Hoppa till innehåll

Hälsofrämjande metoder inom hälsovårdararbetet (4 sp)

Kod: HVV22HA02-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2022 - 30.10.2022

Tajmning

03.10.2022 - 30.11.2023

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Christine Alm
  • Marie Hjortell

Lärare

Christine Alm

Grupper

  • UHV22F-V
    Hälsovårdare (YH), h22, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har kunskap om olika hälsofrämjande arbetsmetoder och har färdigheter att använda sig av dessa i mötet med familjen, individen, gruppen och samhället i förändring
- har kunskaper gällande resursförstärkande och uppsökande arbetssätt och kan identifiera klienter/patienter i behov av särskilt stöd
- kan använda sig av centrala undersöknings- och screeningsmetoder inom hälsovårdararbetet
- utvecklar lärande- och handledningsfärdighet
- har teoretiska kunskaper att kunna utföra efterundersökning efter normal förlossning
- har beredskap att utföra en säker vaccination åt barn, unga och vuxna
- har insikter i miljöhälsa och kan verka för förebyggande av olycksfall
- behärskar säker läkemedelshantering

Innehåll

Hälsosamtal och motiverande samtal, livstilsrådgivning
Handledning och undervisning
Grupphandledning och gruppverksamhet
Laborationer i centrala undersöknings- och screeningsmetoder
Efterundersökning efter normal förlossning
Miljöhälsa
Digitala lösningar och välfärdsteknologi

Tid och plats

Närstudier på Campus Alere i Vasa 31.10, 1.11 2022
Närstudier på Campus i Åbo 30.11. 1.12.2022 och 3.4.2023
Onlinestudier 3.1, 4.1

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Magnusson, A-S. 2014. Om kommunikation - för personal i vårdande yrke. Liber
Sandberg, H. 2014. Sjuksköterskans samtal. Professionalitet och medmänsklighet. Studentlitteratur.
Berglund,M. &Ekebergh, M. (red.).2015. Reflektion i lärande och vård, en utmaning för sjuksköterskor. Studentlitteratur.
Barth, T; & Näsholm, C. 2006. Motiverande samtal. MI att hjälpa en människa till förändring på hennes egna villkor. Studentlitteratur.
Eriksson,E & Arnkil, T.2006 Ta upp oron. En handbok i tidiga dialoger. Stakes, handböcker 64
Killén, K. 2011. Professionell utveckling och handledning, ett yrkesövergripande perspektiv. Studentlitteratur.
Kostenius,C & Lindqvist, A-K. 2009. Hälsovägledning. Från ord till handling. Studentlitteratur.
Kyngäs, Kääriäinen, Poskiparta, Johansson, Hirvonen & Renfors. 2007. Ohjaaminen hoitotyössä. WSOY.
Pietilä, A-M (toim).2004. Terveyden edistäminen. Uudistuvat työmenetelmät.
Patja Kristiina (toim) mfl. 2022 Terveyden edistäminen .

Lagar, förordningar och strategier
Förordning 2011/338 om rådgivningsverksamhet, skol- och studerandehälsovård samt förebyggande mun- och tandvård för barn och unga. Finlex.
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/71958
SHM. 2006:19 Terveyden edistämisen laatusuositus.
SHM. 2014:18. Screening i Finland 2014. Nuläge för screening inom hälso- och sjukvården framtidsutsikter
https://thl.fi/sv/web/invandrare-och-kulturell-mangfald
Aktuella artiklar i yrkes- och vetenskapliga tidskrifter 2018-2022

Undervisningsmetoder

- Föreläsningar
- Seminarium
- Praktiska övningar i kliniskt träningscenter
- Virtuella studier

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Skriftliga parrapporten laddas upp på Moodle senast 2.4 kl. 16
Rapporten presenteras på seminarium 3.4
Seminariets upplägg laddas upp på Moodle efter deadline.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Simulering/ praktiska övningar
Skriftlig rapport och seminarium
Studerande väljer i sin basgrupp ett tema (t.ex. sömn, missbruk) och en metod (t.ex. motiverande samtal, resursförstärkande handledning) Temat och metoden ska synliggöras och tillämpas i ett valfritt kontext. I rapporten ska fokus ligga på förebyggande och hälsofrämjande arbete. Ni väljer tema och metod på Moodle.
Rapporten ska basera sig på kurslitteraturen, relevanta nätsidor samt minst 3 vetenskapliga artiklar. Studerande får skriftlig feedback.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och

Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Obligatorisk närvaro vid närstudiedagar och simulering gk/uk

Skriftlig rapport, bedömning gk/uk
Bedömning: substanskunskap (se kompetenserna och innehåll )integrering av teoretisk och praktisk kunskap

Underkänd (0)

Skriftlig rapport :
Temaområdena behandlas fragmentariskt.
Litteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Brister i den tekniska utformningen.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Skriftlig rapport :
Temaområdena behandlas kort.
Litteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Skriftlig rapport:
Temaområdena behandlas mångsidigt.
Litteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Skriftlig rapport:
Temaområdena behandlas uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig

Förkunskapskrav

Studiehelheten VÅV22IN : samtliga kurser godkända
Studiehelheten VÅV22GV : samtliga kurser godkända
Studiehelheten VÅV22HF : samtliga kurser godkända
Studiehelheten VÅV22KV : VÅV22KV01-KV14 godkända
Studiehelheten VÅV22PR: VÅV22PR01-PR05 godkända