Välfärdspolitik och samhällelig påverkanPoäng (5 sp)
Kod: SHV22UL02
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan förklara välfärdspolitikens innehåll, särdrag och framtidsutsikter
- kan analysera omvärldens och samhällsutvecklingens nationella och internationella trender
- kan bidra till vidareutveckling av klientens/patientens/brukarens delaktighet och medverkan i vård och omsorg
- kan påverka utvecklingen av det egna verksamhetsområdet i kontakten med omgivningen och med politiska beslutsfattare
Studieperiodens (kursens) innehåll
Social- och hälsovårdspolitik
Välfärdspolitik
Samhällsutveckling
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället
Läromaterial
Enligt föreläsarens anvisningar
Anmälningstid
15.06.2024 - 24.01.2025
Tajmning
01.01.2025 - 31.05.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
- Camilla Strandell-Laine
- HYH Hälsa och Välfärd
Lärare
Camilla Strandell-Laine
Grupper
-
SHV24H-ÅSocial- och hälsovård, h24, högre yh, Åbo
-
SHV24H-VSocial- och hälsovård, h24, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- kan förklara välfärdspolitikens innehåll, särdrag och framtidsutsikter
- kan analysera omvärldens och samhällsutvecklingens nationella och internationella trender
- kan bidra till vidareutveckling av klientens/patientens/brukarens delaktighet och medverkan i vård och omsorg
- kan påverka utvecklingen av det egna verksamhetsområdet i kontakten med omgivningen och med politiska beslutsfattare
Innehåll
Social- och hälsovårdspolitik
Välfärdspolitik
Samhällsutveckling
Tid och plats
Se schema.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Bakgrundsmaterial, litteratur och sakkunnigintervjuer enligt lärares anvisningar (föreläsningar och Moodle).
Undervisningsmetoder
Föreläsningar (Teams), diskussioner i grupp, examinationsuppgifter och litteraturstudier (självstudier)
Praktik- och arbetslivssamarbete
Intervjuer med tjänsteman inom social- och hälsovårdsområdet, yrkesverksam journalist och/eller med en aktiv politiker.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursens examinationsuppgifter omfattar tre examinationsuppgifter:
1) litteraturbaserad jämförande analys av den finländska välfärdsstaten och valfri annan europeisk välfärdsstat
2) intervju med politiker, journalist eller tjänsteman enligt närmare instruktion under föreläsningstillfälle
3) Massmedial övervakning av vald social- och hälsovårdsfråga enligt instruktion
Samtliga examinationsuppgifter inlämnas före kursens avslut.
Efter bedömning kan studerande komplettera och/eller höja vitsord inom 1 månad efter bedömning med avseende på en eller flera av de uppgifter som lämnats in under kursens gång.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen omfattar 5 sp, motsvarande ca 135h arbete för studerande. Tidsanvändningen inkluderar 9h föreläsningar samt självstudier (litteratur och examinationsuppgifter).
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursens examinationsuppgifter omfattar tre examinationsuppgifter:
1) litteraturbaserad jämförande analys av den finländska välfärdsstaten och valfri annan europeisk välfärdsstat
2) intervju med politiker, journalist eller tjänsteman enligt närmare instruktion under föreläsningstillfälle
3) Massmedial övervakning av vald social- och hälsovårdsfråga enligt instruktion
Slutbedömningen av kursen baseras på totala antalet poäng som erhålles för inlämnade uppgifter.
Underkänd (0)
Studerande har inte lämnat in alla examinationsuppgifter.
Uppgifter förljer inte anvisningar.
Inlämnade examinationsuppgifter är synnerligen knapphändiga eller inkompletta.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Se uppgifter om studieperioden.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Se uppgifter om studieperioden.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Se uppgifter om studieperioden.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
01.12.2023 - 30.10.2024
Tajmning
07.03.2024 - 31.05.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
- Camilla Strandell-Laine
- HYH Hälsa och Välfärd
Lärare
Camilla Strandell-Laine
Grupper
-
SHV23HD-VSocial- och hälsovård, h23, högre yh, deltidsstudier, Vasa
-
SHV23HD-ÅSocial- och hälsovård, h23, högre yh, deltidsstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan förklara välfärdspolitikens innehåll, särdrag och framtidsutsikter
- kan analysera omvärldens och samhällsutvecklingens nationella och internationella trender
- kan bidra till vidareutveckling av klientens/patientens/brukarens delaktighet och medverkan i vård och omsorg
- kan påverka utvecklingen av det egna verksamhetsområdet i kontakten med omgivningen och med politiska beslutsfattare
Innehåll
Social- och hälsovårdspolitik
Välfärdspolitik
Samhällsutveckling
Tid och plats
Se schema.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Bakgrundsmaterial, litteratur och sakkunnigintervjuer enligt lärares anvisningar (föreläsningar och Moodle).
Undervisningsmetoder
Föreläsningar (Teams), diskussioner i grupp, examinationsuppgifter, inkl. intervjuer och litteraturstudier (självstudier)
Praktik- och arbetslivssamarbete
Intervjuer med tjänsteman inom social- och hälsovårdsområdet, yrkesverksam journalist och/eller med en aktiv politiker.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursens examinationsuppgifter omfattar tre examinationsuppgifter:
1) litteraturbaserad jämförande analys av den finländska välfärdsstaten och valfri annan europeisk välfärdsstat
2) intervju med politiker, journalist eller tjänsteman enligt närmare instruktion under föreläsningstillfälle
3) Massmedial övervakning av vald social- och hälsovårdsfråga enligt instruktion
Samtliga examinationsuppgifter inlämnas före kursens avslut.
Efter bedömning kan studerande komplettera och/eller höja vitsord inom 1 månad efter bedömning med avseende på en eller flera av de uppgifter som lämnats in under kursens gång.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen omfattar 5 sp, motsvarande ca 135h arbete för studerande. Tidsanvändningen inkluderar 9h föreläsningar samt självstudier (litteratur och examinationsuppgifter).
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursens examinationsuppgifter omfattar tre examinationsuppgifter:
1) litteraturbaserad jämförande analys av den finländska välfärdsstaten och valfri annan europeisk välfärdsstat
2) intervju med politiker, journalist eller tjänsteman enligt närmare instruktion under föreläsningstillfälle
3) Massmedial övervakning av vald social- och hälsovårdsfråga enligt instruktion
Slutbedömningen av kursen baseras på totala antalet poäng som erhålles för inlämnade uppgifter.
Underkänd (0)
Studerande har inte lämnat in alla examinationsuppgifter.
Uppgifter förljer inte anvisningar.
Inlämnade examinationsuppgifter är synnerligen knapphändiga eller inkompletta.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Se uppgifter om studieperioden.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Se uppgifter om studieperioden.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Se uppgifter om studieperioden.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
02.07.2022 - 31.07.2022
Tajmning
28.10.2022 - 15.01.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
- Ghita Bodman
Lärare
Camilla Strandell-Laine
Grupper
-
SHV22HD-VSocial- och hälsovård, h22, högre yh, deltidsstudier, Vasa
-
SHV22HD-ÅSocial- och hälsovård, h22, högre yh, deltidsstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan förklara välfärdspolitikens innehåll, särdrag och framtidsutsikter
- kan analysera omvärldens och samhällsutvecklingens nationella och internationella trender
- kan bidra till vidareutveckling av klientens/patientens/brukarens delaktighet och medverkan i vård och omsorg
- kan påverka utvecklingen av det egna verksamhetsområdet i kontakten med omgivningen och med politiska beslutsfattare
Innehåll
Social- och hälsovårdspolitik
Välfärdspolitik
Samhällsutveckling
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav