Hoppa till innehåll

Marknadsanalys (5 sp)

Kod: FEK23ÅDA01-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2023 - 08.01.2024

Tajmning

08.01.2024 - 31.03.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning i företagsekonomi

Lärare

  • Marika Nygårdas
  • Helena Nordström
  • Kim Friman

Grupper

  • FEK22D-Å
    Tradenom (YH), h22, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys
- kan utnyttja statistiskt data
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys

Innehåll

- projekt inom marknadsanalys
- presentation och åtgärdsplan på basen av projektet

Tid och plats

Vårterminen 2024, Campus Henriksgatan

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Lars Christensen-Nina Engdahl-Carin Grääs-Lars Haglund: Marknadsundersökning - en handbok (Studentlitteratur)

Christer Johansson: Marknadsundersökningar på riktigt

Per Frankelius: Omvärldsanalys

Linda Genf-Johanna Laurent: Omvärldsanalys i praktiken

Leila Lotti: Tehokas markkina-analyysi och andra verk av samma författare

Naresh K. Malhotra-David F. Birks-Peter Wills: Marketing Research, an applied approach

Undervisningsmetoder

Resurstillfällen
Träningar
Projektarbete
Sjävstuder

Praktik- och arbetslivssamarbete

Kursens projekt är kopplat till externa uppdragsgivare

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Se information om kursens examinationsdatum på moodleplattformen.

Komplettering av prestation:
▪ Inlämningskompletteringar bör ske under de tre följande aktiva studiemånaderna efter att kursen har avslutats.
▪ Uteblivna korspollineringar ska ske inom ovan nämnda tid
▪ Försenade inlämningar bedöms -1 vitsord (den enskilda uppgiften)

Studerandes tidsanvändning och belastning

1/3 träningar
1/3 projektarbete
1/3 teori (resurstillfällen, självstudier, moodletentamen)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

50% projektarbete, vitsord 0-5
50% moodletentamen, vitsord 0-5

Komplettering av prestation:
▪ Inlämningskompletteringar bör ske under de tre följande aktiva studiemånaderna efter att kursen har avslutats.
▪ Uteblivna korspollineringar ska ske inom ovan nämnda tid
▪ Försenade inlämningar bedöms -1 vitsord (den enskilda uppgiften)

Underkänd (0)

Underkänd eller ogjord inlämningsuppgift
Ogjort eller underkänt projekt eller ogjord projektrapport
Frånvaro från verkstäder och träningar

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Projekt:
- undersökningen har klara brister och resultatet blir svagt
- resultatredovisningen är bristfällig och analyen uteblir

Moodletentamen:
- Studerande uppvisar en ytlig kunskap.
- Studerande kan göra vissa kopplingar mellan teori och praktik
- Reflektionen över den egna inlärningen är svag.

Närvaro:
- Närvarokraven uppfylls (100% på tränigar januari-februari)

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Projekt:
- den kvantitativa och kvalitativa undersökningen är relevant och stöder undersökningen syfte.
- resultatredovisningen är strukturerad och tydlig.
- rapporteringen innehåller en resultatbaserad analys

Moodletentamen:
- Studerande har en fördjupad teoretisk kunskap i ämnet
- Studerande kan göra en klar koppling mellan teori och praktik
- Studeande kan motivera, analysera och reflektera över sin egen inlärning

Närvaro:
- Närvarokraven uppfylls (100% på tränigar januari-februari)

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Projekt:
- den kvantitativa och kvalitativa undersökningen är en välmotiverad helhet som stöder undersökningen syfte.
- resultatredovisningen är strukturerad och tydlig såväl visuellt om verbalt
- rapporteringen är innehåller en resultatbaserad analys med klara åtgärdsförslag

Moodletentamen:
- Studerande har en fördjupad teoretisk kunskap i ämnet
- Studerande kan göra en koppling mellan teori och praktik som påvisar mogenhet och insikt
- Studeande kan motivera, analysera och reflektera över sin egen inlärning på en djupare nivå

Närvaro:
- Närvarokraven uppfylls (100% på tränigar januari-februari)

Förkunskapskrav

- None