Hoppa till innehåll

Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på professionell teater: Konstnärligt ledarskap 2 (5 sp)

Kod: DI17PD09-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.11.2021 - 01.03.2022

Tajmning

10.01.2022 - 06.03.2022

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

80 % Kontaktundervisning, 20 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för konst och kultur

Verksamhetspunkt

Jakobstad, Köpmansgatan 10

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

6 - 50

Utbildning

  • Utbildning i musik och scenkonst

Lärare

  • Gabriele Alisch

Lärare

Gabriele Alisch

Grupper

  • UMS19DSP-J
    Scenkonstpedagog (YH), ht19, dagstudier

Lärandemål

Studerande skall efter avlagd kurs:

Kunskap och förståelse
- Kunna se den enskilda människan och dess behov
- Ha flyttat fokus bort från sig själv till skådespelarna/eleverna
- Ha en praktisk och teoretisk förståelse för teaterundervisning på olika nivåer
- Ha en utökad kunskap om gruppdynamik
- Kunna förklara teorin om biologiskt ledarskap

Färdighet och förmåga
- Kunna planera repetitioner/lektioner med en fungerande dramaturgisk båge
- Kunna planera tidsenligt, innehållsenligt och realistiskt på basen av de givna omständigheterna
- Kunna vara flexibel och medvetet använda och utveckla alternativa sätt att leda övningar
- Kunna integrera teori och praktik i det pedagogiska tänkandet
- Ha en ökad analytisk medvetenhet om sin förmåga att värdera, ifrågasätta och förändra den egna yrkespraktiken som scenkonstpedagog

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Ha utvecklat större säkerhet i sitt uppträdande och i presenterandet av sin idéer
- Se varje människa, varje funktion och varje roll som en viktig del av helheten
- Ha en ökad förståelse för ledarskapet etiska och sociala dimensioner
- Förstå betydelsen av kollegial samverkan för utvecklingen av scenkonst, tillämpad teater och dramaverksamhet

Innehåll

Styrkor och svagheter i det egna ledarskapet
Kreativitetsbegreppet
Dramaturgisk tänkande
Planering av arbete
alternativa ledningsstilar och pedagogiska reaktioner i krissituationer

Tid och plats

3.1.-10.3.2022, Jakobstad

Studiematerial och rekommenderad litteratur

-Kaisa Korhonen
Människan som Skådeplats, en översättning Ulrika Enckel, delar från Kiihottavasti totta (2008)
--Yoschi Oida&Lorna Marshall The invisible actor. (1997)
-https://teaterförbundet.se Utveckling av konstnärlig process, organisation och ledarskap
-Thomas Lundquist Det biologiska ledarskapet. (2011). Liber

Undervisningsmetoder

-Grupparbete-
-Gruppdiskussioner under handledning
-Utbyte av praktisk erfarenhet
-Självanalys på basen av processdagbok
-Projektorientering
Portfoliometoden

Praktik- och arbetslivssamarbete

Kursen ges i samband med kursen Regi 2 som har en offentligt föreställning

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Hemuppgifter under kursen
1. deadline för hemtent i slutet av kursen: 10.3.2022
2. deadline 15.3.2022
3.deadline 30.3.2022

Studerandes tidsanvändning och belastning

135 timmar

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt /Icke Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna omständigheter självständigt och visar prov på eget initiativ
-retunerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

skriftliga och praktiska prestationer under kursen i samband med kursen Regi 2

Underkänd (0)

-Uteblivna kursuppgifter
-Närvaro mindra än 85% eller mindre än 65% utan kompensation
-Behärskar inte kursens innehåll

Förkunskapskrav

Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på professionell teater: Konstnärlig ledarskap 1