•   Missbruk, mental ohälsa och metodik SOV13AL04-3004 01.09.2022-31.12.2022  10 sp  (USO20F-V, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande
    - kan identifiera metoder för tidigt ingripande och behov av krishjälp
    - kan särskilja mentalvårdstjänster med beaktande av individuella behov hos klienten
    - känner till och kan utvärdera olika behandlingsmetoder inom mentalvårds- och missbruksarbete
    - har kunskap om och kan tillämpa lagstiftning och samhällelig styrning inom mental- och missbrukarvård
    - kan identifiera individuella och samhälleliga konsekvenser av missbruk och beroende samt tillämpa förebyggande arbete inom mentalvårds- och missbrukarvården
    Förkunskapskrav
    Mentalvård
    Missbrukarvård
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Centrala mål, innehåll och metoder inom missbruks- och mentalvårdsarbete
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Delar av kursens examinationsdelar är inte uppfyllda, inlämnade eller godkända.
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    • Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    • Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
    • Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    • Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Johanna Sigfrids

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Nationell strategi för psykisk hälsa
    och nationellt program för
    suicidprevention 2020–2030 , Social- och hälsovårdsministeriet

    Socialvårdslagen 1301/ 2014
    Mentalvårdslagen 1116/ 1990

    Övrigt studiematerial enligt anvisning från läraren

    Undervisningsmetoder

    Föreläsning
    Gästföreläsning
    Litteraturstudier
    Övningar och diskussioner
    Simulering
    Stationsundervisning

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Kursen bedöms med vitsord 0-5
    Kursvitsordet utgör ett medeltal av kursens olika examinationsmoment

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    01.09.2022 - 31.12.2022

    Anmälningstid

    15.06.2022 - 28.09.2022

    Grupp(er)
    • USO20F-V
    • USO20D-V
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Marlene Gädda, Johanna Sigfrids, Viktor Matintupa

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Kursansvarig Johanna Sigfrids

    Undervisning och examination Viktor Matintupa, Marlene Gädda och Johanna Sigfrids

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Verksamhetspunkt

    Vasa, Wolffskavägen 31

    Vitsordsskala

    H-5

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Studiebesök och intervju av yrkesverksamma inom området i samarbete med Österbottens välfärdsområde och aktörer inom beroenderehabilitering i regionen
    Gästföreläsningar (Pepp, Ninni, terapiformer, polisens arbete, erfarenhetsexpertis)

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Närvaro under obligatoriska undervisningstillfällen gk/uk 1 sp
    Simulering gk/uk 1sp

    Gruppexamination 1, 3 sp Metoder och teori
    Gruppexamination 2, 3 sp Verksamheter

    Individuell examination 2 sp (socionomerna psykosocialt stöd, sjukskötarna psykiatri och läkemedel)

    Individuell feedback ges på individuella examinationer inom tre veckor

    Tid och plats

    Studerande från profileringen Kriminologi, missbruk och metodik deltar i 3 sp av kursen.

    Närundervisning vid Alere (obligatorisk närvaro)
    29.09.2022 08.30 - 16.30 Tillsammans med Kriminologi, missbruk och metodik
    27.10.2022 08.30 - 16.30
    17.11.2022 08.30 - 16.30
    15.12.2022 08.30 - 16.30

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    10 sp = 270 h

    Undervisning sammanlagt 32 h
    Eget arbete 238 h

    Tidtabell för examinationer hittas i Moodle

    Periodisering av innehållet

    Tidtabell för examinationer hittas i Moodle

    Innehåll (närmare plan för schemaläggning av innehåll, se Moodle)
    Pepp
    Ninni
    Erfarenhetsexpertis
    Drogförebyggande arbete i kommunen
    Drogförebyggande arbete inom polisväsendet
    Terapi- och rehabiliteringsformer
    Psykosocialt stöd
    Läkemedel (sjukskötarna)
    Drogförebyggande- och behandlande ungdomsarbete
    Suicidprevention och -ingripande

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Delar av kursens examinationsdelar är inte uppfyllda, inlämnade eller godkända.

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Kursens inlärningsmål har uppnåtts med en grundläggande förståelse. Studerande har följt givna tidsfrister och uppfyllt kursens delmoment enligt instruktion. Studerande kan relatera till beroende-problematik och mental ohälsa på ett professionellt sätt som går utöver det som kan anses utgöra allmän kunskap.

    Studerande har aktivt deltagit diskussioner och grupparbeten.

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Kursens inlärningsmål har uppnåtts med en god förståelse. Studerande har följt givna tidsfrister och uppfyllt kursens delmoment enligt instruktion. Studerande kan relatera till beroende-problematik och mental ohälsa på ett professionellt sätt som går utöver det som kan anses utgöra allmän kunskap.

    Studerande har aktivt deltagit diskussioner och grupparbeten.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Kursens inlärningsmål har uppnåtts med en synnerligen god förståelse och engagemang. Studerande har följt givna tidsfrister och uppfyllt kursens delmoment enligt instruktion. Studerande kan relatera till beroende-problematik och mental ohälsa på ett professionellt sätt med välgrundad, reflekterande och faktabaserad kunskap.

    Studerande har aktivt deltagit diskussioner och grupparbeten.