Den interprofessionella social- och hälsovården (4 sp)
Kod: USS21IV02-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
11.06.2021 - 26.09.2021
Tajmning
27.09.2021 - 05.12.2021
Antal studiepoäng
4 op
Andel virtuell undervisning
3 op
Prestationssätt
25 % Kontaktundervisning, 75 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Jaana-Sofia Tengström
Lärare
Minna Syrjäläinen-Lindberg
Grupper
-
USS21F-ÅSjukskötare (YH), h21, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande:
Har kännedom om det egna yrkesområdet och dess grundbegrepp
Har kunskaper i social- och hälsovårdens uppbyggnad, servicesystem, organisering och framtidsvisioner
Har kompetens i vård i olika servicemiljöer
Har kunskaper i social- och hälsovårdens lagstiftning
Har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete
Innehåll
Hälso- och sjukvård i Finland
Betydelsen av sjukskötar- och hälsovårdarprofession
Förvaltningsstrukturer, olika servicemiljöer och servicesystem
Framtidsvisioner
Allmänna lagar inom social- och hälsovården
Interprofessionellt arbete
Tid och plats
Hösten 2021 i Åbo
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Klang et al. 2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnande. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson.
Personcentering ...
Crawford, K. 2012. Interprofessional Collaboration in Social Work Practice.
Kline, R. & Preston-Shot, M. 2012. Professional Accountability in social Care and Health.
Quinney, A. & Hafford-Letchfield, T. 2012. Interprofessional Social Work: Effective Collaborative Approaches
Reeves, S., Lewin, S., Espin, S. & Zwarenstein, M. 2010. Interprofessional Teamwork for Health and Social
Care.
Thylefors, I. 2013. Babels torn - Om tvärprofessionellt teamsamarbete.
Juslin E., Liljeroth P. & Vaartio-Rajalin H. 2013. Resursförstärkande mångprofessionell yrkespraxis; social- och hälsovårdsutbildning i utveckling
Tuomela, K. 2017 Moniammatillinen oppiminen yhteistyöosaamisen edistäjänä terveydenhuollossa
Källa: Hoitotiede. 29/4.
Pohjola A. m.fl. 2017. Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa.
https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster
Litteratur och material angående moodlekursen i lagstiftning anges skilt
Undervisningsmetoder
Självstudier
Föreläsningar på moodle
Workshop
Lagstiftningsdelen som moodlekurs + handledningstillfälle 3 sp
Möjlighet att delta i konferensen 9.11.21
Praktik- och arbetslivssamarbete
Möjlighet att delta i digital konferens 9.11.2021
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) Moodlekurs i lagsftning är öppen under veckorna 40 - 46. Examinator Jaana-Sofia Saarinen.
2) Interprofessionellt arbete och workshop 26.10. Lärare Minna Syrjäläinen-Lindberg.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Självstudier
Föreläsningar
Workshop
Lagstiftningsdelen som moodlekurs 3 sp
Studerandes tidsanvändning och belastning
Självstudier utanför moodle lag 8 h
Föreläsningar 15 h
Lagstiftningsdelen som moodlekurs 81 h
Handledning 4 h
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
1) Mångsidig kunskap i lagstiftning och servicesystem inom
social- och hälsovården i förhållande till givna uppgifter och case
Studerandes förmåga att lösa uppgifter och case ur ett helhetsperspektiv.
Ett gott etiskt förhållningssätt i relation till uppgifter och case skall tydligt framgå i den skriftliga delen
Studerandes förmåga till reflektivt tänkande
2) Kunslap i interprofessionellt arbete och deltagande i workshop
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) Moodlekurs i lagstiftning. Bedömningsskala uk/gk. Bedömningskriterierna finns nedan.
2) Interproffessionellt arbete och workshop 26.10. Bedömningskala Uk/gk.
Förkunskapskrav
Inget