Grunder i småbarnspedagogik (5 sp)
Kod: SO21ESMÅ1-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.09.2021 - 15.12.2023
Tajmning
01.09.2021 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Susanne Davidsson
Lärare
Susanne Davidsson
Grupper
-
USO21FE-ÅSocionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
-
ÖH21SMPED-ÅÖppna yh; småbarnspedagogik60sp
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan arbeta enligt småbarnspedagogikens värdegrund, läroplansgrunder och rekommendationer
- kan i samarbete med övrig personal planera, genomföra, dokumentera, utvärdera och utveckla verksamheten och lärmiljön
- kan främja och stöda barnets och familjens delaktighet och påverkningsmöjligheter
- kan främja barnets och familjernas likabehandling, jämlikhet och trygghet och kan verka för en miljö som respekterar mångfald
- uppvisar en sensitiv barnsyn och kan stöda vårdnadshavarna i fostringsarbetet
Innehåll
- lagstiftning som gäller småbarnspedagogik
- läroplansgrunder och rekommendationer
- pedagogisk dokumentation, barncentrerad utvärdering och kvalitets- och utvecklingsarbete
- barns och familjers delaktighet och möjligheter till påverkan
- dialogiskt fostringssamarbete
- kulturell mångfald som resurs
- fostrings- och lärmiljöns betydelse för barnets utveckling, lärande och välbefinnande
- förebyggande av och ingripande i mobbning
- normkritisk pedagogik
Tid och plats
Kursen är digital. Enligt individuell studieplan.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Obligatorisk kurslitteratur(finns länkar på moodle till nätpublikationerna eller inskannat material):
Lagstiftning:
Lag om småbarnspedagogik 540/2018.
Statsrådets förordning om småbarnspedagogik 2018/753.
Davidsson & Juslin 2021. Resursstarka barn - stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie L: läromedel, 1/2021.
Hakyemez-Paul, S, Pihlaja, P & Silvennoinen, H. 2018. Factors Affecting Early Childhood Educators Views and Practices of Parental Involvement. Ingår i: Varhaiskasvatuksen tiedelehti, Journal of Early Childhood Education Research. Vol 7, Issue 1 2018. Sidorna 76-99.
Holm, P, Aledin, S.2019. Pedagogisk dokumentation. Vad, hur och varför?. En handbok för pedagoger.
.
Iloa, leikkiä ja yhdessä tekemistä. 2016. Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset.
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2016:21.
eller
Joy, play and doing together; Recommendations for physical activity in early childhood
Krook. U. 2020. Hemligt eller inte. Offentlighet och sekretess inom småbarnspedagogik och skola. Förbundet Hem och Skola i Finland.
Mansikka, J E & Lundkvist, M. 2019. Barns perspektiv och delaktighet som ideologisk orientering för småbarnspedagogiken i Finland. Ingår i: Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, Volum 5. Sidorna 111-129.
Utbildningsstyrelsen. 2022. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.
Westerlund, S. 2021. Monikulttuurinen varhaiskasvatus osallisuuden poluilla - kohti yhdenvertaista varhaiskasvatusta. Sidorna 53-59. Ingår i verket: Lund, V & Väliaho, P(toim.). Uudet tuulet - varhaiskasvatus matkalla tulevaisuuteen. Laurea Ammattikorkeakoulu. Laurea Julkaisut/Laurea Publications 162.
Undervisningsmetoder
Kursen är digital med material och inlämningar i Moodle.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten e-socionom SO21ESMÅ-21 Småbarnspedagogik https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=3714
Praktik- och arbetslivssamarbete
Personalintervju inom småbarnspedagogiken.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Enligt individuell tidtabell.
Studerandes tidsanvändning och belastning
1. Tentamen 3 sp 81 h
2. Fackuppsats med personalintervju 2 sp 54 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen ingår i den behörighetsgivande studierna inom småbarnspedagogik.
Kursansvarig: Sussy Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Tentamen 3 sp
Tenten fokuserar på innehållet i den givna litteraturen och studiematerialet, se punkten litteratur/studiematerial. Tenttiden är 4 h från det att studerande öppnar sidan med tentfrågorna i Moodle. Tenten kan skrivas vid valfri tidpunkt så länge kursen är öppen. Kort individuell feedback sätts in i anslutning till inlämnad tentamen. Examinator: Sussy Davidsson
.
2. Fackuppsats med personalintervju 2 sp
Studerande väljer att av följande temaområden och skriver en fackuppsats utgående från det:
- Jämställdhet, likabehandling och normkritisk pedagogik inom småbarnspedagogiken
- Mobbningsförebyggande arbete inom småbarnspedagogiken
- Mångfald och mångkulturellt arbete inom småbarnspedagogiken
.
Fackuppsatsen ska innehålla relevant forskning och teori kring det presenterade temat samt idéer, praktiska råd och tips kring hur man kan arbeta i praktiken. På moodle finns en del förslag på referenslitteratur och forskning. Studerande söker själv ytterligare vetenskapliga artiklar till uppsatsen. I rapporten ska också ingå nätsidor mm som man senare kan ha nytta av i arbetslivet. Rapporten ska följa YH Novias skrivanvisningar. Studerande intervjuar en personal som arbetar med temat och inkluderar fakta från den muntliga kommunikationen i fackuppsatsen. Fackuppsatsen lämnas in på anvisad plats på kursens moodlesida. Skriftlig feedback sätts in i Moodle i kommentarsfältet bredvid de inlämnade uppgifterna.
Bedömningskriterier:
1. Tentamen 3 sp
- innehållsmässig sakkunskap utgående från tentlitteraturen och studiematerial
- förmåga till reflektion kring småbarnspedagogiska frågeställningar
Bedömning enligt skala 0-5.
Examinator: Sussy Davidsson
2. Fackuppsats med personalintervju 2 sp
- förmåga att sammanfatta teori och att presentera en logisk helhet av det valda temat
- förmåga att förankra den presenterade forskningen och teorin i det praktiska arbetet inom småbarnspedagogiken
Bedömning enligt skala 0-5.
Examinator: Sussy Davidsson
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Förkunskapskrav
Inga