Andligt arbete och andlig vägledning (5 sp)
Kod: SOKG01-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2022 - 23.09.2022
Tajmning
15.09.2022 - 31.12.2022
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Nadja Suomela
- Luisa Tast
- Socionom Kyrkans arbete
Lärare
Nadja Suomela
Grupper
-
ÖH22YRKKYRKF-VÖppna YH, yrkesstudier i kyrkans fostran, 40 sp
-
ÖH22KOMPDIAK-VÖppna YH, kompletterande studier i diakoni, 90 sp
-
ÖH22YRKDIAK-VÖppna YH, yrkesstudier i diakoni, 40sp
-
ÖH22KOMPKYRKF-VÖppna YH, kompletterande studier i kyrkans fostran, 90sp
Lärandemål
Studerande:
- känner till och kan tillämpa kyrkans andliga vägledningstradition på ett mångsidigt sätt med beaktande av alla människors lika värde
- kan stöda individers och gruppers andliga utveckling på ett tryggt och kultursensitivt sätt
- kan planera, förverkliga och utvärdera andaktsliv tillsammans med församlingsmedlemmar och anställda på ett sätt som stöder delaktighet och tillgänglighet
-känner till gudstjänstens teologiska utgångspunkter och kan i samarbete med andra delta i förverkligandet av gudstjänster och förrättningar
- kan tillämpa kyrkans böcker på ett professionellt sätt som verktyg i andlig vägledning och andaktslivet
Innehåll
- det andliga arbetets kristna grund
- andlighet och helighet
- individens andliga utveckling
- särskilda behov
- individens utvecklingskriser
-bemötande av människor med varierande kulturell och religiös bakgrund
- former av andligt arbete
- förrättningar, andakt, bön
- det vägledandet samtalet
- retreat och egen återhämtning
- Bibeln, psalmboken och kyrkliga handböcker
Tid och plats
Närstudier 1.10.22 kl. 8.30-16, 29.10.22 kl. 8.30-16 och 2.12 kl. 8.30-16 i Vasa eller Åbo
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Eldebo, R. (2003). Det är inte livet jag brottas med - det är Gud. Örebro: Libris.
Hellsten, T. (2016). När allting faller på plats. Örebro: Libris; Helsingfors: Fontana media.
Larsson, R. (2009). Samtal vid brunnar. Introduktion till religionspedagogikens teori och didaktik.Lund: Arcus.
Salo, B. (2010). Att upptäcka vägen. Om trons uppkomst och utveckling. ViBoSa.
Övrig litteratur enligt kurslärares anvisningar
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Blendet learning
Grupparbeten
Litteraturstudier och självständigt arbete
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tidtabell för examination finns på kursens Moodleplatform. Slutgiltiga datum för examinationsuppgifterna överenskoms under första närstudietillfället.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen består av 5 sp vilket motsvarar 135 h arbete för en studerande.
24 h är närstudier och 111 h är självstudier. Upplägget för självstudierna finns på kursens Moodleplatform.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav