Hoppa till innehåll

Personaladministration och teamarbete (5 sp)

Kod: SOV13TM03-3008

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2022 - 31.12.2022

Tajmning

02.01.2023 - 31.05.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Janina Dahla
  • Nadja Suomela

Lärare

Nadja Suomela

Grupper

  • USO20F-V
    Socionom (YH), h20, flerform, Vasa

Lärandemål

Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
- har beredskap att utföra förmansuppgifter samt leda och utveckla verksamhet inom socialvårdens verksamhetsfält med beaktande av principer som gäller för hållbar utveckling
- har kännedom om ledarfunktioner, teamarbete, administrativa rutiner och förvaltningsprinciper inom det område som representerar studerandes alternativa profilstudier
- har beredskap att leda och motivera personalteam samt hantera konflikter
- har beredskap att granska, reflektera över och utveckla den egna ledarrollen

Innehåll

Ny som chef, ny som ledare
Ledarskapet - om att hitta sina egna värderingar och sitt egna perosnliga ledarskap
Administration och ledarens styrdokument
Kommunikation på arbetsplatsen
Teamarbete
Tema-arbeten och sammanfattning

Tid och plats

Närstudier, övningar på Campus Alere (Vasa) eller Allegro (Jakobstad) våren 2023.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Elmholdt, C. m.fl (2015) Ledarskapets psykologi. Att leda medarbetare i en föränderlig värld. Gleerups
Lätt, C. (2015) Ny som chef - Ny som ledare. Liber

Mellner, C. och Aronsson G., Hållbart ledarskap i komplexa organisationer och verksamheter, Socialmedicinsk tidskrift 2/2018.
Wolmesjö, M. och Fagerström B. (2020) DIGITALISERING, LEDARSKAP & FÖRÄNDRING I VÄLFÄRDSVERKSAMHETER – På väg mot ett digitaliserat ledarskapande, Högskolan i Borås


Övrigt av kursansvarig anvisat material

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, övningar och eget arbete.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Examinationsuppgiften hänför sig till en verklig verksamhet i sociala branschen.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Som grund för bedömning
- godkänd närvaro vid de tillfällen som kräver obligatorisk närvaro (bedöms med GK)
- godkänd skrfitlig examinationuppgift som innehåller litteraturstudier, praktisk arbetslivsorientering och egna reflektioner om eget ledarskap (bedöms med vitsord 1-5)
Närmare instruktioner om examinationsuppgift ges på kursens Moodle-sida.


Alla närstudietillfällen är obligatoriska att delta i. Frånvaro kompenseras med kompensationsuppgift enligt instruktioner på kursens Moodle-sida. Överenskommelse om deadline för inlämning av examinationsuppgiften görs vid första närstudietillfället. Examinationsuppgifter som lämnas in efter överenskommen deadline bedöms med ett vitsord lägre. Eventuella kompletteringar görs vid behov enligt examinators anvisningar. Kompletteringar kan göras två gånger.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen består av 5 sp = 135 h arbete.
Närstudietillfällen (föreläsningar, övningar, simulering) 15 h
Självständiga studier, arbete i par (övning med utvecklingssamtal) och examinationsuppgift sammanlagt 120 h.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Underkänd (0)

Studerandes förståelse är på en ytterst allmän och ytlig nivå.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har på ett grundläggande sätt förmått observera och analysera kunskapen och kunnat göra egna tillämpande reflektioner.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har förmått observera och analysera kunskapen och utöver detta visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller till arbetslivet och praktiskt ledarskap.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring de olika fenomenen på ett djupgående sätt och koppla sina teoretiska kunskaper till arbetslivet och praktiskt ledarskap. Studerande visar engagemang i sin uppgift.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav