Hoppa till innehåll

Sexualhälsa och gynekologisk vård (5 sp)

Kod: BM21BM06-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2024 - 25.08.2024

Tajmning

02.09.2024 - 29.09.2024

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

1 op

FUI-andel

1 op

Prestationssätt

80 % Kontaktundervisning, 20 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

5 - 15

Utbildning

  • Utbildning till barnmorska

Lärare

  • Terese Österberg
  • Anita Wikberg

Lärare

Terese Österberg

Grupper

  • UBM21D-V
    Barnmorska (YH), h21, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har fördjupade kunskaper gällande sexuell hälsa och sexologi
- kan vägleda och stöda klienter i frågor relaterade till sexuell hälsa och familjeplanering
- har fördjupad kunskap om den gynekologiska vården
- har kliniska färdigheter inom gynekologisk vård



- har insikter i betydelsen av kulturell sensitivitet inom barnmorskeverksamheten

Innehåll

Sexualhälsa
Gynekologi

Tid och plats

Hösten 2024
Novia, Alere + virtuellt

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Klemetti R. & Raussi-Lehto, E. (red.), Edistä, ehkäise, vaikuta – Seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014–2020, Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Opas 33/2014.

Lindgren et al. 2022. Reproduktiv hälsa. Barnmorksans kompetensområde. Lund: Studentlitteratur.

Lundgren, I, Blix, E, Gottfredsdottir, H., Wikberg, A. & Aagard Nohr, E. 2022. Theories and perspectives for midwifery a Nordic view. Lund: Studentlitteratur.

Oscarsson M. & Georgsson S. (red.). (2021). Etik för barnmorskor. Lund: Studentlitteratur.

Harvala m.fl., 2021, Kätilötyö. Edita, Helsingfors.

Ryttyläinen K. & Valkama S., 2010, Seksuaalisuus hoitotyössä, Edita, Helsingfors

Tapanainen,J., Heikinheimo, O.& Kaarin Mäkikallio, K. (toim.) 2019 (eller 2011). Naistentaudit ja synnytykset. Duodecim. (kap. 1-17, 20-31)(kap. 2-12, 14-28 i 2011)

www.terveysportti.fi

Enligt föreläsarnas anvisningar

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, grupparbeten, diskussion, video, demonstration, praktiska övningar, eget arbete

Praktik- och arbetslivssamarbete

-

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

På svenska
Validering enligt Novias allmänna anvisningar
Tentamen datum i Moodle
Omtentamen på två allmänna tentamensdagar, se Moodle och Peppi

Vid omtentamen krävs registrering i god tid senast samma måndag som tenten hålls på Peppi.
I omtentamen ingår Tapanainen et al. se ovan + material i Moodle både föreläsningar och grupparbeten.

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Föreläsningar
Obligatoriska övningar och grupparbeten
Tentamen i klass på egen dator
Planering och genomförande av en lektion i sexualhälsa
Aktivt deltagande i diskussioner

Studerandes tidsanvändning och belastning

5sp = 135 h
Gynekologi (3 sp):
föreläsningar 12 h
praktiska övningar 4 h
presentationer av grupparbeten 12 h
självstudier 51 h
tentamen 2 h

Sexualhälsa (2 sp):
Föreläsningar: 15 h
Självstudier: 12 h
Planering och genomförande av lektion: 27 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Tentamen 40p
21-24=1
25-28=2
29-32=3
33-36=4
37-40=5

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Förkunskapskrav

Biomedicinsk vetenskap
Hälsofrämjande vårdvetenskap
Klinisk vårdvetenskap
Inremedicin och kirurgi 1
Inremedicin och kirurgi 2
Hemsjukvård, pediatrik och mödravård
Mental hälsa och psykiatri