Leadership in a Diverse Society (5 sp)
Kod: SOV19ML05-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2022 - 20.04.2023
Tajmning
10.04.2023 - 04.06.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Englanti
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Luisa Tast
- Johanna Sigfrids
Lärare
Johanna Sigfrids
Grupper
-
USO20F-VSocionom (YH), h20, flerform, Vasa
Lärandemål
Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
-har fördjupade insikter i ledarskap och kultur i en mångkulturell och/eller internationell miljö
-har fördjupade insikter i betydelsen av diversitet i arbetslivet
-har grundläggande interkulturell kommunikationskompetens
-har insikter i och kan genomföra utvärdering av arbetslivsverksamhet (särskilt aspekter av diversitet)
-utvecklar sin värdegrund med avseende på diversitet i arbetslivet
-kan kommunicera på engelska i en mångkulturell arbetsmiljö
Innehåll
Ledarskap i en mångkulturell miljö
Diversitet
Interkulturell kommunikation
Tid och plats
Närstudier
29.4 kl 8.45-11.30
12.5 Workshop 8.30-16.30
Tider för handledning erbjuds enligt schema på Moodle
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Nardon, L. (2017). Working in a multicultural world: A guide to developing intercultural competence. Toronto: University of Toronto Press
tasa-arvo.fi
syrjinta.fi
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Övningar
Diskussioner
Litteraturstudier
Studiebesök/intervju
Handledning
workshop
undervisningsspråk engelska
inlämningsuppgifter kan göras på svenska engelska eller finska
Praktik- och arbetslivssamarbete
Planering/ presentation av jämställdhets- och likabehandlingsplan i samarbete med verksamheter inom sociala området.
Workshop i samarbete med arbetsplatsverksamhet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursens examinationer
Förhandlsuppgift inför första närstudietillfället 20.4
Examination 1 - mångfald deadline 5.5
Examination 2 - workshop 12.5 (presentation och deltagande)
Examination 3 - Jämställdhetsplan 31.5
Studerandes tidsanvändning och belastning
27x5 = 135 h
9 h närvarostudier
126 h eget arbete
Periodisering av innehållet
På kursen ordnas två närstudietillfällen som är obligatoriska
Tilläggsuppgifter för studerande
kursansvarig Johanna Sigfrids
johanna.sigfrids@novia.fi
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
H5
För godkänd prestation skall studerande
- godkänts i examinationsdelarna mångfald och jämställdhetsplan samt deltagit i workshop och presenterat sitt arbete. Studerande har även visat att de kan föra en konversation i sitt ämne på det engelska språket.
Examinationsdelarna bedöms med vitsord 1-5 utgående från studerandes kunskap om ämnet, arbetets struktur och uppbyggnad, engagemang och teoretiska förankring. Vid presentation bedöms den visuella framställningen samt framförandets karaktär och innehåll samt överskådlighet. På kursen bedöms ej språkkunskaperna i engelska.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande medverkar i diskussioner under lektioner och examinationsuppgifter utförs enligt riktilinjer och tidsangivelser.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter. Studerande medverkar aktivt i diskussioner under lektioner och visar i examinationsuppgifter och presentationer engagemang.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande kan tillämpa teoretisk kunskap i resonemang och reflektioner
Förkunskapskrav
Organisation och ledarskap