•   Den interprofessionella social- och hälsovården USS21IV02-3002 27.09.2021-05.12.2021  4 sp  (USS21F-Å) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:

    Har kännedom om det egna yrkesområdet och dess grundbegrepp

    Har kunskaper i social- och hälsovårdens uppbyggnad, servicesystem, organisering och framtidsvisioner

    Har kompetens i vård i olika servicemiljöer

    Har kunskaper i social- och hälsovårdens lagstiftning

    Har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete
    Förkunskapskrav
    Inget
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Hälso- och sjukvård i Finland

    Betydelsen av sjukskötar- och hälsovårdarprofession

    Förvaltningsstrukturer, olika servicemiljöer och servicesystem

    Framtidsvisioner

    Allmänna lagar inom social- och hälsovården

    Interprofessionellt arbete

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Minna Syrjäläinen-Lindberg

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Klang et al. 2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnande. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson.
    Personcentering ...
    Crawford, K. 2012. Interprofessional Collaboration in Social Work Practice.
    Kline, R. & Preston-Shot, M. 2012. Professional Accountability in social Care and Health.
    Quinney, A. & Hafford-Letchfield, T. 2012. Interprofessional Social Work: Effective Collaborative Approaches
    Reeves, S., Lewin, S., Espin, S. & Zwarenstein, M. 2010. Interprofessional Teamwork for Health and Social
    Care.
    Thylefors, I. 2013. Babels torn - Om tvärprofessionellt teamsamarbete.
    Juslin E., Liljeroth P. & Vaartio-Rajalin H. 2013. Resursförstärkande mångprofessionell yrkespraxis; social- och hälsovårdsutbildning i utveckling
    Tuomela, K. 2017 Moniammatillinen oppiminen yhteistyöosaamisen edistäjänä terveydenhuollossa
    Källa: Hoitotiede. 29/4.
    Pohjola A. m.fl. 2017. Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa.
    https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster
    Litteratur och material angående moodlekursen i lagstiftning anges skilt

    Undervisningsmetoder

    Självstudier
    Föreläsningar på moodle
    Workshop
    Lagstiftningsdelen som moodlekurs + handledningstillfälle 3 sp
    Möjlighet att delta i konferensen 9.11.21

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    1) Moodlekurs i lagstiftning. Bedömningsskala uk/gk. Bedömningskriterierna finns nedan.

    2) Interproffessionellt arbete och workshop 26.10. Bedömningskala Uk/gk.

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    27.09.2021 - 05.12.2021

    Anmälningstid

    11.06.2021 - 26.09.2021

    Grupp(er)
    • USS21F-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Minna Syrjäläinen-Lindberg, Jaana-Sofia Tengström

    Utbildning

    Utbildning till sjukskötare

    Verksamhetspunkt

    Åbo, Henriksgatan 7

    Andel virtuell undervisning

    3 sp

    Vitsordsskala

    Godkänd/Underkänd

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Självstudier
    Föreläsningar
    Workshop
    Lagstiftningsdelen som moodlekurs 3 sp

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Möjlighet att delta i digital konferens 9.11.2021

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    1) Moodlekurs i lagsftning är öppen under veckorna 40 - 46. Examinator Jaana-Sofia Saarinen.
    2) Interprofessionellt arbete och workshop 26.10. Lärare Minna Syrjäläinen-Lindberg.

    Tid och plats

    Hösten 2021 i Åbo

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    Självstudier utanför moodle lag 8 h
    Föreläsningar 15 h
    Lagstiftningsdelen som moodlekurs 81 h
    Handledning 4 h

    Bedömningskriterier
    Godkänd / Underkänd

    1) Mångsidig kunskap i lagstiftning och servicesystem inom
    social- och hälsovården i förhållande till givna uppgifter och case
    Studerandes förmåga att lösa uppgifter och case ur ett helhetsperspektiv.
    Ett gott etiskt förhållningssätt i relation till uppgifter och case skall tydligt framgå i den skriftliga delen
    Studerandes förmåga till reflektivt tänkande

    2) Kunslap i interprofessionellt arbete och deltagande i workshop