Hoppa till innehåll

Socialhandledning med grupper (3 sp)

Kod: SOV22UVR103-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 10.09.2023

Tajmning

15.09.2023 - 30.11.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Jessica Emaus
  • Johanna Sigfrids

Lärare

Johanna Sigfrids

Grupper

  • USO22F-V
    Socionom (YH), h22, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande:
-kan målinriktat med resursförstärkande och
delaktighetsfrämjande metoder planera, utföra och utvärdera gruppverksamhet med målgrupper inom det sociala området
-har beredskap att systematiskt leda och koordinera frivilligverksamhet inom offentliga och tredje sektorn

Innehåll

-kommunikation, delaktighet och reflektion
-gruppmetoder
-grupphandledning
-frivilligverksamhet
-målinriktad verksamhet och aktivitet med grupper

Tid och plats

enligt schema
Obligatorisk närvaro vid undervisningstillfällen

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Aktivitet och relation - mål och medel inom psykosocial rehabilitering Mona Eklund
Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä Jari Helminen
Socialvårdslagen 2014

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Litteraturstudier
Övningar
Smågruppsarbete
Gästföreläsning/studiebesök
Presentation

Praktik- och arbetslivssamarbete

Samarbete med tredje sektorn kring föreningsverksamhet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Obligatorisk närvaro vid schemalagd undervising 15 h (deltagande i presentation, gruppdiskussioner, case, övningar)

Delexamination 1: Grupp presentation socialhandledning vid närstudietillfälle 14.10
Delexamination 2: Socialhandledingsprocessen MindMap 21.10
Delexamination 3: Litteraturstudie på boken Aktivitet och Relation 18.11

Studerandes tidsanvändning och belastning

Enligt tidtabell för examinationer

Periodisering av innehållet

Enligt tidtabell för examinationer

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

För en godkänd prestation
- uppfyllda kvar på närvaro
- deltagande i gruppens presentation av socialhandledning
- godkänd inlämning på socialhandledningsprocessen
- godkänd litteraturstudie

Underkänd (0)

Uppfyller inte krav på godkänd prestation på någon av de under bedömningskriterier nämnda delprestationerna

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande uppvisar en grundläggande om än något allmän förståelse för principerna som främjar socialhandledning med grupper

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppvisar en god förståelse att i verksamhet och reflektion tillämpa principerna för socialhandlending med grupper

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande uppvisar en synnerligen god förståelse och beredskap att i verksamhet och reflektion tillämpa principerna för socialhandlending med grupper,

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav