Ledarskap i en tjänsteorganisation (3 sp)
Kod: VAL22035-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
12.12.2022 - 01.05.2023
Tajmning
02.01.2023 - 31.07.2023
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
3 op
Prestationssätt
Virtuell undervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 8
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Nina Hillo
Grupper
-
ÖH22FEK-VÖppna yh, Företagsekonomi, Vasa
Lärandemål
Studerande har
kännedom om de grundläggande teorierna inom tjänstemarknadsföring och kan tillämpa ett arbetssätt som utgår från kundens fokus
kunskap om hur man utvecklar sin självkännedom och om hur man arbetar för att växa i sin ledarroll och kan tillämpa de mest centrala delarna av teorin inom den positiva psykologin i det arbetet
insikter i vad det innebär att arbeta i ett projekt och hur man får sin grupp att utvecklas till ett presterande team
färdigheter att använda olika verktyg och metoder för att synliggöra sitt eget tänkande för sig själv och för andra.
Innehåll
Tjänstemarknadsföring
Självkännedom
Kärnstyrkor
Projekthantering
Ledarskap
Visualisering av tänkande
Tid och plats
Kursen pågår från 14.12.2022 till 31.08.2023. En preliminär tidsplan finns i Moodle och den uppdateras enligt gruppens önskemål då kursen introduceras 14.12.
Kursen förverkligas online i Teams och Moodle.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Sven Eklund, Att arbeta i projekt - individen, gruppen, ledaren, Studentllitteratur 2011
Christian Grönroos, Tjänstemarknadsföring - från kunden i fokus till kundens fokus, Volante 2021
Martin Seligman, Authentic Happiness - Using the new positive psychology to realise your potential for lasting fulfilment, Nicholas Brealey Publishing, 2017
Ryan R. Niemieck, Character Strenghts Interventions A Field Guide for Practitioners, Hogrefe Publishing 2017
Bredvidläsningsmaterial och material i form av podcaster, videor och filmer finns listade i Moodle.
Undervisningsmetoder
litteraturstudier
diskussioner
övningar
inlärningsuppgifter
Kursen bygger på teori som man kan ta till sig genom att läsa själv, via samarbetsinlärning, genom att lyssna på podcasts, titta på video och film mm. Alla tillämpningar ska kunna göras inom den egna arbetsbilden.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Kursen genomförs så att inlärningsuppgifterna i mån av möjlighet kan göras inom ramen för de egna arbetsuppgifterna.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
-
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen ger 3 studiepoäng vilket betyder att den studerande kommer att arbeta ca 80 timmar med att ta till sig innehållet.
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
För godkänd prestation krävs:
- aktivt deltagande i kursens start och avslut samt resurstillfällen och handledningar samt
- gjorda uppgifter och övningar.
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen har en Moodleplattform som är uppbyggd så att tre teman behandlas under sex resurstillfällen och under individuella handledningar samt i övningar och inlärningsuppgifter.
I korthet:
tema 1 Att växa i sin roll och använda sina kärnstyrkor
tema 2 Tjänstefiering
tema 3 Att arbeta i projekt, individen, gruppen, ledaren
Den här förverkligandeplanen diskuteras med deltagarna då kursen inleds och ändringar kan göras på basen av diskussionerna.
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
För godkänd prestation krävs aktivt deltagande i kursens resurstillfällen och handledningstillfällen samt gjorda uppgifter och övningar.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms med godkänt/underkänt.
För godkänd prestation krävs:
- aktivt deltagande i kursens start och avslut samt resurstillfällen och handledningar samt
- gjorda uppgifter och övningar.
Siktet ska vara ställt på att delta i alla åtta resurstillfällen och delta i individuell handledning med kursansvarig sju gånger under kursens gång.
Förkunskapskrav
Inga förkunskaper krävs, men deltagaren måste arbeta som koordinerande för sin uppgift inom Studerandeservice
Tilläggsuppgifter
Valfri kurs som erbjuds inom Öppna YH som fortbildning för Studerandeservice personal