Hoppa till innehåll

Utvecklingsarbete i hälsovård (5 sp)

Kod: HVV22UA01-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2022 - 31.12.2022

Tajmning

01.01.2023 - 17.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

5 op

FUI-andel

5 op

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

10 - 20

Utbildning

  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Christine Alm
  • Jaana-Sofia Tengström
  • Anita Wikberg
  • Marie Hjortell

Lärare

Anita Wikberg

Grupper

  • UHV22F-V
    Hälsovårdare (YH), h22, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- kan framställa ett utvecklingsarbete som utgår från enskilda individers och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning inom hälsopromotion eller prevention för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- visar förmåga att fördjupa och utveckla sin substanskunskap inom hälsovårdarens kompetensområden och förstärker sina färdigheter i sitt arbete som sakkunnig inom hälsovårdararbete
- utvecklar innovativt hälsovårdarkunskapen ur ett samhälleligt- eller arbetslivsperspektiv (t.ex. inom projekt)
- kan reflektera över, upprätthålla och tillämpa evidensbaserad kunskap

Innehåll

Utvecklingsarbete i hälsovård

Tid och plats

Våren 2023, hösten 2023
Alere, Vasa och online

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Enligt valt tema

Undervisningsmetoder

Föreläsning, seminarium och självständigt arbete under handledning

Introduktion 4.1.2023
Självständigt arbete med utvecklingsarbetet 2023
Seminarium hösten 2023

Praktik- och arbetslivssamarbete

Arbetet får gärna genomföras som beställningsarbete från hälsocentral, sjukhus eller annan vårdinrättning

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Presentation och semianrium på hösten 2023 vecka 50 (11.12)

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Färdig produkt + deltagande i seminarium

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h per studiepoäng 5x27h= 135h

Periodisering av innehållet

4 lektioner föreläsning
4 + 4h seminarium
127 h eget arbete individuellt eller i par, under handledning

Tilläggsuppgifter för studerande

Lektioner och seminarier är obligatoriska.

Inget mognadsprov och opponentskap behövs på utvecklingsarbetet
Aktivt deltagande på seminariet krävs

Novias skrivanvisningar bör användas.
Uoriginal plagiatkontrol används på det slutliga utvecklingsarbetet

En utvärdering görs som studerande får ta del av

Presentationen på seminariet kan även ske online
Om arbetet inte presenteras hösten 2023 finns det möjlighet att delta med en annan hälsovårdargrupp i maj 2024

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Se närmare separat dokument för bedömningskriterier ( finns i Moodle)

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Se närmare separat dokument för bedömningskriterier ( finns i Moodle)

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Se närmare separat dokument för bedömningskriterier ( finns i Moodle)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Utvecklingsarbetet bedöms 1-5
Se praktisk guide för utvecklingsarbete
Kriterier för utvärdering:
Utgångspunkt för och målsättning med utvecklingsarbetet
Utvecklingsarbetets teoretiska förankring
Användningsområde för utvecklingsarbetet
Kritisk granskning av UA, process och produkt

Underkänd (0)

Utvecklingsarbetet uppnår inte de krav som ställs för vitsoret 1 eller är ett plagiat
Se praktisk guide för utvecklingsarbete

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Se praktisk guide för utvecklingsarbete

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Se praktisk guide för utvecklingsarbete

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Se praktisk guide för utvecklingsarbete

Förkunskapskrav

VÅV22EX03 Examensarbete 3