Hoppa till innehåll

Leadership in a Diverse Society (5 sp)

Kod: SOV19ML05-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2022 - 20.04.2023

Tajmning

10.04.2023 - 04.06.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Englanti

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Luisa Tast
  • Johanna Sigfrids

Lärare

Johanna Sigfrids

Grupper

  • USO20F-V
    Socionom (YH), h20, flerform, Vasa

Lärandemål

Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
-har fördjupade insikter i ledarskap och kultur i en mångkulturell och/eller internationell miljö
-har fördjupade insikter i betydelsen av diversitet i arbetslivet
-har grundläggande interkulturell kommunikationskompetens
-har insikter i och kan genomföra utvärdering av arbetslivsverksamhet (särskilt aspekter av diversitet)
-utvecklar sin värdegrund med avseende på diversitet i arbetslivet
-kan kommunicera på engelska i en mångkulturell arbetsmiljö

Innehåll

Ledarskap i en mångkulturell miljö
Diversitet
Interkulturell kommunikation

Tid och plats

Närstudier
29.4 kl 8.45-11.30
12.5 Workshop 8.30-16.30

Tider för handledning erbjuds enligt schema på Moodle

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Nardon, L. (2017). Working in a multicultural world: A guide to developing intercultural competence. Toronto: University of Toronto Press

tasa-arvo.fi
syrjinta.fi

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Övningar
Diskussioner
Litteraturstudier
Studiebesök/intervju
Handledning
workshop

undervisningsspråk engelska
inlämningsuppgifter kan göras på svenska engelska eller finska

Praktik- och arbetslivssamarbete

Planering/ presentation av jämställdhets- och likabehandlingsplan i samarbete med verksamheter inom sociala området.
Workshop i samarbete med arbetsplatsverksamhet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursens examinationer
Förhandlsuppgift inför första närstudietillfället 20.4
Examination 1 - mångfald deadline 5.5
Examination 2 - workshop 12.5 (presentation och deltagande)
Examination 3 - Jämställdhetsplan 31.5

Studerandes tidsanvändning och belastning

27x5 = 135 h
9 h närvarostudier
126 h eget arbete

Periodisering av innehållet

På kursen ordnas två närstudietillfällen som är obligatoriska

Tilläggsuppgifter för studerande

kursansvarig Johanna Sigfrids
johanna.sigfrids@novia.fi

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

H5
För godkänd prestation skall studerande

- godkänts i examinationsdelarna mångfald och jämställdhetsplan samt deltagit i workshop och presenterat sitt arbete. Studerande har även visat att de kan föra en konversation i sitt ämne på det engelska språket.

Examinationsdelarna bedöms med vitsord 1-5 utgående från studerandes kunskap om ämnet, arbetets struktur och uppbyggnad, engagemang och teoretiska förankring. Vid presentation bedöms den visuella framställningen samt framförandets karaktär och innehåll samt överskådlighet. På kursen bedöms ej språkkunskaperna i engelska.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande medverkar i diskussioner under lektioner och examinationsuppgifter utförs enligt riktilinjer och tidsangivelser.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter. Studerande medverkar aktivt i diskussioner under lektioner och visar i examinationsuppgifter och presentationer engagemang.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande kan tillämpa teoretisk kunskap i resonemang och reflektioner

Förkunskapskrav

Organisation och ledarskap