Hoppa till innehåll

Cirkulär designPoäng (3 sp)

Kod: VAL23027

Poäng

3 sp

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Målet är att deltagarna förstår designens avgörande roll i omställningen mot en cirkulär ekonomi samt designens roll i inte enbart i produktdesign utan också i förbättrade materialflöden, systemtänk, processer och strategisk planering.
Vidare ska deltagarna förankra och konkretisera dessa frågor i en konkret företagsmiljö, helst den egna.

Studieperiodens (kursens) innehåll

I en cirkulär ekonomi ger design oss utmaningar att tänka helt nytt, med syftet att minska avfall och föroreningar samt främja återanvändning och återvinning av material. Cirkulär design berör oss alla, inte bara dem som arbetar med formgivning. Cirkulär design är det som händer i planeringsskedet, vid ritbordet, när förutsättningarna bestäms – därför behöver det skedet vara högprioriterat för att cirkularitet ska bli verklighet. Den cirkulära designen ger oss ett nytt sätt att tänka gällande materialanvändning och planeringen av hela produktens livscykel. En av de stora nya frågorna är vad som händer efter att produkten använts. Det här är exempel på frågor som tas upp i kursen. Vidare tas designtänk inom planering, strategiarbete och ledning upp som viktiga ingredienser för grön omställning.

Introduktion till cirkulär design och exempel på cirkulära tankesätt
Cirkulär design som avgörande verktyg för cirkulär ekonomi
Cirkulär design för förändringsprocesser, strategiarbete, tjänsteproduktion och en helt ny generation produkter
Material och livscykler; eliminera – cirkulera – regenerera

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Förutom källor rekommenderade av läraren i samband med kursens förverkligande rekommenderas följande litteratur som förstudier:

- Carlsson, R. (2020) Exponentiell klimatomställing.
- Rockström, J., Gaffney O., Randers J., Dixon-Declève S., Stoknes P.E., Ghosh J. En jord för alla (2023), Natur och kultur.

Mera information

Målgrupp: Experter, designers och ledare på olika nivåer inom industri och näringsliv.

Anmälningstid

01.06.2024 - 22.09.2024

Tajmning

01.10.2024 - 30.11.2024

Antal studiepoäng

3 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Emma Westerlund
  • Martina Englund-Perälä
Lärare

Roger Nylund

Lärandemål

Målet är att deltagarna förstår designens avgörande roll i omställningen mot en cirkulär ekonomi samt designens roll i inte enbart i produktdesign utan också i förbättrade materialflöden, systemtänk, processer och strategisk planering.
Vidare ska deltagarna förankra och konkretisera dessa frågor i en konkret företagsmiljö, helst den egna.

Innehåll

I en cirkulär ekonomi ger design oss utmaningar att tänka helt nytt, med syftet att minska avfall och föroreningar samt främja återanvändning och återvinning av material. Cirkulär design berör oss alla, inte bara dem som arbetar med formgivning. Cirkulär design är det som händer i planeringsskedet, vid ritbordet, när förutsättningarna bestäms – därför behöver det skedet vara högprioriterat för att cirkularitet ska bli verklighet. Den cirkulära designen ger oss ett nytt sätt att tänka gällande materialanvändning och planeringen av hela produktens livscykel. En av de stora nya frågorna är vad som händer efter att produkten använts. Det här är exempel på frågor som tas upp i kursen. Vidare tas designtänk inom planering, strategiarbete och ledning upp som viktiga ingredienser för grön omställning.

Introduktion till cirkulär design och exempel på cirkulära tankesätt
Cirkulär design som avgörande verktyg för cirkulär ekonomi
Cirkulär design för förändringsprocesser, strategiarbete, tjänsteproduktion och en helt ny generation produkter
Material och livscykler; eliminera – cirkulera – regenerera

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Förutom källor rekommenderade av läraren i samband med kursens förverkligande rekommenderas följande litteratur som förstudier:

- Carlsson, R. (2020) Exponentiell klimatomställing.
- Rockström, J., Gaffney O., Randers J., Dixon-Declève S., Stoknes P.E., Ghosh J. En jord för alla (2023), Natur och kultur.

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav.

Tilläggsuppgifter

Målgrupp: Experter, designers och ledare på olika nivåer inom industri och näringsliv.

Anmälningstid

07.06.2023 - 22.10.2023

Tajmning

01.11.2023 - 30.11.2023

Antal studiepoäng

3 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Emma Westerlund
Lärare

Jan Berglund

Lärandemål

Målet är att deltagarna förstår designens avgörande roll i omställningen mot en cirkulär ekonomi samt designens roll i inte enbart i produktdesign utan också i förbättrade materialflöden, systemtänk, processer och strategisk planering.
Vidare ska deltagarna förankra och konkretisera dessa frågor i en konkret företagsmiljö, helst den egna.

Innehåll

I en cirkulär ekonomi ger design oss utmaningar att tänka helt nytt, med syftet att minska avfall och föroreningar samt främja återanvändning och återvinning av material. Cirkulär design berör oss alla, inte bara dem som arbetar med formgivning. Cirkulär design är det som händer i planeringsskedet, vid ritbordet, när förutsättningarna bestäms – därför behöver det skedet vara högprioriterat för att cirkularitet ska bli verklighet. Den cirkulära designen ger oss ett nytt sätt att tänka gällande materialanvändning och planeringen av hela produktens livscykel. En av de stora nya frågorna är vad som händer efter att produkten använts. Det här är exempel på frågor som tas upp i kursen. Vidare tas designtänk inom planering, strategiarbete och ledning upp som viktiga ingredienser för grön omställning.

Introduktion till cirkulär design och exempel på cirkulära tankesätt
Cirkulär design som avgörande verktyg för cirkulär ekonomi
Cirkulär design för förändringsprocesser, strategiarbete, tjänsteproduktion och en helt ny generation produkter
Material och livscykler; eliminera – cirkulera – regenerera

Tid och plats

November 2023
Kursen är oberoende av tid och plats och kan göras helt på distans.
Eventuella handledningtillfällen med läraren kan också förverkligas via Teams eller motsvarande plattform.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Delges vid kursstart

Undervisningsmetoder

Input via video- och ljudmaterial, litteraturstudier, processutveckling, individuell kursuppgift på basen av den studerandes egen kontext.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursuppgiften lämnas in senast 7.12.2023.

Studerandes tidsanvändning och belastning

3 sp = 3x27 studerandearbetstimmar, ca 80 timmar studerandetid.

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Utförd godkänd kursuppgift inlämnad inom dead-line = godkänt

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav.

Tilläggsuppgifter

Målgrupp: Experter, designers och ledare på olika nivåer inom industri och näringsliv.