Stöd till barn och familjer i utmanande livssituationer inom småbarnspedagogiken (5 sp)
Kod: SO21ESMÅ4-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.09.2021 - 15.12.2023
Tajmning
01.09.2021 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
5 op
Prestationssätt
Virtuell undervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Lena Storbacka-Järvinen
Lärare
Lena Storbacka-Järvinen
Grupper
-
USO21FE-ÅSocionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
-
ÖH21SMPED-ÅÖppna yh; småbarnspedagogik60sp
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan identifiera riskfaktorer hos barn och familjer i utmanande livssituationer och vid barn- och familjerelaterade kriser
- kan stöda utsatta barns och familjers resurser och välmående
- kan använda resursförstärkande metoder som stöder barnets psykosociala välbefinnande inom småbarnspedagogiken
- omfattar ett respektfullt barn- och familjecentrerat interprofessionellt arbetssätt
Innehåll
- metoder som stöd för barns psykosociala välbefinnande och personliga integritet
- kropps-, känslo-, och trygghetsfostran
- tidigt ingripande
- familjestöd och samarbete med vårdnadshavare
- stöd för barn på daghemmet som upplevt sorg, kriser, trauma, sjukdom, mental ohälsa, våld och fattigdom
- interprofessionellt samarbete
Tid och plats
Kursens förverkligande gäller 1.9.2021-31.12.2022.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Obligatorisk kurslitteratur:
Almqvist m.fl. 2019. Barn, unga och trauma. Kapitel 1 och 2. (Kapitel 1 tillgängligt, kapitel två i Moodle). Boken rekommenderas i sin helhet.
Barn som anhöriga. Stöd till barn i förskola och skola som har svårigheter hemma. 2017. Socialstyrelsen. https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2014-5-10.pdf
Barn som anhöriga. Konsekvenser och behov när föräldrar har allvarliga svårigheter, eller avlider. 2017. Socialstyrelsen. https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2013-6-6.pdf
Davidsson & Juslin 2021. Resursstarka barn - stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie L: läromedel, 1/2021.
Eriksson, E. & Arnkil, T.E. (2006): Ta upp oron. En handbok i tidiga dialoger. Opas 64. Helsinki: Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus (Stakes). eller Eriksson, E. ja Arnkil, T. E. 2012. Huoli puheeksi. Opas varhaisista dialogeista. Stakesin tutkimuksia. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90845/URN_ISBN_978-951-33-1792-8.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Familjeskolans handbok – praktisk handledning för föräldrar. Barnavårdsföreningen (materialet laddat på moodle)
Föra barnen på tal. Loggbok för småbarnspedagogiken https://mieli.fi/sites/default/files/materials_files/fbt_loggbok_smabarnspedagogiken_2019.pdf
Masi-opas 2020. Apua isille masennusoireisiin tai niiden kohtaamiseen perheessä
Monimuotoiset perheet -opas kasvatuksen ja varhaiskasvatuksen henkilökunnalle. 2020
När det värsta händer – om krishantering i förskola och skola. Myndigheten för skolutveckling. Ur verket läses kapitlet "Våga vara medmänniska", "Den läkande leken".https://www.skolverket.se/publikationsserier/stodmaterial/2006/nar-det-varsta-hander
Roine, M & Magnusson, M. 2010. Lapsi ja vanhempien alkoholinkäyttö - Opas varhaiskasvatuksen työntekijöille. A-klinikkasäätiö. Helsinki. Multiprint Oy. https://lasinenlapsuus.fi/sites/default/files/pdf/lapsi_ja_vanhempien_alkoholinkaytto_-_opas_varhaiskasvatuksen_tyontekijoille.pdf
Röst Riben & Nordenhed 2021. Kris och potentiellt trauma - förstå och stötta utsatta barn i förskolan. (delar skannat och finns på Moodle, boken rekommenderas i sin helhet)
Storbacka-Järvinen L. 2021. Faktorer om bidrar till att på ett framgångsrikt sätt stöda barns sociala och emotionella färdigheter. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie A: Artiklar 1/2021.
Uittomäki m.fl. 2018. Stöd till barn som mist en närstående - handbok för närstående och personer som arbetar med barn och unga
https://www.nuoretlesket.fi/wp-content/uploads/2019/03/Stod-till-barn-som-mist-en-narstaende.pdf
+Annat material som laddas på moodle och som studerande väljer enligt preferens
Undervisningsmetoder
Kursen är digital. Studerande gör inlämningsuppgifter på Moodle.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten e-socionom SO21ESMÅ-21 Småbarnspedagogik
Handledning fås digitalt i kursens handledningsforum.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen består av två olika uppgifter
1. Individuellt projektarbete (3sp) och 2. Individuell inlämningsuppgift (2sp)
Studerande utför inlämningsuppgifterna utgående från de anvisningar som finns på kursens moodlesida från och med kursstarten.
De individuella inlärningsuppgifterna finns publicerade på moodle. Inlärningsuppgifterna baserar sig på den obligatoriska kurslitteraturen och material som finns på moodle. Du får gärna också använda dig av annan kompletterande litteratur. Under din arbetsprocess har du möjlighet till handledning via moodle i forumet frågor och svar.
Inlämning: Uppgiften inlämnas på anvisad plats på moodle.
Examinator: Lena Storbacka-Järvinen
Studerandes tidsanvändning och belastning
1. Individuellt projektarbete 2sp (2x27h = 54h)
2. Individuell inlämningsuppgift 3 sp (3x27 = 81h)
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig: Lena Storbacka-Järvinen, lena.storbacka-jarvinen@novia.fi
Kursens moodlesida kan uppdateras med nytt material av kursansvarig under kursens gång. Kursen ingår i de behörighetsgivande valfria yrkesstudierna inom småbarnspedagogik.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten e-socionom SO21ESMÅ-21 Småbarnspedagogik
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömningsmetoder:
- studeranden lämnar in två individuella examinationsuppgifter på moodle (2sp + 3sp)
Bedömningsgrunder:
- förmåga att identifiera barn och familjers behov i utmanande situationer
- förmåga att sammanfatta teori och kunna tillämpa resursförstärkande metoder i praktiken
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella
Bedömning enligt skala 0-5. Studerande får kort skriftlig feedback via moodle.
Examinator: Lena Storbacka-Järvinen
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Underkänd (0)
Godkänd / Underkänd
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Vitsord: 1
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Vitsord: 2
Studerande påvisar en ytligt kompetens och grundläggande förståelse för ämnet och det egna kritiska tänkandet syns begränsad utsträckning
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Vitsord 3
• Studerande påvisar en kompetens som står i relation till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Vitsord 4:
•Studerande påvisar en kompetens som står i relation till litteraturen och kan analysera det på en djupare nivå.
•Studerande reflekterar och motivera egna synpunkter.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Vitsord 5
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val.
Förkunskapskrav
Inga