Vårdens grunder (6 sp)
Kod: VÅV22GV02-3011
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.03.2023 - 31.08.2023
Tajmning
03.04.2023 - 22.12.2023
Antal studiepoäng
6 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
84 % Kontaktundervisning, 16 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Yvonne Sjöberg-Ehn
- Mikaela Engvall
- Marice Nedergård
- Pia Nygårdas
Lärare
Camilla Pitkänen
Grupper
-
ÖH22FLEX-USSÖppna YH, Flexibelt till sjukskötare
Lärandemål
Studerande:
- kan arbeta i enlighet med vårdyrkets värderingar, etiska principer och direktiv samt kan utvärdera hur de förverkligas i det dagliga vårdarbetet.
- har kunskap om och kan göra en grundläggande bedömning av människans grundbehov och vitala funktioner, har kunskap om centrala vårdmetoder i grundvården och kan tillämpa dem i patientens helhetsvård
- kan bedöma patientens näringstillstånd och planera samt förverkliga nutritionsbehandling
- kan utföra grundläggande sårvård
- kan identifiera, bedöma och sköta patientens smärta
- kan handla aseptiskt och motivera sitt handlande
- förstår och behärskar principerna för infektionsbekämpning, ergonomiska arbetsmetoder, rehabiliterande vård och hållbar utveckling som en del av vården
- kan använda sig av vårdprocessen vid dokumentationen av patientens vård samt på ett ändamålsenligt sätt dokumentera patientens vårdprocess samt behärskar vårddokumentationssystem
- kan bedöma, planera, genomföra och utvärdera vård i en simulationssituation
- förstår betydelsen av hållbar utveckling inom vården
Innehåll
Vårdprocessen
Människans grundbehov och grundvård
Nutrition
Vitala funktioner, mätningar och undersökningar
Vårdhygien
Ergonomi, kinestetik och förflyttningsteknik, hjälpmedel
Sårvård och bandagering
ISBAR, FinCC
Etik
Kostnads- och miljömedvetenhet i vården
Tid och plats
Våren 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Vårdens grunder: Iivanainen A & Syväoja P. 2012.
Hoida ja kirjaa. sanoma Pro Oy, Helsinki och aktuella artiklar.
Antila, k., Kaila-Mattila., Kan, s., Puska, EL., Vihunen, R. (1996). Vård och Välbefinnande. Utbildningsstyrelsen.
Lindholm, C. 2019. Sår. Studentlitteratur AB, Lund.
http://vardhandboken.se
http://www.terveysportti.fi
Moodleföreläsningar
Övrig aktuell litteratur eller forskning enligt lärares anvisningar
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Självstudier
Praktiska övningar (Obligatoriska)
Diskussioner,
Skriftliga övningsuppgifter
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Examination
Obligatorisk närvaro 100 % vid praktiska övningar
Godkända övningar i träningsklasser
Godkänd objektiv strukturerad klinisk examination
Studerandes tidsanvändning och belastning
1 sp =27 h
6sp=162 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examinationen bedöms 0-5
Skriftliga övningsuppgifter bedöms UK/GK
Kliniska övningar bedöms UK/GK
Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla praktiska färdigheter
Kan ställa frågor som är relevanta för den egna inlärningen
Kan utföra de praktiska uppgifterna både under handledning och självständigt
Kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör praktiska uppgifter
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan samarbeta med andra inom studerande gruppen
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Tilläggsuppgifter
I kursen ingår kliniska övningar och laborationer