Hoppa till innehåll

Forskningsmetoder och vårdteori (6 sp)

Kod: BM21FU02-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 27.08.2023

Tajmning

28.08.2023 - 17.12.2023

Antal studiepoäng

6 op

Andel virtuell undervisning

2 op

FUI-andel

6 op

Prestationssätt

67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

8 - 35

Utbildning

  • Utbildning till barnmorska

Lärare

  • Ralf Lillbacka
  • Anita Wikberg

Lärare

Anita Wikberg

Grupper

  • UBM21D-V
    Barnmorska (YH), h21, dagstudier, Vasa
  • UHV21D-V
    Hälsovårdare (YH), h20, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- kan ange och värdera de vanligaste kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoderna
- kan återge forskningsprocessen och tillämpa de olika faserna i forskningsprocessen
- kan använda olika metoder för kvalitativ datainsamling och dataanalys inom vårdforskning
- kan använda de vanligaste metoderna för kvantitativ datainsamling och analys
- kan göra enkla statistiska beräkningar och tester
- har beredskap att självständigt och under handledning genomföra examensarbete och utvecklingsarbete
- har kunskap om olika vårdteorier och vårdmodeller och deras tillämpningsområden
- kan tillämpa vårdteorier och vårdmodeller i olika vårdsammanhang
- har förmåga att analysera vetenskaplig kunskap och kan tillämpa kunskapen i vårdarbetet
- kan reflektera över hur evidensbaserad kunskap kan tillämpas i vårdarbetet

Innehåll

Forskningsprocessen
Kvalitativa undersökningsmetoder
Kvantitativa undersökningsmetoder
Vårdteori

Tid och plats

Hösten 2023
Kvantitativ metodik: se veckoschema
Föreläsningar:
Vårdteori och kvalitativ forsknignsmetod 2x4 föreläsningar + övningar, + 4h övningar/handledning + 4h seminarium

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kvantitativ metodik: som bredvidläsning rekommenderas Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur. Widjeskog, Ö. 1995 (eller nyare upplaga). Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik, samt av examinator anvisad litteratur
Vårdteori:
Wiklund Gustin, L. 2012. Omvårdnadsteorier i klinisk praxis. Natur och kultur.

Alligood, M. 2018. Nursing Theorists and their work. Elsevier.
Lundgren I, et al. (Eds.). 2022. Theories and perspectives for midwifery a Nordic view. Lund: Studentlitteratur.
+ annan valfri relevant litteratur.
Kvalitativ metodik: Henricsson, M, red. 2017. Vetenskaplig teori och metod. Studentlitteratur

Undervisningsmetoder

Kvantitativ metodik: föreläsningar, dataövningar samt övningsuppgift
Vårdteori: föreläsningar,skriftligt arbete, seminarium
Kvalitativ metodik: föreläsningar, individuellt arbete och grupparbete, inlämning via moodle.
Obligatorisk närvaro vid övningar

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studerande gör en intervju om ett gemensamt ämne som vi bestämmer i klass

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kvantitativ metodik: examinationsuppgiften bör inlämnas inom en månad efter delkursens slut
Vårdteori: bedömning av skriftligt arbete (PP) och presentation vid seminarium.
Kvalitativ metodik: inlämning online och bedömning av individuellt arbete och grupparbete.

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Kvantitativ metodik: skriftlig övningsuppgift (bedöms enligt skalan 1-5)
Vårdteori: skriftligt arbete indivdiuellt eller i par. Bedöms enligt skalan 1-5
Kvalitativ metodik: indivdiuell övning i datainsamling och grupparbete i dataanalys. Bedöms enligt skalan 1-5
Se Novias anvisningar för validering

Studerandes tidsanvändning och belastning

Vårdteori är 1 sp vilket motsvarar 27h arbete som inkluderar 2h lektioner och 4h seminarium, resten är studerandes eget arbete.
Kvalitativ forskningsmetodik är 3 sp vilket motsvarar 67 timmars arbete varav 10h är schemalagda lektioner och övningar, den resterande delen är eget arbete och grupparbete, arbetet lämnas in på Moodle
Kvantitativ forskningsmetodik är 2 sp vilket motsvarar 54 timmars arbete varav 12 är schemalagda lektioner och seminarier, den resterande delen är eget arbete. Arbetet i grupp lämnas in på överenskommet datum efter lektionerna.

Periodisering av innehållet

-

Tilläggsuppgifter för studerande

Allmän feedback till hela gruppen, individuell feedback på begäran av läraren.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Se detaljer i Moodle

Förkunskapskrav

BM14FU01 Forskningsmetodik