Cirkulär designPoäng (3 sp)
Kod: VAL23027
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Målet är att deltagarna förstår designens avgörande roll i omställningen mot en cirkulär ekonomi samt designens roll i inte enbart i produktdesign utan också i förbättrade materialflöden, systemtänk, processer och strategisk planering.
Vidare ska deltagarna förankra och konkretisera dessa frågor i en konkret företagsmiljö, helst den egna.
Studieperiodens (kursens) innehåll
I en cirkulär ekonomi ger design oss utmaningar att tänka helt nytt, med syftet att minska avfall och föroreningar samt främja återanvändning och återvinning av material. Cirkulär design berör oss alla, inte bara dem som arbetar med formgivning. Cirkulär design är det som händer i planeringsskedet, vid ritbordet, när förutsättningarna bestäms – därför behöver det skedet vara högprioriterat för att cirkularitet ska bli verklighet. Den cirkulära designen ger oss ett nytt sätt att tänka gällande materialanvändning och planeringen av hela produktens livscykel. En av de stora nya frågorna är vad som händer efter att produkten använts. Det här är exempel på frågor som tas upp i kursen. Vidare tas designtänk inom planering, strategiarbete och ledning upp som viktiga ingredienser för grön omställning.
Introduktion till cirkulär design och exempel på cirkulära tankesätt
Cirkulär design som avgörande verktyg för cirkulär ekonomi
Cirkulär design för förändringsprocesser, strategiarbete, tjänsteproduktion och en helt ny generation produkter
Material och livscykler; eliminera – cirkulera – regenerera
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav.
Läromaterial
Förutom källor rekommenderade av läraren i samband med kursens förverkligande rekommenderas följande litteratur som förstudier:
- Carlsson, R. (2020) Exponentiell klimatomställing.
- Rockström, J., Gaffney O., Randers J., Dixon-Declève S., Stoknes P.E., Ghosh J. En jord för alla (2023), Natur och kultur.
Mer information
Målgrupp: Experter, designers och ledare på olika nivåer inom industri och näringsliv.
Anmälningstid
01.06.2024 - 22.09.2024
Tajmning
01.10.2024 - 30.11.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Emma Westerlund
- Martina Englund-Perälä
Lärare
Roger Nylund
Lärandemål
Målet är att deltagarna förstår designens avgörande roll i omställningen mot en cirkulär ekonomi samt designens roll i inte enbart i produktdesign utan också i förbättrade materialflöden, systemtänk, processer och strategisk planering.
Vidare ska deltagarna förankra och konkretisera dessa frågor i en konkret företagsmiljö, helst den egna.
Innehåll
I en cirkulär ekonomi ger design oss utmaningar att tänka helt nytt, med syftet att minska avfall och föroreningar samt främja återanvändning och återvinning av material. Cirkulär design berör oss alla, inte bara dem som arbetar med formgivning. Cirkulär design är det som händer i planeringsskedet, vid ritbordet, när förutsättningarna bestäms – därför behöver det skedet vara högprioriterat för att cirkularitet ska bli verklighet. Den cirkulära designen ger oss ett nytt sätt att tänka gällande materialanvändning och planeringen av hela produktens livscykel. En av de stora nya frågorna är vad som händer efter att produkten använts. Det här är exempel på frågor som tas upp i kursen. Vidare tas designtänk inom planering, strategiarbete och ledning upp som viktiga ingredienser för grön omställning.
Introduktion till cirkulär design och exempel på cirkulära tankesätt
Cirkulär design som avgörande verktyg för cirkulär ekonomi
Cirkulär design för förändringsprocesser, strategiarbete, tjänsteproduktion och en helt ny generation produkter
Material och livscykler; eliminera – cirkulera – regenerera
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Förutom källor rekommenderade av läraren i samband med kursens förverkligande rekommenderas följande litteratur som förstudier:
- Carlsson, R. (2020) Exponentiell klimatomställing.
- Rockström, J., Gaffney O., Randers J., Dixon-Declève S., Stoknes P.E., Ghosh J. En jord för alla (2023), Natur och kultur.
Vitsordsskala
H-5
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav.
Tilläggsuppgifter
Målgrupp: Experter, designers och ledare på olika nivåer inom industri och näringsliv.