Sexualhälsa och gynekologisk vård (5 sp)
Kod: BM21BM06-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2024 - 25.08.2024
Tajmning
02.09.2024 - 29.09.2024
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
1 op
FUI-andel
1 op
Prestationssätt
80 % Kontaktundervisning, 20 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
5 - 15
Utbildning
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Terese Österberg
- Anita Wikberg
Lärare
Terese Österberg
Grupper
-
UBM21D-VBarnmorska (YH), h21, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- har fördjupade kunskaper gällande sexuell hälsa och sexologi
- kan vägleda och stöda klienter i frågor relaterade till sexuell hälsa och familjeplanering
- har fördjupad kunskap om den gynekologiska vården
- har kliniska färdigheter inom gynekologisk vård
- har insikter i betydelsen av kulturell sensitivitet inom barnmorskeverksamheten
Innehåll
Sexualhälsa
Gynekologi
Tid och plats
Hösten 2024
Novia, Alere + virtuellt
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Klemetti R. & Raussi-Lehto, E. (red.), Edistä, ehkäise, vaikuta Seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 20142020, Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Opas 33/2014.
Lindgren et al. 2022. Reproduktiv hälsa. Barnmorksans kompetensområde. Lund: Studentlitteratur.
Lundgren, I, Blix, E, Gottfredsdottir, H., Wikberg, A. & Aagard Nohr, E. 2022. Theories and perspectives for midwifery a Nordic view. Lund: Studentlitteratur.
Oscarsson M. & Georgsson S. (red.). (2021). Etik för barnmorskor. Lund: Studentlitteratur.
Harvala m.fl., 2021, Kätilötyö. Edita, Helsingfors.
Ryttyläinen K. & Valkama S., 2010, Seksuaalisuus hoitotyössä, Edita, Helsingfors
Tapanainen,J., Heikinheimo, O.& Kaarin Mäkikallio, K. (toim.) 2019 (eller 2011). Naistentaudit ja synnytykset. Duodecim. (kap. 1-17, 20-31)(kap. 2-12, 14-28 i 2011)
www.terveysportti.fi
Enligt föreläsarnas anvisningar
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, grupparbeten, diskussion, video, demonstration, praktiska övningar, eget arbete
Praktik- och arbetslivssamarbete
-
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
På svenska
Validering enligt Novias allmänna anvisningar
Tentamen datum i Moodle
Omtentamen på två allmänna tentamensdagar, se Moodle och Peppi
Vid omtentamen krävs registrering i god tid senast samma måndag som tenten hålls på Peppi.
I omtentamen ingår Tapanainen et al. se ovan + material i Moodle både föreläsningar och grupparbeten.
Internationella kontakter
-
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Föreläsningar
Obligatoriska övningar och grupparbeten
Tentamen i klass på egen dator
Planering och genomförande av en lektion i sexualhälsa
Aktivt deltagande i diskussioner
Studerandes tidsanvändning och belastning
5sp = 135 h
Gynekologi (3 sp):
föreläsningar 12 h
praktiska övningar 4 h
presentationer av grupparbeten 12 h
självstudier 51 h
tentamen 2 h
Sexualhälsa (2 sp):
Föreläsningar: 15 h
Självstudier: 12 h
Planering och genomförande av lektion: 27 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Tentamen 40p
21-24=1
25-28=2
29-32=3
33-36=4
37-40=5
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Förkunskapskrav
Biomedicinsk vetenskap
Hälsofrämjande vårdvetenskap
Klinisk vårdvetenskap
Inremedicin och kirurgi 1
Inremedicin och kirurgi 2
Hemsjukvård, pediatrik och mödravård
Mental hälsa och psykiatri