Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på professionell teater: Konstnärligt ledarskap 2 (5 sp)
Kod: DI17PD09-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.11.2021 - 01.03.2022
Tajmning
10.01.2022 - 06.03.2022
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
80 % Kontaktundervisning, 20 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för konst och kultur
Verksamhetspunkt
Jakobstad, Köpmansgatan 10
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
6 - 50
Utbildning
- Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
- Gabriele Alisch
Lärare
Gabriele Alisch
Grupper
-
UMS19DSP-JScenkonstpedagog (YH), ht19, dagstudier
Lärandemål
Studerande skall efter avlagd kurs:
Kunskap och förståelse
- Kunna se den enskilda människan och dess behov
- Ha flyttat fokus bort från sig själv till skådespelarna/eleverna
- Ha en praktisk och teoretisk förståelse för teaterundervisning på olika nivåer
- Ha en utökad kunskap om gruppdynamik
- Kunna förklara teorin om biologiskt ledarskap
Färdighet och förmåga
- Kunna planera repetitioner/lektioner med en fungerande dramaturgisk båge
- Kunna planera tidsenligt, innehållsenligt och realistiskt på basen av de givna omständigheterna
- Kunna vara flexibel och medvetet använda och utveckla alternativa sätt att leda övningar
- Kunna integrera teori och praktik i det pedagogiska tänkandet
- Ha en ökad analytisk medvetenhet om sin förmåga att värdera, ifrågasätta och förändra den egna yrkespraktiken som scenkonstpedagog
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Ha utvecklat större säkerhet i sitt uppträdande och i presenterandet av sin idéer
- Se varje människa, varje funktion och varje roll som en viktig del av helheten
- Ha en ökad förståelse för ledarskapet etiska och sociala dimensioner
- Förstå betydelsen av kollegial samverkan för utvecklingen av scenkonst, tillämpad teater och dramaverksamhet
Innehåll
Styrkor och svagheter i det egna ledarskapet
Kreativitetsbegreppet
Dramaturgisk tänkande
Planering av arbete
alternativa ledningsstilar och pedagogiska reaktioner i krissituationer
Tid och plats
3.1.-10.3.2022, Jakobstad
Studiematerial och rekommenderad litteratur
-Kaisa Korhonen
Människan som Skådeplats, en översättning Ulrika Enckel, delar från Kiihottavasti totta (2008)
--Yoschi Oida&Lorna Marshall The invisible actor. (1997)
-https://teaterförbundet.se Utveckling av konstnärlig process, organisation och ledarskap
-Thomas Lundquist Det biologiska ledarskapet. (2011). Liber
Undervisningsmetoder
-Grupparbete-
-Gruppdiskussioner under handledning
-Utbyte av praktisk erfarenhet
-Självanalys på basen av processdagbok
-Projektorientering
Portfoliometoden
Praktik- och arbetslivssamarbete
Kursen ges i samband med kursen Regi 2 som har en offentligt föreställning
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Hemuppgifter under kursen
1. deadline för hemtent i slutet av kursen: 10.3.2022
2. deadline 15.3.2022
3.deadline 30.3.2022
Studerandes tidsanvändning och belastning
135 timmar
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänt /Icke Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna omständigheter självständigt och visar prov på eget initiativ
-retunerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
skriftliga och praktiska prestationer under kursen i samband med kursen Regi 2
Underkänd (0)
-Uteblivna kursuppgifter
-Närvaro mindra än 85% eller mindre än 65% utan kompensation
-Behärskar inte kursens innehåll
Förkunskapskrav
Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på professionell teater: Konstnärlig ledarskap 1