Hoppa till innehåll

Grunder i småbarnspedagogik (5 sp)

Kod: SO21ESMÅ1-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.09.2021 - 15.12.2023

Tajmning

01.09.2021 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk

  • Svenska

Lärare

  • Susanne Davidsson

Lärare

Susanne Davidsson

Grupper

  • USO21FE-Å
    Socionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
  • ÖH21SMPED-Å
    Öppna yh; småbarnspedagogik60sp
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan arbeta enligt småbarnspedagogikens värdegrund, läroplansgrunder och rekommendationer
- kan i samarbete med övrig personal planera, genomföra, dokumentera, utvärdera och utveckla verksamheten och lärmiljön
- kan främja och stöda barnets och familjens delaktighet och påverkningsmöjligheter
- kan främja barnets och familjernas likabehandling, jämlikhet och trygghet och kan verka för en miljö som respekterar mångfald
- uppvisar en sensitiv barnsyn och kan stöda vårdnadshavarna i fostringsarbetet

Innehåll

- lagstiftning som gäller småbarnspedagogik
- läroplansgrunder och rekommendationer
- pedagogisk dokumentation, barncentrerad utvärdering och kvalitets- och utvecklingsarbete
- barns och familjers delaktighet och möjligheter till påverkan
- dialogiskt fostringssamarbete
- kulturell mångfald som resurs
- fostrings- och lärmiljöns betydelse för barnets utveckling, lärande och välbefinnande
- förebyggande av och ingripande i mobbning
- normkritisk pedagogik

Tid och plats

Kursen är digital. Enligt individuell studieplan.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Obligatorisk kurslitteratur(finns länkar på moodle till nätpublikationerna eller inskannat material):
Lagstiftning:
Lag om småbarnspedagogik 540/2018.
Statsrådets förordning om småbarnspedagogik 2018/753.

Davidsson & Juslin 2021. Resursstarka barn - stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie L: läromedel, 1/2021.

Hakyemez-Paul, S, Pihlaja, P & Silvennoinen, H. 2018. Factors Affecting Early Childhood Educators Views and Practices of Parental Involvement. Ingår i: Varhaiskasvatuksen tiedelehti, Journal of Early Childhood Education Research. Vol 7, Issue 1 2018. Sidorna 76-99.

Holm, P, Aledin, S.2019. Pedagogisk dokumentation. Vad, hur och varför?. En handbok för pedagoger.
.
Iloa, leikkiä ja yhdessä tekemistä. 2016. Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset.
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2016:21.
eller
Joy, play and doing together; Recommendations for physical activity in early childhood

Krook. U. 2020. Hemligt eller inte. Offentlighet och sekretess inom småbarnspedagogik och skola. Förbundet Hem och Skola i Finland.

Mansikka, J E & Lundkvist, M. 2019. Barns perspektiv och delaktighet som ideologisk orientering för småbarnspedagogiken i Finland. Ingår i: Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, Volum 5. Sidorna 111-129.

Utbildningsstyrelsen. 2022. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.

Westerlund, S. 2021. Monikulttuurinen varhaiskasvatus osallisuuden poluilla - kohti yhdenvertaista varhaiskasvatusta. Sidorna 53-59. Ingår i verket: Lund, V & Väliaho, P(toim.). Uudet tuulet - varhaiskasvatus matkalla tulevaisuuteen. Laurea Ammattikorkeakoulu. Laurea Julkaisut/Laurea Publications 162.

Undervisningsmetoder

Kursen är digital med material och inlämningar i Moodle.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten e-socionom SO21ESMÅ-21 Småbarnspedagogik https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=3714

Praktik- och arbetslivssamarbete

Personalintervju inom småbarnspedagogiken.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Enligt individuell tidtabell.

Studerandes tidsanvändning och belastning

1. Tentamen 3 sp 81 h
2. Fackuppsats med personalintervju 2 sp 54 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen ingår i den behörighetsgivande studierna inom småbarnspedagogik.
Kursansvarig: Sussy Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Tentamen 3 sp
Tenten fokuserar på innehållet i den givna litteraturen och studiematerialet, se punkten litteratur/studiematerial. Tenttiden är 4 h från det att studerande öppnar sidan med tentfrågorna i Moodle. Tenten kan skrivas vid valfri tidpunkt så länge kursen är öppen. Kort individuell feedback sätts in i anslutning till inlämnad tentamen. Examinator: Sussy Davidsson
.
2. Fackuppsats med personalintervju 2 sp
Studerande väljer att av följande temaområden och skriver en fackuppsats utgående från det:
- Jämställdhet, likabehandling och normkritisk pedagogik inom småbarnspedagogiken
- Mobbningsförebyggande arbete inom småbarnspedagogiken
- Mångfald och mångkulturellt arbete inom småbarnspedagogiken
.
Fackuppsatsen ska innehålla relevant forskning och teori kring det presenterade temat samt idéer, praktiska råd och tips kring hur man kan arbeta i praktiken. På moodle finns en del förslag på referenslitteratur och forskning. Studerande söker själv ytterligare vetenskapliga artiklar till uppsatsen. I rapporten ska också ingå nätsidor mm som man senare kan ha nytta av i arbetslivet. Rapporten ska följa YH Novias skrivanvisningar. Studerande intervjuar en personal som arbetar med temat och inkluderar fakta från den muntliga kommunikationen i fackuppsatsen. Fackuppsatsen lämnas in på anvisad plats på kursens moodlesida. Skriftlig feedback sätts in i Moodle i kommentarsfältet bredvid de inlämnade uppgifterna.

Bedömningskriterier:
1. Tentamen 3 sp
- innehållsmässig sakkunskap utgående från tentlitteraturen och studiematerial
- förmåga till reflektion kring småbarnspedagogiska frågeställningar
Bedömning enligt skala 0-5.
Examinator: Sussy Davidsson

2. Fackuppsats med personalintervju 2 sp
- förmåga att sammanfatta teori och att presentera en logisk helhet av det valda temat
- förmåga att förankra den presenterade forskningen och teorin i det praktiska arbetet inom småbarnspedagogiken
Bedömning enligt skala 0-5.
Examinator: Sussy Davidsson
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.

Förkunskapskrav

Inga