Hoppa till innehåll

Vård vid neurologisk och hematologisk ohälsa (3 sp)

Kod: VÅV18KV13-3016

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2022 - 29.01.2023

Tajmning

30.01.2023 - 26.02.2023

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska

Lärare

  • Ann-Louise Glasberg
  • Josephine Åberg

Lärare

Josephine Åberg

Grupper

  • UBM21D-V
    Barnmorska (YH), h21, dagstudier, Vasa
  • UHV21D-V
    Hälsovårdare (YH), h20, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- kan vid neurologisk och hematologisk ohälsa tillämpa evidensbaserad klinisk praxis och kritiskt tänkande
- har evidensbaserad kunskap om den medicinska- och kirurgiska patientens särdrag och om vården vid neurologisk och hematologisk ohälsa
- kan använda vårdvetenskapen som en grund för vårdandet
- kan enligt nationella direktiv utföra strukturerad vårdplanering och dokumentation
- kan bedöma patientens vårdbehov genom adekvata kliniska och fysiologiska bedömningar och mätmetoder, samt kan prioritera och dokumentera dessa enligt nationella klassificeringssystem
- kan redogöra för nervsystemets fysiologi och anatomi, samt blodets sammansättning och egenskaper
- kan redogöra för och beräkna vätske- och elektrolytbalansen
- har kunskap om människans vanligaste neurologiska och hematologiska sjukdomstillstånd och deras bakomliggande patofysiologi
- har kunskap om den medicinska terminologin och läkemedelsbehandlingen vid neurologiska och hematologiska sjukdomstillstånd
- har förmåga att bedöma vårdbehovet hos patienter i behov av akutvård, samt stödja dem och deras närstående
- förstår betydelsen av hälsofrämjande, förebyggande vård och rehabilitering i relation till neurologisk och hematologisk ohälsa

Innehåll

Neurologi
Hematologi

Tid och plats

Novia Vasa, Alere
Våren 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Ericson T. & Lind M. (2020). Medicinska sjukdomar (red.). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel 4, 5 & 6.

Ekwall, A. & Jansson, M. (2022) (Alternativ upplaga från 2018) Omvårdnad och medicin. Kapitel: 8, 9 & 21.

Andersson R., Regnér S. & Rogmark C. (red.) (2021). Kirurgiska sjukdomar. Lund: Studentlitteratur. (alt. upplaga från 2012)
Kapitel 10. Neurokirurgi – skallskada och ryggmärgsskada (alt. 2012 upplaga)

Stubberud D-G., Grønset R. & Almås H. (2021) Klinisk omvårdnad (red.). Del 2. Stockholm: Liber. Kapitel 23-25 (alt. 2011 upplaga kap. 25-27)

Föreläsningsmaterial i Moodle och enligt kursansvarigas anvisningar.

Referenslitteratur:
Burman J., Nyholm D. & Amandusson Å. (2020). Neurologi (6:e upplagan). Liber.
Gahrton, G & Juliusson, G. 2012. Blodets sjukdomar. Lund: Studentlitteratur.
Gottberg, K. (2015) Omvårdnad vid neurologiska sjukdomar (red.). Lund: Studentlitteratur.
Iivanainen, A. & Syväoja, P. (2013, 2016) Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro.
Medibas via www.ezproxy.novia.fi

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Självstudier
Grupparbete

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Enligt schema (24.2.2023)
Omtentamen 1: 24.3 (online)
Omtentamen 2: 21.4 (campus)

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Tentamen
Inlämningsuppgift

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 tim./sp

Tilläggsuppgifter för studerande

Grupparbete inom CVS är obligatoriskt tillfälle (16.2.2023)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen: 0-5
Inlämningsuppgift:0-5

Underkänd (0)

Tentamen: antal poäng < 50%

Inlämningsuppgift: Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande nivå eller besvarar inte uppgiftens alla delar. Studerande använder sig inte av evidensbaserade källor i arbete.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen: Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet, antal poäng 50%-69%

_________________________________________________________________________

Distansuppgiften innehåller alla krävda delar. Studerande använder kurslitteratur och andra källor ytligt. Studerande har ytliga kunskaper i neurologiskt- och hematologiskt vårdarbete, hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan ytligt tillämpa dem i viss mån i en vårdplan/patientcase. Studerande kan bristfälligt beskriva patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande kan i viss mån göra egna reflektioner

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen: antal poäng 70%-89%

_____________________________________________________________

Distansuppgiften innehåller alla delar och studerande använder kurslitteratur och källor, men inte mångsidigt. Studerande har goda kunskaper i neurologiskt- och hematologiskt vårdarbete, hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan tillämpa dem i en vårdplan/patientcase. Studerande beskriver patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande kan göra egna reflektioner.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen: Den studerande visar en fördjupad kunskap, antal poäng > 90%

_______________________________________________________________________

Distansuppgiften innehåller och behandlar på djupgående nivå alla delar. Studerande svarar på djupgående nivå på alla uppgiftens delar och kan relaterad dem till varandra. Studerande har djupa kunskaper i neurologiskt- och hematologiskt vårdarbete, hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan tillämpa dem i en vårdplan/patientcase. Studerande kan beskriva patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter och beakta mångprofessionella arbetssättet. Studerande kan göra egna djupgående reflektioner.

Förkunskapskrav

Inga förkunskaper