Ledarskap och utvecklingsarbete (5 sp)
Kod: SO20LED3-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2023 - 04.09.2023
Tajmning
04.09.2023 - 02.11.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Sociala området
Lärare
- Lilian Nordell
- Pia Liljeroth
Lärare
Lilian Nordell
Grupper
-
USO20D-ÅSocionom (YH), h20, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande
- har färdigheter att leda arbetssamfund - kan tillämpa kvalitetsledning
- känner till utmaningar, trender och aktuella utvecklingsprojekt inom det sociala området
- kan kritiskt granska och utveckla verksamhet inom det sociala området
Innehåll
- Nationella utvecklingsprogram och trender
- Ledarskapsteorier och ledarskapsstilar
- Strategiskt ledarskap: vision, mission och strategi, verksamhetsplanering
- Kvalitetsledning och -arbete
- Personalledning och -utveckling
- Arbetarskydd och säkerhets- och krisplanering
Tid och plats
Åbo 4.9-2.11.2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kursens referenslitteratur:
Ahl, H., Bergmo-Prvulovic, I. & Kilhammar, K. (red) 2017. HR. Att ta tillvara mänskliga resurser. Lund. Studentlitteratur.
Alvesson, M., Blom, M. & Sveningsson, S. 2017. Reflexivt ledarskap. Lund. Studentlitteratur.
Angelöw, B. 2017. Ledarskapshandboken. Att utveckla och stärka ledarskapet. Stockholm. Natur och Kultur.
Blomquist, C. & Röding, P. 2016. Ledarskap. Personen, reflektionen, samtalet. Lund. Studentlitteratur.
Bornemark, J. 2018. Det omätbaras renässans – en uppgörelse med pedanternas världsherravälde. Stockholm. Volante.
Heide, M., Johansson, C. & Simonsson, C. 2011. Kommunikation & organisation. Malmö. Liber.
Hilmarsson, H. T. 2016. Coachande ledarskap för samarbete, effektivitet och hälsa. Lund. Studentlitteratur.
Juuti, P. 2017. Jaetun johtajuuden taito. Jyväskylä. PS-Kustannus.
Kirkhaug, R. 2015. Värdebaserat ledarskap. Förutsättning för ett modernt ledarskap. Lund Studentlitteratur.
Lundin, K. & Sandström, B. 2016. Ledarskap inom vård och omsorg. Lund. Studentlitteratur.
Pakarinen, T. & Kananoja, A. 2017. Sosiaalihuollon ja sosiaalityön johtaminen. I Kananoja, A., Lähteinen, M. & Marjamäki, P. Sosiaalityön käsikirja. Helsinki. Tietosanoma. (ss. 471-484)
Rissanen, S & Lammintakanen, J. 2017. Sosiaali- ja terveydenhuolto johtamisympäristönä. I Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (red). Sosiaali- ja terveysjohtaminen. Helsinki. Sanoma Pro (ss. 15-37)
Romppanen, B. & Kallasvuo, A. 2011. Johtajuuden rakentuminen. Eväitä lähijohtamiseen. Helsinki. Kansanvalistusseura.
Svedberg, L. 2016. Gruppsykologi. Om grupper, organisationer och ledarskap. Lund. Studentlitteratur.
E-böcker:
Holroyd, J, Field, R. 2012. Performance Coaching Skills for Social Work. Sage Publications
Scourfield, P. 2018. Putting Professional Leadership into Practice in Social Work. UK. Sage Publications
Material på internet:
- Arbetarskyddsförvaltningens webtjänst. https://www.tyosuojelu.fi/web/sv
- Evidensbaserad praktik. https://kunskapsguiden.se/omraden-och-teman/verksamhetsutveckling/evidensbaserad-praktik/
- Kommunförbundet. Utvärdering och kvalitetsledning. https://www.kommunforbundet.fi/utvardering-och-kvalitetsledning
- Megatrender. Sitra. https://www.sitra.fi/sv/%C3%A4mnen/megatrender/#uppdatering-av-megatrender-2023-forstaelse-i-en-tid-av-overraskningar
- Kasvun tuki: Implementointi. https://kasvuntuki.fi/implementointi/tietoa-implementoinnista/
- Näkökulmia sosiaalihuollon palvelujen turvallisuuteen (2017) https://www.julkari.fi/handle/10024/134849
- Riskhantering och säkerhetsplanering. Handbok för ledningen och säkerhetsexperterna inom social- och hälsovården. Social och hälsovårdsministeriet 2011 (finns på nätet)
- Valvira. Egenkontroll inom socialvården. https://www.valvira.fi/web/sv/socialvard/tillsyn-over-socialvarden/egenkontroll
Undervisningsmetoder
Självstudier, föreläsningar, simulering, konferens, workshops, individuella presentationer i mindre grupp och individuell inlärningsuppgift utgör de centrala arbetsformerna.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Konferens
Studerande utför en praktikkurs med liknande innehåll som denna teoretiska kurs
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuella presentationer v. 40-41
Inlärningsuppgift (2 sp) deadline 22.10
Internationella kontakter
Internationella studerande deltar i workshop 12.10.2023
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp = 135 h
Närstudier, individuell presentation, simulering 3 sp (Godkänd/Underkänd)
Individuell inlärningsuppgift/blogginlägg 2 sp (Skala 0-5)
Tilläggsuppgifter för studerande
Lärare Lilian Nordell (kursansvarig) och Pia Liljeroth
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömningskriterier för den individuella presentationen (GK/UK):
- professionell utformning och professionellt framförande
- teoretisk sakkunskap
- självstyrdhet
Bedömningskriterier för den individuella inlärningsuppgiften (0-5):
- Förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- Kritisk reflektion
- Användning av litteratur
- Språkhantering
- Källhantering
Studerande får feedback på inlärningsuppgiften inom tre arbetsveckor från kursens slutdatum
Underkänd (0)
Individuell inlärningsuppgift:
Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
Texten är fragmentarisk och det är svårt att förstå vad texten handlar om
Reflektioner framförs inte
Litteratur används inte
Språket är mycket svagt och innehåller språk- och skrivfel, vilka gör innehållet svårbegripligt.
Källhänvisningar saknas
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Individuell inlärningsuppgift:
Texten är ologiskt uppbyggd
Reflektioner framförs ytterst begränsat
Uppgiften baserar sig på litteratur riktad till allmänheten
Språket är begripligt, men innehåller rikligt med språk- och skrivfel.
Källhänvisningar används, men inte konsekvent eller felaktigt
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Individuell inlärningsuppgift:¨
Texten är logiskt uppbyggd
Texten är reflekterande
Uppgiften baserar sig på en ensidig vetenskaplig litteratur
Språket är smidigt och gott, även om språkfel förekommer
Källhänvisningar används, men det förekommer fel i hänvisningarna
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Individuell inlärningsuppgift:
Texten är logiskt uppbyggd och ger en mångsidig bild av fenomenet som beskrivs
Reflektionen är vetenskapligt analytisk
Uppgiften baserar sig på en mångsidig vetenskaplig litteratur
Språket är nyanserat, smidigt och så gott som felfritt
Källhänvisningarna är korrekta
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav