•   Andligt arbete och andlig vägledning SOKG01-3001 15.09.2022-31.12.2022  5 sp  (ÖH22YRKKYRKF-V, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:
    - känner till och kan tillämpa kyrkans andliga vägledningstradition på ett mångsidigt sätt med beaktande av alla människors lika värde
    - kan stöda individers och gruppers andliga utveckling på ett tryggt och kultursensitivt sätt
    - kan planera, förverkliga och utvärdera andaktsliv tillsammans med församlingsmedlemmar och anställda på ett sätt som stöder delaktighet och tillgänglighet
    -känner till gudstjänstens teologiska utgångspunkter och kan i samarbete med andra delta i förverkligandet av gudstjänster och förrättningar
    - kan tillämpa kyrkans böcker på ett professionellt sätt som verktyg i andlig vägledning och andaktslivet
    Förkunskapskrav
    Inga förkunskapskrav
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - det andliga arbetets kristna grund
    - andlighet och helighet
    - individens andliga utveckling
    - särskilda behov
    - individens utvecklingskriser
    -bemötande av människor med varierande kulturell och religiös bakgrund
    - former av andligt arbete
    - förrättningar, andakt, bön
    - det vägledandet samtalet
    - retreat och egen återhämtning
    - Bibeln, psalmboken och kyrkliga handböcker
    Bedömningskriterier
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
    Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Nadja Suomela

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Eldebo, R. (2003). Det är inte livet jag brottas med - det är Gud. Örebro: Libris.
    Hellsten, T. (2016). När allting faller på plats. Örebro: Libris; Helsingfors: Fontana media.
    Larsson, R. (2009). Samtal vid brunnar. Introduktion till religionspedagogikens teori och didaktik.Lund: Arcus.
    Salo, B. (2010). Att upptäcka vägen. Om trons uppkomst och utveckling. ViBoSa.
    Övrig litteratur enligt kurslärares anvisningar

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar
    Blendet learning
    Grupparbeten
    Litteraturstudier och självständigt arbete

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    15.09.2022 - 31.12.2022

    Anmälningstid

    15.06.2022 - 23.09.2022

    Grupp(er)
    • ÖH22YRKKYRKF-V
    • ÖH22KOMPDIAK-V
    • ÖH22YRKDIAK-V
    • ÖH22KOMPKYRKF-V
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Nadja Suomela, Socionom Kyrkans arbete, Luisa Tast

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Vitsordsskala

    H-5

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Tidtabell för examination finns på kursens Moodleplatform. Slutgiltiga datum för examinationsuppgifterna överenskoms under första närstudietillfället.

    Tid och plats

    Närstudier 1.10.22 kl. 8.30-16, 29.10.22 kl. 8.30-16 och 2.12 kl. 8.30-16 i Vasa eller Åbo

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    Kursen består av 5 sp vilket motsvarar 135 h arbete för en studerande.
    24 h är närstudier och 111 h är självstudier. Upplägget för självstudierna finns på kursens Moodleplatform.

    Bedömningskriterier
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
    Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket