Personaladministration och teamarbete (5 sp)
Kod: SOV13TM03-3008
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2022 - 31.12.2022
Tajmning
02.01.2023 - 31.05.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Janina Dahla
- Nadja Suomela
Lärare
Nadja Suomela
Grupper
-
USO20F-VSocionom (YH), h20, flerform, Vasa
Lärandemål
Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
- har beredskap att utföra förmansuppgifter samt leda och utveckla verksamhet inom socialvårdens verksamhetsfält med beaktande av principer som gäller för hållbar utveckling
- har kännedom om ledarfunktioner, teamarbete, administrativa rutiner och förvaltningsprinciper inom det område som representerar studerandes alternativa profilstudier
- har beredskap att leda och motivera personalteam samt hantera konflikter
- har beredskap att granska, reflektera över och utveckla den egna ledarrollen
Innehåll
Ny som chef, ny som ledare
Ledarskapet - om att hitta sina egna värderingar och sitt egna perosnliga ledarskap
Administration och ledarens styrdokument
Kommunikation på arbetsplatsen
Teamarbete
Tema-arbeten och sammanfattning
Tid och plats
Närstudier, övningar på Campus Alere (Vasa) eller Allegro (Jakobstad) våren 2023.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Elmholdt, C. m.fl (2015) Ledarskapets psykologi. Att leda medarbetare i en föränderlig värld. Gleerups
Lätt, C. (2015) Ny som chef - Ny som ledare. Liber
Mellner, C. och Aronsson G., Hållbart ledarskap i komplexa organisationer och verksamheter, Socialmedicinsk tidskrift 2/2018.
Wolmesjö, M. och Fagerström B. (2020) DIGITALISERING, LEDARSKAP & FÖRÄNDRING I VÄLFÄRDSVERKSAMHETER – På väg mot ett digitaliserat ledarskapande, Högskolan i Borås
Övrigt av kursansvarig anvisat material
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, övningar och eget arbete.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Examinationsuppgiften hänför sig till en verklig verksamhet i sociala branschen.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Som grund för bedömning
- godkänd närvaro vid de tillfällen som kräver obligatorisk närvaro (bedöms med GK)
- godkänd skrfitlig examinationuppgift som innehåller litteraturstudier, praktisk arbetslivsorientering och egna reflektioner om eget ledarskap (bedöms med vitsord 1-5)
Närmare instruktioner om examinationsuppgift ges på kursens Moodle-sida.
Alla närstudietillfällen är obligatoriska att delta i. Frånvaro kompenseras med kompensationsuppgift enligt instruktioner på kursens Moodle-sida. Överenskommelse om deadline för inlämning av examinationsuppgiften görs vid första närstudietillfället. Examinationsuppgifter som lämnas in efter överenskommen deadline bedöms med ett vitsord lägre. Eventuella kompletteringar görs vid behov enligt examinators anvisningar. Kompletteringar kan göras två gånger.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen består av 5 sp = 135 h arbete.
Närstudietillfällen (föreläsningar, övningar, simulering) 15 h
Självständiga studier, arbete i par (övning med utvecklingssamtal) och examinationsuppgift sammanlagt 120 h.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Underkänd (0)
Studerandes förståelse är på en ytterst allmän och ytlig nivå.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har på ett grundläggande sätt förmått observera och analysera kunskapen och kunnat göra egna tillämpande reflektioner.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har förmått observera och analysera kunskapen och utöver detta visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller till arbetslivet och praktiskt ledarskap.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring de olika fenomenen på ett djupgående sätt och koppla sina teoretiska kunskaper till arbetslivet och praktiskt ledarskap. Studerande visar engagemang i sin uppgift.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav