Hoppa till innehåll

Den interprofessionella social- och hälsovården (4 sp)

Kod: USS21IV02-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

11.06.2021 - 26.09.2021

Tajmning

27.09.2021 - 05.12.2021

Antal studiepoäng

4 op

Andel virtuell undervisning

3 op

Prestationssätt

25 % Kontaktundervisning, 75 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare

Lärare

  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Jaana-Sofia Tengström

Lärare

Minna Syrjäläinen-Lindberg

Grupper

  • USS21F-Å
    Sjukskötare (YH), h21, flerform, Åbo

Lärandemål

Studerande:

Har kännedom om det egna yrkesområdet och dess grundbegrepp

Har kunskaper i social- och hälsovårdens uppbyggnad, servicesystem, organisering och framtidsvisioner

Har kompetens i vård i olika servicemiljöer

Har kunskaper i social- och hälsovårdens lagstiftning

Har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete

Innehåll

Hälso- och sjukvård i Finland

Betydelsen av sjukskötar- och hälsovårdarprofession

Förvaltningsstrukturer, olika servicemiljöer och servicesystem

Framtidsvisioner

Allmänna lagar inom social- och hälsovården

Interprofessionellt arbete

Tid och plats

Hösten 2021 i Åbo

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Klang et al. 2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnande. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson.
Personcentering ...
Crawford, K. 2012. Interprofessional Collaboration in Social Work Practice.
Kline, R. & Preston-Shot, M. 2012. Professional Accountability in social Care and Health.
Quinney, A. & Hafford-Letchfield, T. 2012. Interprofessional Social Work: Effective Collaborative Approaches
Reeves, S., Lewin, S., Espin, S. & Zwarenstein, M. 2010. Interprofessional Teamwork for Health and Social
Care.
Thylefors, I. 2013. Babels torn - Om tvärprofessionellt teamsamarbete.
Juslin E., Liljeroth P. & Vaartio-Rajalin H. 2013. Resursförstärkande mångprofessionell yrkespraxis; social- och hälsovårdsutbildning i utveckling
Tuomela, K. 2017 Moniammatillinen oppiminen yhteistyöosaamisen edistäjänä terveydenhuollossa
Källa: Hoitotiede. 29/4.
Pohjola A. m.fl. 2017. Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa.
https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster
Litteratur och material angående moodlekursen i lagstiftning anges skilt

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar på moodle
Workshop
Lagstiftningsdelen som moodlekurs + handledningstillfälle 3 sp
Möjlighet att delta i konferensen 9.11.21

Praktik- och arbetslivssamarbete

Möjlighet att delta i digital konferens 9.11.2021

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Moodlekurs i lagsftning är öppen under veckorna 40 - 46. Examinator Jaana-Sofia Saarinen.
2) Interprofessionellt arbete och workshop 26.10. Lärare Minna Syrjäläinen-Lindberg.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Självstudier
Föreläsningar
Workshop
Lagstiftningsdelen som moodlekurs 3 sp

Studerandes tidsanvändning och belastning

Självstudier utanför moodle lag 8 h
Föreläsningar 15 h
Lagstiftningsdelen som moodlekurs 81 h
Handledning 4 h

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

1) Mångsidig kunskap i lagstiftning och servicesystem inom
social- och hälsovården i förhållande till givna uppgifter och case
Studerandes förmåga att lösa uppgifter och case ur ett helhetsperspektiv.
Ett gott etiskt förhållningssätt i relation till uppgifter och case skall tydligt framgå i den skriftliga delen
Studerandes förmåga till reflektivt tänkande

2) Kunslap i interprofessionellt arbete och deltagande i workshop

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Moodlekurs i lagstiftning. Bedömningsskala uk/gk. Bedömningskriterierna finns nedan.

2) Interproffessionellt arbete och workshop 26.10. Bedömningskala Uk/gk.

Förkunskapskrav

Inget