Hälsovårdararbete med barn och deras familjer (4 sp)
Kod: VÅV21HA04-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2024 - 31.07.2024
Tajmning
02.09.2024 - 11.10.2024
Antal studiepoäng
4 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 18
Utbildning
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Vasa - timlärare Vård
- Marie Hjortell
Lärare
Marie Hjortell
Grupper
-
UHV21D-VHälsovårdare (YH), h20, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- behärskar metoder för att stöda och följa upp barnets tillväxt och utveckling
- känner igen och kan tidigt ingripa vid situationer som kan utgöra risk för barnets hälsa och utveckling
- har kunskap om parförhållande, föräldraskap och tidig interaktion
- har beredskap att ge handledning och rådgivning åt familjen i fostranfrågor och frågor relaterade till hälsovanor
- kan beakta barnets och familjens kulturtillhörighet
- har förutsättning för att kunna fungera inom olika nätverk och samarbetsgrupper för att stöda barnet och familjen
- behärskar vaccinationsverksamhet inom barnrådgivningen
Innehåll
Parförhållande , föräldraskap , tidig interaktion
Metoder för att stöda och följa upp barnets tillväxt och utveckling
Återkommande och omfattande hälsoundersökningar, screeningar
Tidigt ingripande och igenkännande av situationer som kan utgöra risk för barnets hälsa och utveckling inklusive barnskydd
Handledning och rådgivning åt familjen i fostranfrågor och frågor relaterade till hälsovanor
Mångprofessionellt och mångkulturellt hälsovårdararbete
Vaccinationsverksamhet inom barnrådgivningen
Tid och plats
Hösten 2024 veckorna 36-41
Studiematerial och rekommenderad litteratur
För studiematerial : se närmare också närmare kursen i Moodle
Kurslitteratur:
NEUKO databas - lastenneuvola via THL/terveysportti, 2022
Hälsoundersökningar vid barnrådgivningen och inom skolhälsovården - Metodhandbok 31/2018. THL ( elektronisk) Mäki P.Wikström K., Hakulinen-Viitanen T., Laatikainen T
Institutet för hälsa och välfärd. www.thl.fi Webbsidan : Infektionssjukdomar och Vaccinationer
Tillsammans kring matbordet-kostrekommendationer för barnfamiljer. THL. förnyad upplaga 2019
Referenslitteratur ( barnhälsovård ) :
Barnhälsovård-att främja barns hälsa . 2016. red. Magnusson, Blennow, Hagelin, Sundelin. Liber:Stockholm
Barnrådgivningen som stöd för barnfamiljer. Handbok för personalen.
Handböcker 2005:12. Social och hälsovårdsministeriet
Bramhagen, A-C. och Carlsson, A. (red.) Hälsofrämjande arbete för barn och ungdomar. 2013. Studentlitteratur
Ensi- ja turvakotien liitto. Tunnista vauvan hätä! Vauvan kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen
Hakulinen-Viitanen, Hietanen-Peltola, Hastrup, Wallin ja Pelkonen
Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä 2008:24. Isien ja isyyden tukeminen äitiys- ja lastenneuvoloissa.
Halme, N. 2009. Isän ja leikki-ikäisen lapsen yhdessäolo. THL.
Kirjaamisopas: Lastenneuvola ja kouluterveydenhuolto. THL.2022
Korteniemi-Poikela, E & Cacciatore, R. 2010. Opas vanhemmille. Portaita pitkin. Lapsen ja nuoren seksuaalisuuden kehittyminen. WSOY
Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. Opas 22/2012. THL
Mothander-Risholm P; Broberg;A. 2018. Att möta små barn och deras föräldrar I vården: om anknytning, utveckling och samspel.
MLL. Hur växer och utvecklas barn.
Ryttyläinen, K. & Valkama, S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Edita.
Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2010:7. Älä lyö lasta! Kansallinen lapsiin kohdistuvan kuritusväkivallan vähentämisen toimintaohjelma 2010-2015
Salpa, P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys, ensimmäinen ikävuosi. Tammi.
Silven, M. (toim.Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja. Juva: PS-Kustannus.
Undervisningsmetoder
Närstudier: Föreläsningar, demonstrationer, simulationer,
Online :Eget arbete i basgrupper
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen 11.10 kl 9-11.30
Omtentamenstillfälle 1 vid allmän omtentamen 22.11.2024
Omtentamenstillfälle 2 vid allmän omtentamen 17.1.2025
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerandes arbetsinsats förväntas motsvara 27 h per studiepoäng
Tilläggsuppgifter för studerande
Obligatorisk närvaro vid kursstart , demonstrationer, simulationer och expertföreläsningar
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och
Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Godkänd tentamen vitsord 1-5
Godkänt deltagande vid simuleringar
Deltagit i expertföreläsning
Underkänd (0)
Icke godkänd tentamen
Ej deltagit i simulationer
Ej deltagit i expertföreläsning
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och
Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Förkunskapskrav
Hälsovårdararbetets utgångspunkter