Socialpedagogiskt arbete med barn och unga (5 sp)
Kod: SOV22BUF02-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2022 - 03.06.2023
Tajmning
06.02.2023 - 31.05.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Lina Nybjörk
Lärare
Lina Nybjörk
Grupper
-
USO22F-VSocionom (YH), h22, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-förstår betydelsen av ett socialpedagogiskt förhållningssätt i mötet med barn och unga
-förstår delaktighetsfrämjande och resursförstärkande arbetsmetoder bland unga
-förstår kommunikationens- och olika konstformers betydelse i mötet med och i relationen med barn och unga
-förstår djurens och naturens betydelse som verktyg i socialpedagogiskt arbete
-kan ta ställning i etiska dilemman i arbete bland barn och unga
Innehåll
-samspelsprocess och resurstänkande
-delaktighet
-kreativitet som utgångspunkt
-naturens roll och betydelse
-etiska överväganden i samband med val av metod
Tid och plats
Föreläsningstillfällen på Campus Alere.
Alla närstudiedagar har obligatorisk närvaro och frånvaro kompenseras alltid med en kompensationsuppgift specifikt för det föreläsningstillfället. Kompensationsuppgifterna finns i Moodle.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Cederlund, Christer & Berglund, Stig-Arne (2017) Socialpedagogik - pedagogiskt socialt arbete. Stockholm: Liber.
Cedersund, Elisabet; Eriksson, Lisbeth; Ringsby Jansson, Bibbi; Svensson, Lars A: (2019) Renässans för socialpedagogik? En bok om socialpedagogiskt bildning. Lund: Studentlitteratur. (kap.8)
Davidsson, Susanne ; Juslin, Eva (2021) Resursstarka barn – Material för barnets hem. Yrkehögskolan Novia ; Novia University of Applied Sciences.
Davidsson, Susanne ; Juslin, Eva (2021) Resursstarka barn. Stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Yrkehögskolan Novia ; Novia University of Applied Sciences.
Kata Nylén, Malin & Fäldt, Jonas (2019) Kbt i socialt arbete med barn och unga. Lund: Studentlitteratur.
Naar-King, Sylvie & Suarez, Mariann (2014) Motiverande samtal - MI med tonåringar och unga vuxna. Lund: Studentlitteratur.
Nilsson Tapper, Magnus (2021) Professionella samtal med barn - förhållningssätt, metoder och övningar. Lund: Studentlitteratur.
Nivala, Elina & Saastamoinen, Mikko (red.) (2010) Ungdomsfostrans teori – utgångspunkter och inlägg. Helsingfors: Nätverket för ungdomsforskning/ Ungdomsforskningssällskapet Nätpublikation 35.
Storö, Jan (2013) Practical social pedagogy - Theories, values and tools for working with children and young people. Bristol: Policy Press.
Ylilauri, Martta (red.) (2021) Green Care – Värt att pröva på : Naturligt stöd för livet (LuoNa) -projektets erfarenheter och centrala resultat. Vasa: University of Vaasa reports. https://osuva.uwasa.fi/handle/10024/13141
Naturen som källan för välbefinnande - finländsk Green Care. https://www.gcfinland.fi/pa-svenska/
Övrig litteratur enligt anvisningar under kursens gång.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, workshop.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Skriftlig examinationsuppgift.
Anvisningar för examinationsuppgiften fås under det första föreläsningstillfället och finns även i Moodle.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Vid frånvaro från föreläsningstillfällena skall en kompensationsuppgift göras.
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp = 135h
En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (135 h / 5 studiepoäng) för en studerande. Dessa timmar består av föreläsningar, egna uppgifter och eget arbete med examinationsuppgifter.
Närstudietillfällena utgör 12 h.
Tilläggsuppgifter för studerande
Moodlekursen innehåller material, instruktioner, uppgifter, föreläsningsmaterial och litteratur.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
The student demonstrates superficial competence and basic understanding of the subjec
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Underkänd (0)
Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. Studerande saknar insikt i vad socialpedagogiskt arbete bland barn och unga är.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande visar en ytlig förståelse för vad socialpedagogiskt arbete bland barn och unga är.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande påvisar goda insikter i och en god förståelse för vad socialpedagogiskt arbete bland barn och unga är.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande påvisa en djupare förståelse för vad socialpedagogiskt arbete bland barn och unga är.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav