Introduktion till gestaltande konstterapier (3 sp)
Kod: VAL2210-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
13.09.2022 - 06.10.2022
Tajmning
13.10.2022 - 18.11.2022
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
15 - 25
Utbildning
- Utbildning i konst, foto och design
Lärare
Marika Holm
Lärandemål
- introduktion till gestaltande terapiers historia och nutid
- introduktion i kreativt gestaltande terapiers teoretiska fundament
- introduktion till praktiker inom gestaltande konstterapier
Innehåll
Denna kurs är en introduktion till konstnärliga praktiker i terapier och pedagogiska sammanhang. Kursen innehåller; praktiska övningar, föreläsningar samt litteraturuppgifter.
Grunden i kursen är en holistisk, humanistisk och existentiell. I det skapande arbetet har vi en s.k. fenomenologisk hållning. Det vill säga att möta och vara med det som livet visar oss. Att det skapande sker i stunden, utan prestationskrav.
Denna kurs är en introduktion till konstnärliga praktiker i terapier eller pedagogiska sammanhang. Kursen innehåller; praktiska övningar, föreläsningar samt litteraturuppgifter.
Tid och plats
Kurstillfälle 1
13–14 oktober kl. 10:00-15:00
- Föreläsning: Bakgrunden till Kreativt gestaltande terapier
- Praktiskt arbete med bildskapande och rörelse
Litteraturuppgift: Esse tre sidor av boken; Gerhard Sue, Kärlekens roll 2004, Karneval förlag
Kurstillfälle 2
27–28 oktober kl. 10:00-15:00
- Föreläsning om utvecklingspsykologins grunder
- Praktiskt arbete med ljud, musik och text
Litteraturuppgift: Referat av Havensköld, Risholm, Utvecklingspsykologi 2013 Liber förlag
Kapitel 1 s. 13–27, kapitel 5 s 91–115, kapitel 6–9 s. 116-223
Kurstillfälle 3
10–11 november kl. 10-15
- Avslutningsseminarium, de kreativa metoderna vad är de?
- Praktiskt arbete med drama
Litteraturuppgift; Referat av Gerge, Kreativt gestaltande psykoterapi 2010 Insidan förlag
s. 16–33, 48–50, 64–93, 162–170, 202-219
Lämnas in senast en vecka efter sista kurstillfälle
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Gerhard Sue, Kärlekens roll 2004, Karneval förlag
Gerge, Kreativt gestaltande psykoterapi 2010 Insidan förlag
s. 16–33, 48–50, 64–93, 162–170, 202-219
Havensköld, Risholm, Utvecklingspsykologi 2013 Liber förlag
Kapitel 1 s. 13–27, kapitel 5 s 91–115, kapitel 6–9 s. 116-223
Undervisningsmetoder
Under sex dagar använder vi olika konstnärliga språk och uttryck för att undersöka konstnärligt gestaltande terapier.
Grunden i kursen är en holistisk, humanistisk och existentiell. I det skapande arbetet har vi en s.k. fenomenologisk hållning. Det vill säga att möta och vara med det som livet visar oss. Att det skapande sker i stunden, utan prestationskrav.
Denna kurs är en introduktion till konstnärliga praktiker i terapier eller pedagogiska sammanhang. Kursen innehåller; praktiska övningar, föreläsningar samt litteraturuppgifter.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Alla uppgifter behöver vara inlämnade en vecka efter sista kurstillfället dvs. 18 november 2022
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
80% närvaro på föreläsningar samt gruppövningar
100% inlämning av textuppgifter
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen lämpar sig för kulturarbetare som önskar fördjupa sig i sitt eget uttryck, lärare som önskar få inspiration till nya pedagogiska grepp samt terapeuter som önskar få insyn i gestaltande konstterapier.
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Förkunskapskrav
Inga