Hoppa till innehåll

Diagnostisk radiografi 1 (7 sp)

Kod: RAD22ST03-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2024 - 24.09.2024

Tajmning

02.09.2024 - 30.03.2025

Antal studiepoäng

7 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till röntgenskötare

Lärare

  • Carina Gädda
  • Heidi Kronqvist

Lärare

Carina Gädda

Grupper

  • URS24D-V
    Röntgenskötare (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
-förstår funktionsprinciperna för röntgenrör och generatorerna, röntgenstrålningens uppkomst och har grundliga insikter i avbildningsteknik och användning av röntgenapparatur för nativundersökningar
-har fördjupad kunskap i människans anatomi
-behärskar grundläggande projektionslära och kan grundprinciperna för att planera, utföra och utvärdera nativundersökningar
-har en grundläggande kunskap om patologiska fynd.
-har grundläggande kunskper i ultraljudsteknik och är förtrogen med olika undersökningar; förberedelse, genomförande och eftervård
-har goda insikter i olika typer av röntgenapparatur för undersökning av täder och käkar
-kan tillämpa ett aseptiskt arbetssätt och har kunskap om smittosamma sjukdomar och isoleringsprinciper.
-förstår vikten av gott patientbemötande och säker patientvård
-etik
-kan beakta principerna för hållbar utvecklingen gällande strålning

Innehåll

-röntgenrör och generatorerna
-avbildningsteknik för nativundersökningar
-anatomi
-grundläggande projektionslära, grunder för bildkriterier
-Ultraljud
-Tandröntgen
-Aseptik och smittosamma sjukdomar
- etik

Tid och plats

Enligt schema under ht 24 och vt.25

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kompenier, pp-presentationer, se Moodle
Radiologi (2022) L. Blomqvist och S. Zackrisson.
Patient care in radiography : with an introduction to medical imaging. (2017) Ehrlich, Ruth Ann, author ; Coakes, Dawn M., author. Elsevier, Ninth edition
Radiography of children : a guide to good practice (2004) Hardwick, Judith ; Gyll, Catherine. Elsevier/Churchill Livingstone
HUS-Hyvän kuvan kriteerit
Föreskrifter
Rekommendationer
Aktuell forskning
Websidor

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, övningar, diskussioner

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen - enligt överenskommelse
skriftliga inlämningsuppgifter - enligt överenskommelse
övningsuppgifter - enligt överenskommelse

Studerandes tidsanvändning och belastning

27t/sp

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Godkänd tentamen, godkända obligatoriska inlämningsuppgifter och övningsarbeten
Aktivt deltagande kan påverka vitsord. Frånvaro kan enligt anvisningarna kompletteras

Underkänd (0)

Underkänd tentamen, oinlämnade obligatoriska uppgifter och arbeten.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Förkunskapskrav

Introduktion till klinisk radiografi