Fördjupat vårdarbete (8 sp)
Kod: USS21FV01-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2024 - 18.08.2024
Tajmning
19.08.2024 - 30.11.2024
Antal studiepoäng
8 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
88 % Kontaktundervisning, 12 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Josephine Åberg
- Michaela Jalava
- Daniel Nenonen
- Hanna Limnell
- Åbo - timlärare Vård
Lärare
Michaela Jalava
Grupper
-
USS21D-ÅSjukskötare (YH), h21, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
Kan tillämpa, reflektera och fördjupa sitt kunnande inom kliniskt vårdarbete
Kan argumentera för evidensbaserad verksamhet och evidensbaserade vårdmetoder
Kan tillämpa etiskt beslutsfattande i varierande servicemiljöer och vårdsituationer
Behärskar personcentrerad/klientcentrerad helhetsvård och läkemedelsbehandling i olika vård- och servicemiljöer
Studerande kan utnyttja hälsoteknologi och digitala lösningar i fördjupat vårdarbete
Kan utvärdera handledningens effektivitet tillsammans med patient, närstående och personal inom hälsovård
Kan främja patient- och klientsäkerhet
Innehåll
Fördjupade inre medicinska vårdmetoder
Fördjupade kirurgiska vårdmetoder
Etiskt beslutsfattande i komplicerade situationer och i olika servicesystem
Avancerad läkemedelsbehandling
Personcentrerad/klientcentrerad helhetsvård
Hälsoteknologi och digitala lösningar
Tillämpning av vårdvetenskapliga teorier och forskningar
Välfärdsekonomi
Handledningens effekter och olika mätare
Patient- och klientsäkerhet
Tid och plats
Åbo 2.9-29.11.2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Alahuhta, S. et al. 2010. Nestehoito
Andershed, B. et al. 2020. Palliativ vård: Begrepp och perspektiv i teori och praktik. Studentlitteratur
Bengstsson, M.& Lundström, U. 2015. Palliativ vård. Gleerups
Gottlieb, B. 2013. Strengths-Based Nursing Care. S 171-202.
Guldbransen, T. 2009. Intensivvård: avancerad omvårdnad och behandling.
Hjelmqvist, H. 2006. Vätsketerapi.
Jevon, P. & Ewens, B. (ed.) 2014. Att övervaka patienter med livshotande sjukdom. Studentlitteratur.
Lagercrantz, H. mfl. Neonatologi. 2015.Studentlitteratur.
Leino-Kilpi, H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä.
Moell, C., Gustafsson, J. 2017. Pediatrik. Liber.
Niemi-Murola L. 2014. Anestesiologian ja tehohoidon perusteet.
Rubertsson et al. 2020. Intensivvård. Liber
Saarto, T. et al. 2016 Palliatiivinen hoito. Duodecim
Strang, P. 2020. Palliativ vård inom äldreomsorgen. Vårdförlaget
Suomen tehohoitoyhdistys. 1997. Suomen Tehohoitoyhdistyksen eettiset ohjeet.
Takkunen et al. 2006. Tehohoito-opas.
Terveysportti: Akuuttihoitotyön opas, Teho- ja valvontahoitotyön opas
samt aktuella ämnespecifika artiklar som läggs upp på Moodle
Wiklund Gustin,L. & Bergbom, I. 2017. Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Workshops
Självstudier i aktuell kurslitteratur
Inlämningsuppgift
Simulering
Seminarier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell inlämningsuppgift inlämnas på Moodle 4.11.2024
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Workshops, seminarier, obligatorisk närvaro
Simuleringar, obligatorisk närvaro
Individuell skriftlig uppgift bedöms med vitsord 0-5
Etikuppgift, bedöms med vitsord GK/UK
Studerandes tidsanvändning och belastning
Workshops 6h
Föreläsningar 32h
Individuell skriftlig uppgift 30h
Etikuppgift 30h
Självstudier 95h
Seminarier 8h
Simulering 4h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell inlämningsuppgift, bedöms med vitsord 0-5, feedback sker via Moodle
Etikuppgift, bedöms med GK/UK
Underkänd (0)
Studerande svarar inte på uppgiftens alla delar och relaterar inte delarna till varandra. Studerande har mycket ytliga kunskaper i hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder, och studerande kan inte vårdplanering i relation till dessa. Studerande har inte kunskaper i patientens komplicerade vårdprocess och kan inte relatera det till sjukskötarens uppgifter eller i en vårdplan. Vårdplaneringen är mycket bristfällig. Studerande har mycket bristfälliga kunskaper i etik och patientsäkerhet
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande svarar på uppgiftens alla delar men har inte förmågan att relatera dem till varandra. Studerande har ytliga kunskaper om olika hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder, men tillämpningen i form av vårdplanering är svag. Studerande har svårigheter att gestalta patientens komplicerade vårdprocess och har svårt att relatera den till sjukskötarens uppgifter och i en vårdplan. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, men kan inte tillämpa dem, och egna reflektioner fattas
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande svarar på uppgiftens alla delar och kan i viss mån relatera dem till varandra. Studerande har grundläggande kunskaper i olika hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan tillämpa dem i viss mån i en vårdplan. Studerande kan beskriva patientens komplicerade vårdprocess i relation till sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan i viss mån göra egna reflektioner
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande svarar på djupgående nivå på uppgiftens alla delar och kan relatera dem till varandra. Studerande har djupa kunskaper i olika hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan tillämpa dem. Studerande kan beskriva patientens komplicerade vårdprocess i relation till sjukskötarens uppgifter och beaktar ett interprofessionellt arbetssätt och kan göra en helhetsmässig vårdplan. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna djupgående reflektioner
Förkunskapskrav
Rekommenderas att 180 sp är avlagda