•   Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på professionell teater: Konstnärligt ledarskap 2 DI17PD09-3003 10.01.2022-06.03.2022  5 sp  (UMS19DSP-J) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande skall efter avlagd kurs:

    Kunskap och förståelse
    - Kunna se den enskilda människan och dess behov
    - Ha flyttat fokus bort från sig själv till skådespelarna/eleverna
    - Ha en praktisk och teoretisk förståelse för teaterundervisning på olika nivåer
    - Ha en utökad kunskap om gruppdynamik
    - Kunna förklara teorin om biologiskt ledarskap

    Färdighet och förmåga
    - Kunna planera repetitioner/lektioner med en fungerande dramaturgisk båge
    - Kunna planera tidsenligt, innehållsenligt och realistiskt på basen av de givna omständigheterna
    - Kunna vara flexibel och medvetet använda och utveckla alternativa sätt att leda övningar
    - Kunna integrera teori och praktik i det pedagogiska tänkandet
    - Ha en ökad analytisk medvetenhet om sin förmåga att värdera, ifrågasätta och förändra den egna yrkespraktiken som scenkonstpedagog

    Värderingsförmåga och förhållningssätt
    - Ha utvecklat större säkerhet i sitt uppträdande och i presenterandet av sin idéer
    - Se varje människa, varje funktion och varje roll som en viktig del av helheten
    - Ha en ökad förståelse för ledarskapet etiska och sociala dimensioner
    - Förstå betydelsen av kollegial samverkan för utvecklingen av scenkonst, tillämpad teater och dramaverksamhet
    Förkunskapskrav
    Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på professionell teater: Konstnärlig ledarskap 1
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Styrkor och svagheter i det egna ledarskapet
    Kreativitetsbegreppet
    Dramaturgisk tänkande
    Planering av arbete
    alternativa ledningsstilar och pedagogiska reaktioner i krissituationer
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    -Uteblivna kursuppgifter
    -Närvaro mindra än 85% eller mindre än 65% utan kompensation
    -Behärskar inte kursens innehåll

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Gabriele Alisch

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    -Kaisa Korhonen
    Människan som Skådeplats, en översättning Ulrika Enckel, delar från Kiihottavasti totta (2008)
    --Yoschi Oida&Lorna Marshall The invisible actor. (1997)
    -https://teaterförbundet.se Utveckling av konstnärlig process, organisation och ledarskap
    -Thomas Lundquist Det biologiska ledarskapet. (2011). Liber

    Undervisningsmetoder

    -Grupparbete-
    -Gruppdiskussioner under handledning
    -Utbyte av praktisk erfarenhet
    -Självanalys på basen av processdagbok
    -Projektorientering
    Portfoliometoden

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    skriftliga och praktiska prestationer under kursen i samband med kursen Regi 2

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    10.01.2022 - 06.03.2022

    Anmälningstid

    15.11.2021 - 01.03.2022

    Grupp(er)
    • UMS19DSP-J
    Antal studerande (min. - max.)

    6 - 50

    Ansvarig enhet

    Institutionen för konst och kultur

    Lärare

    Gabriele Alisch

    Utbildning

    Utbildning i musik och scenkonst

    Verksamhetspunkt

    Jakobstad, Köpmansgatan 10

    Andel virtuell undervisning

    1 sp

    Vitsordsskala

    Godkänd/Underkänd

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Kursen ges i samband med kursen Regi 2 som har en offentligt föreställning

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Hemuppgifter under kursen
    1. deadline för hemtent i slutet av kursen: 10.3.2022
    2. deadline 15.3.2022
    3.deadline 30.3.2022

    Tid och plats

    3.1.-10.3.2022, Jakobstad

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    135 timmar

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    -Uteblivna kursuppgifter
    -Närvaro mindra än 85% eller mindre än 65% utan kompensation
    -Behärskar inte kursens innehåll

    Godkänd / Underkänd

    Godkänt /Icke Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
    Den Studerande
    -deltar aktivt i undervisningen
    -utför givna omständigheter självständigt och visar prov på eget initiativ
    -retunerar givna uppgifter i tid
    -behärskar studieavsnittets innehåll
    - skaffar självständigt information