Socialhandledning med grupper (3 sp)
Kod: SOV22UVR103-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2023 - 10.09.2023
Tajmning
15.09.2023 - 30.11.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Jessica Emaus
- Johanna Sigfrids
Lärare
Johanna Sigfrids
Grupper
-
USO22F-VSocionom (YH), h22, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-kan målinriktat med resursförstärkande och
delaktighetsfrämjande metoder planera, utföra och utvärdera gruppverksamhet med målgrupper inom det sociala området
-har beredskap att systematiskt leda och koordinera frivilligverksamhet inom offentliga och tredje sektorn
Innehåll
-kommunikation, delaktighet och reflektion
-gruppmetoder
-grupphandledning
-frivilligverksamhet
-målinriktad verksamhet och aktivitet med grupper
Tid och plats
enligt schema
Obligatorisk närvaro vid undervisningstillfällen
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Aktivitet och relation - mål och medel inom psykosocial rehabilitering Mona Eklund
Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä Jari Helminen
Socialvårdslagen 2014
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Litteraturstudier
Övningar
Smågruppsarbete
Gästföreläsning/studiebesök
Presentation
Praktik- och arbetslivssamarbete
Samarbete med tredje sektorn kring föreningsverksamhet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Obligatorisk närvaro vid schemalagd undervising 15 h (deltagande i presentation, gruppdiskussioner, case, övningar)
Delexamination 1: Grupp presentation socialhandledning vid närstudietillfälle 14.10
Delexamination 2: Socialhandledingsprocessen MindMap 21.10
Delexamination 3: Litteraturstudie på boken Aktivitet och Relation 18.11
Studerandes tidsanvändning och belastning
Enligt tidtabell för examinationer
Periodisering av innehållet
Enligt tidtabell för examinationer
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
För en godkänd prestation
- uppfyllda kvar på närvaro
- deltagande i gruppens presentation av socialhandledning
- godkänd inlämning på socialhandledningsprocessen
- godkänd litteraturstudie
Underkänd (0)
Uppfyller inte krav på godkänd prestation på någon av de under bedömningskriterier nämnda delprestationerna
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppvisar en grundläggande om än något allmän förståelse för principerna som främjar socialhandledning med grupper
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppvisar en god förståelse att i verksamhet och reflektion tillämpa principerna för socialhandlending med grupper
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande uppvisar en synnerligen god förståelse och beredskap att i verksamhet och reflektion tillämpa principerna för socialhandlending med grupper,
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav