Hoppa till innehåll

Ledarskap och utvecklingsarbete (5 sp)

Kod: SO20LED3-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 04.09.2023

Tajmning

04.09.2023 - 02.11.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Sociala området

Lärare

  • Lilian Nordell
  • Pia Liljeroth

Lärare

Lilian Nordell

Grupper

  • USO20D-Å
    Socionom (YH), h20, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande
- har färdigheter att leda arbetssamfund - kan tillämpa kvalitetsledning
- känner till utmaningar, trender och aktuella utvecklingsprojekt inom det sociala området
- kan kritiskt granska och utveckla verksamhet inom det sociala området

Innehåll

- Nationella utvecklingsprogram och trender
- Ledarskapsteorier och ledarskapsstilar
- Strategiskt ledarskap: vision, mission och strategi, verksamhetsplanering
- Kvalitetsledning och -arbete
- Personalledning och -utveckling
- Arbetarskydd och säkerhets- och krisplanering

Tid och plats

Åbo 4.9-2.11.2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kursens referenslitteratur:

Ahl, H., Bergmo-Prvulovic, I. & Kilhammar, K. (red) 2017. HR. Att ta tillvara mänskliga resurser. Lund. Studentlitteratur.
Alvesson, M., Blom, M. & Sveningsson, S. 2017. Reflexivt ledarskap. Lund. Studentlitteratur.
Angelöw, B. 2017. Ledarskapshandboken. Att utveckla och stärka ledarskapet. Stockholm. Natur och Kultur.
Blomquist, C. & Röding, P. 2016. Ledarskap. Personen, reflektionen, samtalet. Lund. Studentlitteratur.
Bornemark, J. 2018. Det omätbaras renässans – en uppgörelse med pedanternas världsherravälde. Stockholm. Volante.
Heide, M., Johansson, C. & Simonsson, C. 2011. Kommunikation & organisation. Malmö. Liber.
Hilmarsson, H. T. 2016. Coachande ledarskap för samarbete, effektivitet och hälsa. Lund. Studentlitteratur.
Juuti, P. 2017. Jaetun johtajuuden taito. Jyväskylä. PS-Kustannus.
Kirkhaug, R. 2015. Värdebaserat ledarskap. Förutsättning för ett modernt ledarskap. Lund Studentlitteratur.
Lundin, K. & Sandström, B. 2016. Ledarskap inom vård och omsorg. Lund. Studentlitteratur.
Pakarinen, T. & Kananoja, A. 2017. Sosiaalihuollon ja sosiaalityön johtaminen. I Kananoja, A., Lähteinen, M. & Marjamäki, P. Sosiaalityön käsikirja. Helsinki. Tietosanoma. (ss. 471-484)
Rissanen, S & Lammintakanen, J. 2017. Sosiaali- ja terveydenhuolto johtamisympäristönä. I Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (red). Sosiaali- ja terveysjohtaminen. Helsinki. Sanoma Pro (ss. 15-37)
Romppanen, B. & Kallasvuo, A. 2011. Johtajuuden rakentuminen. Eväitä lähijohtamiseen. Helsinki. Kansanvalistusseura.
Svedberg, L. 2016. Gruppsykologi. Om grupper, organisationer och ledarskap. Lund. Studentlitteratur.

E-böcker:
Holroyd, J, Field, R. 2012. Performance Coaching Skills for Social Work. Sage Publications
Scourfield, P. 2018. Putting Professional Leadership into Practice in Social Work. UK. Sage Publications

Material på internet:
- Arbetarskyddsförvaltningens webtjänst. https://www.tyosuojelu.fi/web/sv
- Evidensbaserad praktik. https://kunskapsguiden.se/omraden-och-teman/verksamhetsutveckling/evidensbaserad-praktik/
- Kommunförbundet. Utvärdering och kvalitetsledning. https://www.kommunforbundet.fi/utvardering-och-kvalitetsledning
- Megatrender. Sitra. https://www.sitra.fi/sv/%C3%A4mnen/megatrender/#uppdatering-av-megatrender-2023-forstaelse-i-en-tid-av-overraskningar
- Kasvun tuki: Implementointi. https://kasvuntuki.fi/implementointi/tietoa-implementoinnista/
- Näkökulmia sosiaalihuollon palvelujen turvallisuuteen (2017) https://www.julkari.fi/handle/10024/134849
- Riskhantering och säkerhetsplanering. Handbok för ledningen och säkerhetsexperterna inom social- och hälsovården. Social och hälsovårdsministeriet 2011 (finns på nätet)
- Valvira. Egenkontroll inom socialvården. https://www.valvira.fi/web/sv/socialvard/tillsyn-over-socialvarden/egenkontroll

Undervisningsmetoder

Självstudier, föreläsningar, simulering, konferens, workshops, individuella presentationer i mindre grupp och individuell inlärningsuppgift utgör de centrala arbetsformerna.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Konferens
Studerande utför en praktikkurs med liknande innehåll som denna teoretiska kurs

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Individuella presentationer v. 40-41
Inlärningsuppgift (2 sp) deadline 22.10

Internationella kontakter

Internationella studerande deltar i workshop 12.10.2023

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135 h

Närstudier, individuell presentation, simulering 3 sp (Godkänd/Underkänd)
Individuell inlärningsuppgift/blogginlägg 2 sp (Skala 0-5)

Tilläggsuppgifter för studerande

Lärare Lilian Nordell (kursansvarig) och Pia Liljeroth

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Bedömningskriterier för den individuella presentationen (GK/UK):
- professionell utformning och professionellt framförande
- teoretisk sakkunskap
- självstyrdhet


Bedömningskriterier för den individuella inlärningsuppgiften (0-5):
- Förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- Kritisk reflektion
- Användning av litteratur
- Språkhantering
- Källhantering

Studerande får feedback på inlärningsuppgiften inom tre arbetsveckor från kursens slutdatum

Underkänd (0)

Individuell inlärningsuppgift:

Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
Texten är fragmentarisk och det är svårt att förstå vad texten handlar om
Reflektioner framförs inte
Litteratur används inte
Språket är mycket svagt och innehåller språk- och skrivfel, vilka gör innehållet svårbegripligt.
Källhänvisningar saknas

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Individuell inlärningsuppgift:

Texten är ologiskt uppbyggd
Reflektioner framförs ytterst begränsat
Uppgiften baserar sig på litteratur riktad till allmänheten
Språket är begripligt, men innehåller rikligt med språk- och skrivfel.
Källhänvisningar används, men inte konsekvent eller felaktigt

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Individuell inlärningsuppgift:¨

Texten är logiskt uppbyggd
Texten är reflekterande
Uppgiften baserar sig på en ensidig vetenskaplig litteratur
Språket är smidigt och gott, även om språkfel förekommer
Källhänvisningar används, men det förekommer fel i hänvisningarna

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Individuell inlärningsuppgift:

Texten är logiskt uppbyggd och ger en mångsidig bild av fenomenet som beskrivs
Reflektionen är vetenskapligt analytisk
Uppgiften baserar sig på en mångsidig vetenskaplig litteratur
Språket är nyanserat, smidigt och så gott som felfritt
Källhänvisningarna är korrekta

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav