Hoppa till innehåll

Fördjupat vårdarbete (8 sp)

Kod: USS21FV01-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2024 - 18.08.2024

Tajmning

19.08.2024 - 30.11.2024

Antal studiepoäng

8 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

88 % Kontaktundervisning, 12 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Josephine Åberg
  • Michaela Jalava
  • Daniel Nenonen
  • Hanna Limnell
  • Åbo - timlärare Vård

Lärare

Michaela Jalava

Grupper

  • USS21D-Å
    Sjukskötare (YH), h21, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:

Kan tillämpa, reflektera och fördjupa sitt kunnande inom kliniskt vårdarbete

Kan argumentera för evidensbaserad verksamhet och evidensbaserade vårdmetoder

Kan tillämpa etiskt beslutsfattande i varierande servicemiljöer och vårdsituationer

Behärskar personcentrerad/klientcentrerad helhetsvård och läkemedelsbehandling i olika vård- och servicemiljöer

Studerande kan utnyttja hälsoteknologi och digitala lösningar i fördjupat vårdarbete

Kan utvärdera handledningens effektivitet tillsammans med patient, närstående och personal inom hälsovård

Kan främja patient- och klientsäkerhet

Innehåll

Fördjupade inre medicinska vårdmetoder

Fördjupade kirurgiska vårdmetoder

Etiskt beslutsfattande i komplicerade situationer och i olika servicesystem

Avancerad läkemedelsbehandling

Personcentrerad/klientcentrerad helhetsvård

Hälsoteknologi och digitala lösningar

Tillämpning av vårdvetenskapliga teorier och forskningar

Välfärdsekonomi

Handledningens effekter och olika mätare

Patient- och klientsäkerhet

Tid och plats

Åbo 2.9-29.11.2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Alahuhta, S. et al. 2010. Nestehoito
Andershed, B. et al. 2020. Palliativ vård: Begrepp och perspektiv i teori och praktik. Studentlitteratur
Bengstsson, M.& Lundström, U. 2015. Palliativ vård. Gleerups
Gottlieb, B. 2013. Strengths-Based Nursing Care. S 171-202.
Guldbransen, T. 2009. Intensivvård: avancerad omvårdnad och behandling.
Hjelmqvist, H. 2006. Vätsketerapi.
Jevon, P. & Ewens, B. (ed.) 2014. Att övervaka patienter med livshotande sjukdom. Studentlitteratur.
Lagercrantz, H. mfl. Neonatologi. 2015.Studentlitteratur.
Leino-Kilpi, H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä.
Moell, C., Gustafsson, J. 2017. Pediatrik. Liber.
Niemi-Murola L. 2014. Anestesiologian ja tehohoidon perusteet.
Rubertsson et al. 2020. Intensivvård. Liber
Saarto, T. et al. 2016 Palliatiivinen hoito. Duodecim
Strang, P. 2020. Palliativ vård inom äldreomsorgen. Vårdförlaget
Suomen tehohoitoyhdistys. 1997. Suomen Tehohoitoyhdistyksen eettiset ohjeet.
Takkunen et al. 2006. Tehohoito-opas.
Terveysportti: Akuuttihoitotyön opas, Teho- ja valvontahoitotyön opas
samt aktuella ämnespecifika artiklar som läggs upp på Moodle
Wiklund Gustin,L. & Bergbom, I. 2017. Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Workshops
Självstudier i aktuell kurslitteratur
Inlämningsuppgift
Simulering
Seminarier

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Individuell inlämningsuppgift inlämnas på Moodle 4.11.2024

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Workshops, seminarier, obligatorisk närvaro
Simuleringar, obligatorisk närvaro
Individuell skriftlig uppgift bedöms med vitsord 0-5
Etikuppgift, bedöms med vitsord GK/UK

Studerandes tidsanvändning och belastning

Workshops 6h
Föreläsningar 32h
Individuell skriftlig uppgift 30h
Etikuppgift 30h
Självstudier 95h
Seminarier 8h
Simulering 4h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Individuell inlämningsuppgift, bedöms med vitsord 0-5, feedback sker via Moodle
Etikuppgift, bedöms med GK/UK

Underkänd (0)

Studerande svarar inte på uppgiftens alla delar och relaterar inte delarna till varandra. Studerande har mycket ytliga kunskaper i hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder, och studerande kan inte vårdplanering i relation till dessa. Studerande har inte kunskaper i patientens komplicerade vårdprocess och kan inte relatera det till sjukskötarens uppgifter eller i en vårdplan. Vårdplaneringen är mycket bristfällig. Studerande har mycket bristfälliga kunskaper i etik och patientsäkerhet

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande svarar på uppgiftens alla delar men har inte förmågan att relatera dem till varandra. Studerande har ytliga kunskaper om olika hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder, men tillämpningen i form av vårdplanering är svag. Studerande har svårigheter att gestalta patientens komplicerade vårdprocess och har svårt att relatera den till sjukskötarens uppgifter och i en vårdplan. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, men kan inte tillämpa dem, och egna reflektioner fattas

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande svarar på uppgiftens alla delar och kan i viss mån relatera dem till varandra. Studerande har grundläggande kunskaper i olika hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan tillämpa dem i viss mån i en vårdplan. Studerande kan beskriva patientens komplicerade vårdprocess i relation till sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan i viss mån göra egna reflektioner

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande svarar på djupgående nivå på uppgiftens alla delar och kan relatera dem till varandra. Studerande har djupa kunskaper i olika hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan tillämpa dem. Studerande kan beskriva patientens komplicerade vårdprocess i relation till sjukskötarens uppgifter och beaktar ett interprofessionellt arbetssätt och kan göra en helhetsmässig vårdplan. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna djupgående reflektioner

Förkunskapskrav

Rekommenderas att 180 sp är avlagda