Hoppa till innehåll

Missbruk, mental ohälsa och metodik (10 sp)

Kod: SOV13AL04-3004

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2022 - 28.09.2022

Tajmning

01.09.2022 - 31.12.2022

Antal studiepoäng

10 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Viktor Matintupa
  • Marlene Gädda
  • Johanna Sigfrids

Lärare

Johanna Sigfrids

Grupper

  • USO20F-V
    Socionom (YH), h20, flerform, Vasa
  • USO20D-V
    Socionom (YH), h20, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- kan identifiera metoder för tidigt ingripande och behov av krishjälp
- kan särskilja mentalvårdstjänster med beaktande av individuella behov hos klienten
- känner till och kan utvärdera olika behandlingsmetoder inom mentalvårds- och missbruksarbete
- har kunskap om och kan tillämpa lagstiftning och samhällelig styrning inom mental- och missbrukarvård
- kan identifiera individuella och samhälleliga konsekvenser av missbruk och beroende samt tillämpa förebyggande arbete inom mentalvårds- och missbrukarvården

Innehåll

Centrala mål, innehåll och metoder inom missbruks- och mentalvårdsarbete

Tid och plats

Studerande från profileringen Kriminologi, missbruk och metodik deltar i 3 sp av kursen.

Närundervisning vid Alere (obligatorisk närvaro)
29.09.2022 08.30 - 16.30 Tillsammans med Kriminologi, missbruk och metodik
27.10.2022 08.30 - 16.30
17.11.2022 08.30 - 16.30
15.12.2022 08.30 - 16.30

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Nationell strategi för psykisk hälsa
och nationellt program för
suicidprevention 2020–2030 , Social- och hälsovårdsministeriet

Socialvårdslagen 1301/ 2014
Mentalvårdslagen 1116/ 1990

Övrigt studiematerial enligt anvisning från läraren

Undervisningsmetoder

Föreläsning
Gästföreläsning
Litteraturstudier
Övningar och diskussioner
Simulering
Stationsundervisning

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studiebesök och intervju av yrkesverksamma inom området i samarbete med Österbottens välfärdsområde och aktörer inom beroenderehabilitering i regionen
Gästföreläsningar (Pepp, Ninni, terapiformer, polisens arbete, erfarenhetsexpertis)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Närvaro under obligatoriska undervisningstillfällen gk/uk 1 sp
Simulering gk/uk 1sp

Gruppexamination 1, 3 sp Metoder och teori
Gruppexamination 2, 3 sp Verksamheter

Individuell examination 2 sp (socionomerna psykosocialt stöd, sjukskötarna psykiatri och läkemedel)

Individuell feedback ges på individuella examinationer inom tre veckor

Studerandes tidsanvändning och belastning

10 sp = 270 h

Undervisning sammanlagt 32 h
Eget arbete 238 h

Tidtabell för examinationer hittas i Moodle

Periodisering av innehållet

Tidtabell för examinationer hittas i Moodle

Innehåll (närmare plan för schemaläggning av innehåll, se Moodle)
Pepp
Ninni
Erfarenhetsexpertis
Drogförebyggande arbete i kommunen
Drogförebyggande arbete inom polisväsendet
Terapi- och rehabiliteringsformer
Psykosocialt stöd
Läkemedel (sjukskötarna)
Drogförebyggande- och behandlande ungdomsarbete
Suicidprevention och -ingripande

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig Johanna Sigfrids
Undervisning och examination Viktor Matintupa, Marlene Gädda och Johanna Sigfrids

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms med vitsord 0-5
Kursvitsordet utgör ett medeltal av kursens olika examinationsmoment

Underkänd (0)

Delar av kursens examinationsdelar är inte uppfyllda, inlämnade eller godkända.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kursens inlärningsmål har uppnåtts med en grundläggande förståelse. Studerande har följt givna tidsfrister och uppfyllt kursens delmoment enligt instruktion. Studerande kan relatera till beroende-problematik och mental ohälsa på ett professionellt sätt som går utöver det som kan anses utgöra allmän kunskap.

Studerande har aktivt deltagit diskussioner och grupparbeten.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kursens inlärningsmål har uppnåtts med en god förståelse. Studerande har följt givna tidsfrister och uppfyllt kursens delmoment enligt instruktion. Studerande kan relatera till beroende-problematik och mental ohälsa på ett professionellt sätt som går utöver det som kan anses utgöra allmän kunskap.

Studerande har aktivt deltagit diskussioner och grupparbeten.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kursens inlärningsmål har uppnåtts med en synnerligen god förståelse och engagemang. Studerande har följt givna tidsfrister och uppfyllt kursens delmoment enligt instruktion. Studerande kan relatera till beroende-problematik och mental ohälsa på ett professionellt sätt med välgrundad, reflekterande och faktabaserad kunskap.

Studerande har aktivt deltagit diskussioner och grupparbeten.

Förkunskapskrav

Mentalvård
Missbrukarvård