Hoppa till innehåll

Socialpedagogik (5 sp)

Kod: SOV13TM01-3009

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.08.2021 - 30.09.2021

Tajmning

01.08.2021 - 31.12.2021

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Pia Höglund-Ingo

Lärare

Nadja Suomela

Grupper

  • USO20F-V
    Socionom (YH), h20, flerform, Vasa

Lärandemål

Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
- har fördjupade kunskaper om socialpedagogiska förklaringsmodeller och teorier
- kan använda sig av en socialpedagogisk tolkningsram och ett livscykelperspektiv för att förstå människan i hennes sociala sammanhang
- förstår betydelsen av socialpedagogiskt arbete för olika klientgrupper

Innehåll

Socialpedagogisk teori och metoder samt tillämpningar av dessa i integrationen av olika grupper i samhället

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Underkänd (0)

Studerande har inte varit närvarande vid kurstillfällena och uppvisar en ytterst ytlig och allmän förståelse av ämnet. Har inte fullgjort självstudiearbete och tentamen

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande visar ytlig kunskap om ämnesområdet. Arbetet består av referat och tillämpning och/eller reflektion kring ämnet saknas. Det finns brister i källanvändning men adekvat litteratur har använts om än i begränsad utsträckning.
2 - Studerande har till stora delar följt anvisningarna för det skriftliga arbetet men visar något ytlig kunskap om sitt ämnesområde. Användningen av olika källor är god och adekvat litteratur har använts om än i något begränsad utsträckning.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

3 - Studerandande har till stora delar följt anvisningarna för det skriftliga arbetet men visar en till vissa delar ytlig kunskap om sitt ämne. Tillämpningen av den litteraturbaserade kunskapen är något begränsade men källkritiken är god. Studerande kan diskutera sitt arbete men den kritiska granskningen och diskussionen kring ämnet är något bristfällig
4 - Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar goda ämneskunskaper. Vald litteratur är adekvat om än det finns vissa marginella brister. Källkritiken är god. Studerande kan diskutera och reflektera i sitt arbete

Bedömningskriterier, berömliga (5)

5 - Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar synnerligen goda ämneskunskaper. Omfattningen av litteratur är berömlig och källkritiken är god. Den studerande kan ställa relevanta frågor i samband med arbetet och den skriftliga framställningen visar på något utöver det vanliga (tekniskt utförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Studerande visar djup i förståelse i relation till det kommande yrket

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav