•   Leadership in a Diverse Society SOV19ML05-3003 10.04.2023-04.06.2023  5 sp  (USO20F-V) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
    -har fördjupade insikter i ledarskap och kultur i en mångkulturell och/eller internationell miljö
    -har fördjupade insikter i betydelsen av diversitet i arbetslivet
    -har grundläggande interkulturell kommunikationskompetens
    -har insikter i och kan genomföra utvärdering av arbetslivsverksamhet (särskilt aspekter av diversitet)
    -utvecklar sin värdegrund med avseende på diversitet i arbetslivet
    -kan kommunicera på engelska i en mångkulturell arbetsmiljö
    Förkunskapskrav
    Organisation och ledarskap
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Ledarskap i en mångkulturell miljö
    Diversitet
    Interkulturell kommunikation
    Bedömningskriterier
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
    Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Johanna Sigfrids

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Nardon, L. (2017). Working in a multicultural world: A guide to developing intercultural competence. Toronto: University of Toronto Press

    tasa-arvo.fi
    syrjinta.fi

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar
    Övningar
    Diskussioner
    Litteraturstudier
    Studiebesök/intervju
    Handledning
    workshop

    undervisningsspråk engelska
    inlämningsuppgifter kan göras på svenska engelska eller finska

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    H5
    För godkänd prestation skall studerande

    - godkänts i examinationsdelarna mångfald och jämställdhetsplan samt deltagit i workshop och presenterat sitt arbete. Studerande har även visat att de kan föra en konversation i sitt ämne på det engelska språket.

    Examinationsdelarna bedöms med vitsord 1-5 utgående från studerandes kunskap om ämnet, arbetets struktur och uppbyggnad, engagemang och teoretiska förankring. Vid presentation bedöms den visuella framställningen samt framförandets karaktär och innehåll samt överskådlighet. På kursen bedöms ej språkkunskaperna i engelska.

    Undervisningsspråk

    Engelska

    Tajmning

    10.04.2023 - 04.06.2023

    Anmälningstid

    01.12.2022 - 20.04.2023

    Grupp(er)
    • USO20F-V
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Johanna Sigfrids, Luisa Tast

    Tilläggsuppgifter för studerande

    kursansvarig Johanna Sigfrids

    johanna.sigfrids@novia.fi

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Vitsordsskala

    H-5

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Planering/ presentation av jämställdhets- och likabehandlingsplan i samarbete med verksamheter inom sociala området.
    Workshop i samarbete med arbetsplatsverksamhet

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Kursens examinationer
    Förhandlsuppgift inför första närstudietillfället 20.4
    Examination 1 - mångfald deadline 5.5
    Examination 2 - workshop 12.5 (presentation och deltagande)
    Examination 3 - Jämställdhetsplan 31.5

    Tid och plats

    Närstudier
    29.4 kl 8.45-11.30
    12.5 Workshop 8.30-16.30

    Tider för handledning erbjuds enligt schema på Moodle

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    27x5 = 135 h
    9 h närvarostudier
    126 h eget arbete

    Periodisering av innehållet

    På kursen ordnas två närstudietillfällen som är obligatoriska

    Bedömningskriterier
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande medverkar i diskussioner under lektioner och examinationsuppgifter utförs enligt riktilinjer och tidsangivelser.

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter. Studerande medverkar aktivt i diskussioner under lektioner och visar i examinationsuppgifter och presentationer engagemang.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande kan tillämpa teoretisk kunskap i resonemang och reflektioner