Hoppa till innehåll

Patient- och klientsäkerhet då social- och hälsovården digitaliseras (3 sp)

Kod: VÅV22KV13-3007

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2022 - 16.04.2023

Tajmning

12.04.2023 - 28.05.2023

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

3 op

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till barnmorska
  • Hälsovård

Lärare

  • Terese Österberg

Lärare

Terese Österberg

Grupper

  • UHV22D-V
    Hälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Vasa
  • UBM22D-V
    Barnmorska (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- kan beskriva förutsättningar för och utmaningar med arbetet gällande patient- och klientsäkerhet inom social- och hälsovårdens verksamhetsområden
- känner till lagar och rekommendationer gällande och tillsynen av patient- och klientsäkerhet i Finland
- känner till hur digitala system tryggar patientsäkerheten genom att förutspå risker, riskhantering, rapportering och uppföljning
- kan beskriva möjligheter och utmaningar med att trygga klient- och patientsäkerheten vid användandet av digitala e-Hälsotjänster 
- kan beskriva vad en säkerhetskultur innefattar då vården digitaliseras
- reflekterar kring etiska ställningstaganden för patienten/klienten i den digitala världen 

Innehåll

Patientsäkerhet idag och imorgon
Välfärdsteknologi som ett verktyg som stöder patient- och klientsäkerheten
Trygghet för patienten och klienten i den digitala världen

Tid och plats

Vårterminen 2023 17.4.- 28.5.2023
Campus online

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Allt studiematerial finns i moodle-kursen.

Undervisningsmetoder

Virtuell kurs med Inspelade föreläsningar via Moodle, diskussioner på Moodle plattformen, skriftliga övningsuppgifter.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen examineras genom två mindre skriftliga uppgifter och ett självrättande test. Samtliga uppgifter inlämnas senast vid kursavslut.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Moodle -kurs

Studerandes tidsanvändning och belastning

1 sp = 27 timmar
Kursen omfattar 3 sp = 81 timmar

Tilläggsuppgifter för studerande

Förkunskapskrav före kursen: THL:s webbutbildning Patienstsäkerhet genom kunskap och färdighet.

I den här kursen fungerar Moodle som en plattform där allt material finns: undervisningsfilmer, föreläsningsmaterial, förteckning över kursens målsättningar och innehåll, kurslitteratur, instruktioner för uppgifter och så vidare.

Kursen pågår i sex veckor, och under kursen behandlas tre olika delar (varje del pågår i två veckor). Det gäller alltså att hänga med och vara aktiv under kursens gång.

Kursmaterialet är dels på svenska och dels på finska.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms enligt skalan 1-5. Det är de färdiga produkterna (deluppgifterna) som bedöms, men t.ex. ett livligt och reflektivt deltagande i diskussionerna kan höja vitsordet om läraren väger mellan två vitsord.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

För att erhålla 1 (tillfredsställande) bör deltagarna hjälpligt ha utfört uppgifterna med svar som uppfyller lärandemålen.

För att erhålla 2 (synnerligen tillfredsställande) bör deltagaren, förutom det som anges för vitsorden 1, ha fullgjort kursen på ett tillfredsställande sätt samt visat aktivitet och egna initiativ.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

För att erhålla 3 (goda) bör deltagaren ha fullgjort kursen på ett tillfredsställande sätt samt i sina svar visat prov på att han/hon har läst litteraturen och på basen av denna presenterat genomtänkta svar och deltagit aktivt i diskussionerna.

För att erhålla 4 (synnerligen goda) krävs samma saker som för vitsordet 3, men deltagarens svar visar på ett större djup, vidare egna reflektioner i uppgifterna samt en livligare aktivitet i diskussionerna.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

För att erhålla 5 (berömliga) bör deltagaren ha fullgjort kursen och i sina svar visat att han/hon har läst och förstått litteraturen genom att presentera svar och kommentarer som är utmärkta och omfattar egna reflektioner. Deltagaren bör aktivt delta i diskussionerna, hänvisa till en större mängd vetenskaplig litteratur och kunna visa på hur hans/hennes kunskap har fördjupats under kursens gång.

Förkunskapskrav

Vasa: VÅV22GV02 Vårdens grunder, VÅV22PR01 Praktik: Grundvård
Åbo: Strålsäkerhetsdelen i kursen USS22UV01 Akutvård och strålsäkerhet