Hoppa till innehåll

Konfirmandpedagogik (5 sp)

Kod: SOKF02-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2022 - 27.01.2023

Tajmning

01.01.2023 - 31.05.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Vasa Socionom
  • Anna-Karin Lärka
  • Lina Nybjörk

Lärare

Lina Nybjörk

Grupper

  • ÖH22YRKKYRKF-V
    Öppna YH, yrkesstudier i kyrkans fostran, 40 sp
  • ÖH22KOMPKYRKF-V
    Öppna YH, kompletterande studier i kyrkans fostran, 90sp

Lärandemål

Studerande:
- har kunskap i konfirmandpedagogikens principer och förverkligande
- kan planera, förverkliga, dokumentera, utvärdera och utveckla konfirmandarbete, hjälpledarverksamhet och lägerverksamhet inom församlingen
- kan situationssensitivt bemöta och stöda ungdomar individuellt och i grupp
- känner till och respekterar värderingar och yrkesetik inom kyrkans fostran

Innehåll

- konfirmationens teologiska grund och konfirmandplanen - konfirmandpedagogik
- olika former av skriftskola
- digitalt konfirmandarbete
- hjälpledarverksamhet
- konfirmandarbetets material och metoder
- sensitivt, reflektivt och etiskt förhållningssätt  

Tid och plats

Närstudier:

28.1.2023 kl. 8.30-16
10.3.2023 kl. 8.30-16
14.4.2023 kl. 8.30-16

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Ett stort under – Plan för konfirmandarbetet 2017 ”Att leva inför Guds ansikte” Publikationer från Ev.-luth. kyrkan i Finland 61 Kyrkan och verksamheten Kyrkostyrelsen Helsingfors 2017 https://julkaisut.evl.fi/catalog/Tutkimukset%20ja%20julkaisut/r/1494/viewmode=previewview

Innanen, T. & Niemelä, K. (toim.) (2016) Rippikoulun todellisuus. Kirkon tutkimuskeskus https://julkaisut.evl.fi/catalog/Tutkimukset%20ja%20julkaisut/r/4175 (e-kirja)

Trygg församling. Publikationer från Ev.luth. kyrkan i Finland 85 Kyrkan och verksamheten Kyrkostyrelsen Helsingfors 2019 https://evl.fi/documents/1327140/43626708/Trygg+f%C3%B6rsamling.pdf/b654843f-5616-404a-390c-c298d7a9deb0?t=1579607930000

Underbara hjälpledare. Riktlinjer för hjälpledarverksamheten 2016. Publikationer från Ev.luth. kyrkan i Finland 44 Kyrkan och verksamheten Kyrkostyrelsen Helsingfors 2016 https://julkaisut.evl.fi/catalog/Tutkimukset%20ja%20julkaisut/r/1389/viewmode=previewview

Underbart arbete – Utvärderingsmetoder i konfirmandarbetet Publikationer från ev.luth. kyrkan i Finland 69, Kyrkan och verksamheten Kyrkostyrelsen Helsingfors 2018 https://julkaisut.evl.fi/catalog/Tutkimukset%20ja%20julkaisut/r/1489/viewmode=previewview

Övrig litteratur och material enligt anvisningar på Moodle.

Undervisningsmetoder

Flerformsstudier i form av närstudier, litteraturstudier, grupparbeten, individuellt arbete och examinationsuppgifter.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gästföreläsare från arbetslivet.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Deadline för examinationsuppgifter överenskoms på första närstudietillfället.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen består av 5 sp, vilket betyder att arbetsbelastningen för studerande är 5 x 27 h = 135 h. Kursen har 24 h närstudier och övriga 111 h består av eget arbete i form av litteraturstudier, skriftliga uppgifter, grupparbeten och examinationsuppgifter som anvisas i Moodle.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Underkänd (0)

Studerande uppvisar inte de mest elementära kunskaperna inom ämnet. Studerande uppvisar upprepade missförstånd av fenomenen och ämnet.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav