Har kunskap om och förstår hur nervsystemet reglerar de fysiologiska processerna
Har kunskap om och förstår sinnesorganens uppbyggnad och funktion
Har grundläggande kunskaper i patofysiologi
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället
Läromaterial
Enligt föreläsarens anvisningar
Anmälningstid
15.06.2024 - 06.09.2024
Tajmning
06.09.2024 - 01.11.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
- Camilla Ribacka
Lärare
Camilla Strandell-Laine
Grupper
-
SHV24H-ÅSocial- och hälsovård, h24, högre yh, Åbo
-
SHV24H-VSocial- och hälsovård, h24, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- kan använda sina kunskaper i anatomi och patofysiologi, och kan koppla kunskapen till klinisk kontext
Innehåll
Anatomi
Patofysiologi
Tid och plats
Hösten 2024 enligt schema
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Föreläsningsmaterial, vetenskapliga artiklar och annat distribuerat material på Moodle.
Grundläggande böcker i människans fysiologi och anatomi, ex. någon av dessa böcker:
1) Aldskogius H. och Rydqvist B. (2018) Den friska människan, Anatomi och fysiologi. Liber, Stockholm
2) Nicolaysen G. och Holck P. (2014) Anatomi och fysiologi. Studentlitteratur, Lund
3) Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm
4) Henriksson O. och Rasmusson M. (2018) Fysiologi : med relevant anatomi. Studentlitteratur, Lund
5) Tortora, G. och Derrickson B. Principles of Anatomy and Physiology, 15:de upplagan (2017 eller äldre upplagor), Wiley.
Bok i patofysiologi:
Braun C. och Anderson C. (2012) Patofysiologi : om hur förändringar i kroppens funktioner påverkar vår hälsa. Studentlitteratur, Lund.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, självstudier och inlämningsuppgifter.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Skriftliga arbeten under hösten 2024, samt individuella, virtuella tenter
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Examination
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen omfattar 5 sp, totalt 135 timmar.
Föreläsningar 12 h
Självstudier, uppgifter och virtuella tenter 123 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Mera information på kursens Moodle
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Skriftliga arbeten och online tester bedöms med vitsord och baserat på dessa avges ett kursvitsord mellan 0-5.
Underkänd (0)
Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
Studerande har inte lämnat in sina individuella arbeten
Studerande har inte godkänt i de obligatoriska online tenterna
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har goda kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
På engelska
Förkunskapskrav
Studerande:
Har kunskap om de olika vävnadstyperna och rörelseapparatens uppbyggnad samt de olika organsystemens anatomi och fysiologi
Har kunskap om och förstår hur blodet, huden, cirkulationen, lymfcirkulation, respirationen, matspjälkningen och urinutsöndringen fungerar
Har kunskap om och förstår hur det endokrina systemet reglerar ämnesomsättningen och organfunktioner
Har kunskap om och förstår fortplantningen
Har kunskap om och förstår hur nervsystemet reglerar de fysiologiska processerna
Har kunskap om och förstår sinnesorganens uppbyggnad och funktion
Har grundläggande kunskaper i patofysiologi
Anmälningstid
15.06.2023 - 25.10.2023
Tajmning
26.10.2023 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
2 op
Prestationssätt
60 % Kontaktundervisning, 40 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 25
Utbildning
- Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
- Camilla Ribacka
Lärare
Camilla Ribacka
Grupper
-
SHV23HD-VSocial- och hälsovård, h23, högre yh, deltidsstudier, Vasa
-
SHV23HD-ÅSocial- och hälsovård, h23, högre yh, deltidsstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan använda sina kunskaper i anatomi och patofysiologi, och kan koppla kunskapen till klinisk kontext
Innehåll
Anatomi
Patofysiologi
Tid och plats
Hösten 2023 enligt schema
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Föreläsningsmaterial, vetenskapliga artiklar och annat distribuerat material på Moodle.
Grundläggande böcker i människans fysiologi och anatomi, ex. någon av dessa böcker:
1) Aldskogius H. och Rydqvist B. (2018) Den friska människan, Anatomi och fysiologi. Liber, Stockholm
2) Nicolaysen G. och Holck P. (2014) Anatomi och fysiologi. Studentlitteratur, Lund
3) Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm
4) Henriksson O. och Rasmusson M. (2018) Fysiologi : med relevant anatomi. Studentlitteratur, Lund
5) Tortora, G. och Derrickson B. Principles of Anatomy and Physiology, 15:de upplagan (2017 eller äldre upplagor), Wiley.
Bok i patofysiologi:
Braun C. och Anderson C. (2012) Patofysiologi : om hur förändringar i kroppens funktioner påverkar vår hälsa. Studentlitteratur, Lund.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, självstudier och inlämningsuppgifter.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Skriftliga arbeten under hösten 2023, samt virtuella test
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Tentamen
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen omfattar 5 sp, totalt 135 timmar.
Föreläsningar 16 h
Självstudier 119 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Mera information på kursens Moodle
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Skriftliga arbeten och online tester bedöms med vitsord och baserat på dessa avges ett kursvitsord mellan 0-5.
Underkänd (0)
Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
Studerande har inte lämnat in sina individuella arbeten
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har nöjaktiga kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har goda kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
På engelska
Förkunskapskrav
Studerande:
Har kunskap om de olika vävnadstyperna och rörelseapparatens uppbyggnad samt de olika organsystemens anatomi och fysiologi
Har kunskap om och förstår hur blodet, huden, cirkulationen, lymfcirkulation, respirationen, matspjälkningen och urinutsöndringen fungerar
Har kunskap om och förstår hur det endokrina systemet reglerar ämnesomsättningen och organfunktioner
Har kunskap om och förstår fortplantningen
Har kunskap om och förstår hur nervsystemet reglerar de fysiologiska processerna
Har kunskap om och förstår sinnesorganens uppbyggnad och funktion
Har grundläggande kunskaper i patofysiologi