Socialpedagogik (5 sp)
Kod: SOV13TM01-3009
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.08.2021 - 30.09.2021
Tajmning
01.08.2021 - 31.12.2021
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Pia Höglund-Ingo
Lärare
Nadja Suomela
Grupper
-
USO20F-VSocionom (YH), h20, flerform, Vasa
Lärandemål
Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
- har fördjupade kunskaper om socialpedagogiska förklaringsmodeller och teorier
- kan använda sig av en socialpedagogisk tolkningsram och ett livscykelperspektiv för att förstå människan i hennes sociala sammanhang
- förstår betydelsen av socialpedagogiskt arbete för olika klientgrupper
Innehåll
Socialpedagogisk teori och metoder samt tillämpningar av dessa i integrationen av olika grupper i samhället
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Underkänd (0)
Studerande har inte varit närvarande vid kurstillfällena och uppvisar en ytterst ytlig och allmän förståelse av ämnet. Har inte fullgjort självstudiearbete och tentamen
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande visar ytlig kunskap om ämnesområdet. Arbetet består av referat och tillämpning och/eller reflektion kring ämnet saknas. Det finns brister i källanvändning men adekvat litteratur har använts om än i begränsad utsträckning.
2 - Studerande har till stora delar följt anvisningarna för det skriftliga arbetet men visar något ytlig kunskap om sitt ämnesområde. Användningen av olika källor är god och adekvat litteratur har använts om än i något begränsad utsträckning.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
3 - Studerandande har till stora delar följt anvisningarna för det skriftliga arbetet men visar en till vissa delar ytlig kunskap om sitt ämne. Tillämpningen av den litteraturbaserade kunskapen är något begränsade men källkritiken är god. Studerande kan diskutera sitt arbete men den kritiska granskningen och diskussionen kring ämnet är något bristfällig
4 - Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar goda ämneskunskaper. Vald litteratur är adekvat om än det finns vissa marginella brister. Källkritiken är god. Studerande kan diskutera och reflektera i sitt arbete
Bedömningskriterier, berömliga (5)
5 - Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar synnerligen goda ämneskunskaper. Omfattningen av litteratur är berömlig och källkritiken är god. Den studerande kan ställa relevanta frågor i samband med arbetet och den skriftliga framställningen visar på något utöver det vanliga (tekniskt utförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Studerande visar djup i förståelse i relation till det kommande yrket
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav