Hoppa till innehåll

Förebyggande socialt arbete i skolan (5 sp)

Kod: SOV22BUF04-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2022 - 08.01.2023

Tajmning

09.01.2023 - 05.03.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Vasa Socionom
  • Nadja Suomela
  • Lina Nybjörk

Lärare

Lina Nybjörk

Grupper

  • SO22B
    SO22B
  • USO22D-V
    Socionom (YH), h22, dagstudier, Vasa
  • SO22A
    SO22A

Lärandemål

Studerande:
- kan identifiera elevers och studerandes resurser och risker i vardagen och skolgemenskapen
- har kunskaper om skolkuratorns roll och uppgifter och omfattar ett elev- och studerandecentrerat arbetssätt
- har kunskaper om målsättningar, central lagstiftning och aktuella styrdokument i elev- och studerandevårdsarbetet
-kan planera, tillämpa och utvärdera gemensamma och individuella arbetsmetoder som främjar, upprätthåller och skapar förutsättningar för välbefinnande i skolgemenskapen i interprofessionellt samarbete

Innehåll

- skolkuratorns yrkesbild från förskola till andra stadiet
-risker och resurser i skolbarns och tonåringars vardag
- förebyggande av och ingripande i mobbning
-elev- och studerandevårdens uppbyggnad, styrdokument och lagstiftning
- skolans yrkesgrupper, aktörer och samarbetsparters
- hälsofrämjande och förebyggande arbete i skolan
- samarbete med vårdnadshavare och andra närstående
- elevcentrerade arbetsmetoder

Tid och plats

Föreläsningstillfällen på Campus Alere.

I Moodle framkommer vilka närstudiedagar som har obligatorisk närvaro och för vilka frånvaro kompenseras med en kompensationsuppgift. Kompensationsuppgifterna finns i Moodle.

Har man större frånvaro än 5 av 7 tillfällen bör man göra en extra kompensationsuppgift.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Backlund, Å., Spånberger Weitz, S. & Högdin, Y (red.) 2017. Skolsocialt arbete: skolan som plats för och del i det sociala arbetet. Gleerups Utbildning.

Främja barns och elever hälsa
https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/framja-barns-och-elevers-halsa

Hietala-Peltonen, M. et al. 2018. Välbefinnande genom generellt inriktat arbete – elevhälsogruppen inom den grundläggande utbildningen http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137137/URN_ISBN_978-952-343-206-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Isaksson C., Blom B. och Nygren L. (red.) 2020. Socialt arbete i skolan: villkor, innehåll och utmaningar. Lund: Studentlitteratur.

Levnadsvillkor bland unga https://forte.se/publikation/ungdomars-och-unga-vuxnas-levnadsvillkor/

Socialstyrelsen. 2018. Att samtala med barn. Socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2018-11-14.pdf

Thornberg, Robert. 2020. Det sociala livet i skolan. Socialpsykologiska perspektiv. Stockholm: Liber.

Annan litteratur enligt anvisning under kursens gång.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, workshop, gäster, litteraturstudier.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Inbjudna gäster från arbetslivet.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Skriftlig examinationsuppgift 2 sp
Skriftlig reflektionsuppgift 1 sp
Självrättande test 1 sp
Obligatorisk närvaro 1 sp
Alla uppgifter bedöms med vitsordet 1-5.
Deadline för examinationsuppgifterna överenskoms på första närstudietillfället.

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135h
En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (135 h / 5 studiepoäng) för en studerande. Dessa timmar består av föreläsningar, egna uppgifter och eget arbete med examinationsuppgifter.

Närstudietillfällena utgör 36 h.

Tilläggsuppgifter för studerande

Moodlekursen innehåller material, instruktioner, uppgifter, föreläsningsmaterial och litteratur.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Underkänd (0)

Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. Studerande saknar insikt i vad förebyggande socialt arbete i skolan är.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande visar en ytlig förståelse för vad förebyggande socialt arbete i skolan är.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande påvisar goda insikter i och en god förståelse för vad förebyggande socialt arbete i skolan är.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande påvisa en djupare förståelse för vad förebyggande socialt arbete i skolan är.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav